• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401091510288
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری اصفهان مطرح کرد:

تبدیل تاریخ شفاهی مردم اصفهان در زمینه کارهای خیر به تاریخ مکتوب

تبدیل تاریخ شفاهی مردم اصفهان در زمینه کارهای خیر به تاریخ مکتوب

ایسنا/اصفهان معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه کار خیرین مدرسه ساز جوهره وجودی جامعه را بیرون می ریزد و نشان همه می‌دهد، گفت: تاریخ شفاهی مردم اصفهان در زمینه کارهای خیر باید به تاریخ مکتوب و تولیدات ماندگار تبدیل شود.

محمدرضا جان‌نثاری در اولین نشست بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان اصفهان که امروز (سه‌شنبه، ۱۵) برگزار شد، با طرح این سوال که آیا برگزاری یک جشنواره شروع یا پایان کار است؟ گفت: جشنواره‌ها باید شروع کار مدرسه سازی و موتور محرکی برای آینده باشد، بنابراین ضمن اینکه باید نیم نگاهی به گذشته داشته باشیم، برنامه‌ریزی برای جشنواره باید طوری باشد که دستاوردی برای ادامه کار در آینده باشد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ کار خیر و ترویج آن جزو ضرورت های اداره کشور و استان است، افزود: برخی امورات خیر لحظه‌ای است، مثل کمک به نجات جان یک بیمار، اما وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود تا سالها تولید خیر می کند.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه کار خیرین مدرسه ساز جوهره وجودی جامعه را بیرون می ریزد و نشان همه می‌دهد، گفت: جایی جنگ و دفاع مقدس پیش می آید و جوهره وجودی جامعه بیرون می ریزد، یا کرونا می آید و صفات پسندیده ای از این مردم جلوه می کند، در همه این مقاطع تاریخی باید تاریخ شفاهی مردم اصفهان در حوزه کارهای خیر به تاریخ مکتوب تبدیل شود.

وی ادامه داد: در کنار برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز باید حتما تولیدات مکتوب، فیلمهای مستند، اسناد و کتاب تولید شود تا اثرات ماندگار خودش را داشته باشد، درحالی که متاسفانه ما در این زمینه کم کار کرده‌ایم، اما باید این افتخار و صفت پسندیده که استان ما در کل کشور سرآمد آن است را برجسته کنیم.

جان نثاری با اشاره به اینکه اصفهان مهد خیرین است و امیدوارم این ویژگی را هرچه بیشتر بتوانیم معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: زمان در یک کار خیر تاثیر ندارد و هرچقدر زمان بگذرد اثر کار کمرنگ نمی‌شود.

وی در خاتمه اظهار امیدواری کرد بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز اصفهان به بهترین شکل برگزار شود، چراکه این جشنواره هم عقبه قوی دارد و هم می تواند عمقی در آینده ایجاد کند.

برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز اصفهان در دی ماه
مهندس مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به سوابق برگزاری این جشنواره در استان، گفت: در سال ۷۵ اولین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در استان اصفهان برای اولین بار در کشور برگزار شد.‌بعد از برگزاری موفق این جشنواره، در سال ۷۷ جشنواره خیرین مدرسه ساز به صورت ملی در اصفهان برگزار شد، اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان تجمع بزرگ خیرین نبود و جشنواره به صورت مجازی و با حضور تعداد محدودی از خیرین برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز در سال گذشته ۱۳۲ تعهد برای ۶۸۲ کلاس درس با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان ثبت شد، افزود: این تعهدات با رشد خوبی نسبت به جشنواره قبل، ۶۶ درصد بیشتر شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان با اعلام اینکه برای برگزاری بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه ساز روز ۲۲ دی ماه میلاد حضرت فاطمه(س) پیشنهاد و مصوب شد، گفت: ستاد اصلی جشنواره به ریاست استاندار اصفهان تشکیل شده و ذیل این ستاد ۸ کارگروه فعال است تا جشنواره امسال به خوبی برگزار شود.

خیرین مدرسه ساز اصفهان روزی ۲ کلاس درس می سازند
دکتر مجتبی ملااحمدی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان نیز در این جلسه یکی از مهمترین اقدامات از زمان آغاز فعالیت هیئت مدیره جدید مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان در طول یکسال گذشته را تهیه اطلسی از نیازهای مدارس در استان برای راهنمایی بهتر خیرین اعلام کرد و افزود: گاهی به دلیل شرایط منطقه، خیری چند مدرسه در آن منطقه می‌سازد و برخی مدارس خالی می ماند، اما امروز این اطلس آماده شده و همزمان با جشنواره خیرین مدرسه ساز رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نیازها با تایید اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان احصا و اولویت بندی  شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده این است که هر پروژه‌ای که خیرین مدرسه ساز افتتاح  می‌کند، همان خیر یا خیر دیگری در مراسم افتتاح پروژه برای ساخت پروژه جدید متعهد می شود. این اتفاق مبارک در حدود ۵۰ درصد از پروژه‌های افتتاح شده آموزشی رقم خورده است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان از اجرای طرح سفیران مدرسه سازی خبر داد و گفت: در هر مدرسه یک دانش آموز سفیر مدرسه سازی می شود تا ارتباط خیرین و دانش آموزان شکل گیرد و همچنین فرهنگ کار خیر به نسل جدید منتقل شود.

وی با یادآوری اینکه امسال با اعتبار خوبی که دولت تخصیص داد توانستیم هزار کیت آموزشی توزیع کنیم، گفت: در دوره جدید علاوه بر مدرسه سازی، مدرسه یاری را در کنار کارمان قرار دادیم تا کمک به تامین تجهیزات مدارس شود.

ملااحمدی به استفاده از ظرفیت های موجود در استان به ویژه فعالان اقتصادی اشاره و تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد، ۳۰ پروژه آموزشی که برخی سالها معطل مانده بود با وامی که کمک اتاق بازرگانی اصفهان تکمیل شد.

وی به گلایه خیرین از معطل ماندن پروژه‌های مدرسه سازی از امضای تفاهم نامه تا تهیه نقشه‌ها اشاره کرد و افزود: امروز هیچ پروژه خیر سازی بیش از یک ماه منتظر نقشه نمی‌ماند. همچنین تفاهم نامه ای با شهرداری اصفهان امضا شده که مدارسی که امکان ایجاد فضای سبز دارند و یا نگهداری فضای سبز موجود مشکل است، توسط شهرداری انجام شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان به توافقنامه ها و تفاهم نامه های امضا شده در طول سال های گذشته اشاره و تاکید کرد: در سال ۹۸،  ۱۰۶، در سال ۹۹، ۱۰۷ هزار، سال ۱۴۰۰، ۱۰۸ هزار متر و از آبان سال گذشته تا امسال ۱۲۶ هزار متر زیربنای  توافق نامه خیرین مدرسه ساز بوده است. این درحالی است که نه تنها تورم در مبلغ ساختمان، که در تعداد تفاهم نامه ها نیز داشتیم.
وی اعلام کرد: در جشنواره امسال ۳۰ پروژه به معرض دید خیرین قرار داده می شود و امیدواریم تفاهمنامه ها روز برگزاری جشنواره امضا شود. امسال همچنین مدارس چند خیری را در دستور کار داریم و اولین پروژه چند خیری را این هفته در زیار کلنگ زنی خواهیم کرد و چند پروژه دیگر هم برای جشنواره بیست و چهارم پیش بینی کرده‌ایم.
ملااحمدی با اعلام اینکه در ۲۳ سال از شروع کار مجمع خیرین مدرسه ساز  تا امروز، خیرین ۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس ساخته‌اند، تصریح کرد: خیرین استان هر روز به طور میانگین یک کلاس درس تحویل داده‌اند، درحالی که این آمار امروز به حدود ۲ تا ۲ و نیم کلاس درس در روز رسیده است. اصفهان همچنین اولین استانی است که نهضت هنرستان سازی را کلید زد و تفاهم نامه ۳۲ هنرستان با حضور استاندار اصفهان امضا شد.

خیرین مدرسه ساز بنای خیر را در جامعه می گذارند
محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیون دانش آموز پایه اول تا دوازدهم در استان اصفهان، اظهار کرد: رسالت دولت تامین فضا، تجهیزات و نیروی انسانی برای این دانش آموزان است.

وی گفت: اگر بنا به فرض محال تصور کنیم تمام مدارس خیر ساز حذف شود و دولت بخواهد به تنهایی این کار را انجام دهد بسیاری از مدارس در شهر دو نوبته و حتی سه نوبته می شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان رسالت مهم آموزش و پرورش را فرهنگ سازی دانست و گفت: مجمع خیرین مدرسه ساز هم کار خیر می کند و بنای خیر می سازد و هم فرهنگ خیرخواهی را در جامعه ترویج می دهد.
وی ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز، گفت: در ساخت و سازها هوشمندسازی مورد توجه قرار گرفته است، ضمن اینکه مدارس خیر ساز از بهترین مدارس ما هستند و از لحاظ سازه و نقشه بهتر از سایر مدارس هستند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه ۳۰۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در استان داریم که خیرین تعهد خودشان و حتی بیشتر را انجام داده و منتظر اعتبارات دولتی هستند تا پروژه تکمیل شود، اظهار امیدواری کرد پروژه‌های خیر ساز هرچه زودتر تکمیل و بهره برداری شود تا خیرین نیز با طیب خاطر به کارشان ادامه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha