• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401111814013
  • خبرنگار : 50250

مشاور رئیس حوزه‌های علمیه کشور :

جهان بشریت به امثال آیت‌الله دهکردی نیاز دارد

جهان بشریت به امثال آیت‌الله دهکردی نیاز دارد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مشاور رئیس حوزه‌های علمیه کشور گفت: جهان بشریت به امثال آیت‌الله دهکردی نیاز دارد، اساتید حوزه و دانشگاه باید در تربیت نسلی همانند این عالم گرانقدر کوشا باشند، برای این کار نیازمند برنامه‌های تربیتی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله شیرمردی ۱۸ بهمن‌ماه در اولین همایش ملی آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی با اشاره به نقش روحانیت از صدر اسلام تا دوران رضاخان، اظهار کرد: مسئله علم و عالم مسئله اساسی در دین مبین اسلام است و در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته و پیامبر اکرم(ص) فرمودند که علما وارثان پیغمبر هستند.

مشاور رئیس حوزه‌های علمیه کشور افزود: نزدیک به ۱۰۰هزار پیامبر بنی‌اسرائیلی داشتیم و پیامبر فرمودند که جایگاه علمای دین اسلام از این پیامبران بالاتر است، باید از زندگینامه علما در صدا و سیما فیلم ساخته شود، به راحتی نمی‌توان فردی را در مقام آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی پیدا کرد و باید وی به نسل جوان شناسانده و سریال‌هایی برای ایشان ساخته شود، شخصیت این عالم فرا ملی است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان بخشی از قلمرو بختیاری‌ها بود و ییلاق و قشلاق بین این دو استان انجام می‌شد، گفت: سپاه بختیاری به فتوای علما تهران را فتح و مشروطه را بنیان‌گذاری کردند و این مشروطه زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

شیرمردی با اشاره به اینکه بختیاری‌ها اولین قومی بودند که به تشیع در ایران پیوستند، توضیح داد: بختیاری‌ها با تمام قوا پشتیبان علما بودند، نفوذ علما بر ایل بختیاری بالا بود، این مطالب باید بیان شود، در افغانستان، کردستان و عراق قوم بختیاری ساکن هستند، قوم بختیاری ارتش بی نام و نشانی بودند که از علما در تمامی عرصه‌ها دفاع می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از صدر اسلام تا دوران رضا شاه حوزه و دانشگاه از یکدیگر تفکیک نشده بودند، گفت: این حوزه با قدمت بیش از ۱۴۰۰ ساله شیعه بزرگترین نرم‌افزار علمی را در جهان تولید کرده است، شیخ بهایی، ملا صدرا و آیت‌الله دهکردی جزو مفاخر علمی هستند و با دانشمندان جهان باید در مقابل این افراد زانو می‌زدند.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان مرکز امپراطوری شیعه در گذشته بود، یادآور شد: وقتی صفویه اصفهان را پایتخت کرد، تمدن شیعه به جهان صادر شد، در بزرگترین مرکز علمی پزشکی جهان دانشگاه هاروارد مجسمه ابن علی سینا نصب شده است، این عالم حرف اول در طب را در جهان می‌زند.

شیرمردی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی جزو مفاخر بزرگ شیعه است، تصریح کرد: روحانیت از صدر اسلام تاکنون به تولید علم مشغول بوده است، اسلام به همه زمینه‌ها توجه کرده و باید از آن نهایت استفاده را ببریم، علوم تجربی غرب از تئوری‌های خودشان عقب‌نشینی کردند، زیرا اقتصاد را به رکود کشاندند.

مشاور رئیس حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه هزاران میلیارد دلار برای ترویج فرهنگ مبتذل غربی با سینما، هنر و موسیقی هزینه صرف می‌شود، عنوان کرد: غربی‌ها از اصول خود عقب‌نشینی کردند و در حال پناه بردن به سمت دین و مذهب هستند، شاهد خواهیم بود که اسلام دین اول این کشورها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه جدا از یکدیگر نیستند، بیان کرد: نباید بین این دو نهاد علمی جدایی بیفتد، علم بدون دین سودی نخواهد داشت و موجب می‌شود که خسارت به جامعه وارد شود.

شیرمردی در خصوص امنیت ملی در کشور، تاکید کرد: ایران را علما سربلند کردند، در تاریخ مستندات قوی در این خصوص وجود دارد، علمای تاثیرگذار سیاسی بودند و تعدادی از این علما را به شهادت رساندند و تبعید کردند، آیت‌الله دهکردی بیانیه دادند و اجناس خارجی را تحریم کردند و اروپا تسلیم شد، اروپا و آمریکا تا کی می‌توانند خاورمیانه را تحریم کند، هنوز قدرت خود را نشان نداده‌ایم.

این استاد حوزه تاکید کرد: جهان بشریت به امثال آیت‌الله دهکردی نیاز دارد، اساتید حوزه و دانشگاه باید در تربیت نسلی همانند این عالم گرانقدر کوشا باشند، برای این کار نیازمند برنامه‌های تربیتی هستیم، می‌توان ده‌ها و صدها آیت‌الله دهکردی را تربیت کنیم.

۱۴۸ مقاله به دبیرخانه همایش ملی آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی ارسال شد

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی­- رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تکریم علما باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: حتی شاهد داریم که حوزه‌های علمیه استان نیز شناخت کافی از مفاخر حوزوی که نقش خود را به‌خوبی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ایفا کردند، ندارند.

وی افزود: کتابخانه تخصصی آیت‌الله دهکردی در کتابخانه مرکزی دانشگاه شهرکرد وجود دارد، اما می‌طلبد تمامی آثار این عالم در یک کتاب گنجانده شود.

صفی با بیان اینکه ۱۴۸ مقاله به دبیرخانه همایش ملی آیت‌الله سید ابوالقاسم دهکردی ارسال شد، توضیح داد: از این تعداد ۶۵ مقاله پذیرفته شد، امیدواریم این همایش در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha