• جمعه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402031208034
  • خبرنگار : 30147

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کوهسرخ خبر داد

برخورد دستگاه قضا با عوامل برداشت گیاه آنغوزه در کوهسرخ

برخورد دستگاه قضا با عوامل برداشت گیاه آنغوزه در کوهسرخ

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهسرخ از ورود دستگاه قضا در برخورد با کسانی که به طور غیرمجاز اقدام به جمع‌آوری گیاه آنغوزه کنند خبر داد. 

محمدحسین جوادی‌مقدم در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: چون برداشت‌های بی‌رویه و غیر اصولی، خشکسالی و... گیاه آنغوزه را در معرض انقراض قرار داده است به همین دلیل برداشت این گیاه ممنوع اعلام شده و طی هماهنگی‌های به عمل آمده با دستگاه قضا با متخلفان برابر قانون برخورد جدی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برداشت بی‌رویه و غیرمجاز گیاه آنغوزه از عرصه‌های منابع طبیعی کوهسرخ طی چند دهه اخیر آسیب جدی به این گیاه وارد نموده و اکنون در خطر انقراض قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهسرخ تصریح کرد: رویشگاه‌های آنغوزه کوهسرخ به دلیل برداشت متمادی در سالیان گذشته و نیز کاهش شدید بارندگی در فصل زمستان و بهار سال جاری و افزایش دما خطر انقراض این گونه ارزشمند را تشدید می‌کند.

وی اظهار کرد: در راستای حفظ و احیاء رویشگاه‌ها و کمک به اشتغال و تولید پایدار منطقه و نیز امنیت شغلی جوانان، بهره‌برداری آنغوزه در سال جاری توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ممنوع اعلام شده است.

جوادی‌مقدم همچنین گفت: با هماهنگی مقام قضایی شهرستان برای حفاظت از انفال، پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از انقراض این نعمت خدادادی، یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان با همکاری نیروی انتظامی، شورا و دهیاری، بسیج روستای دهمیان در سطح رویشگاه‌ها گشت زنی داشته و تذکرات لازم به بهره‌برداران داده شده و بعضاً نشانه گذاری‌هایی که توسط افراد سود جو گذاشته شده بود تخریب و از برداشت آنها جلوگیری به عمل آمد.

وی در همین خصوص از اهالی روستاهای اوندر، دهمیان و چلپو خواست برای مشارکت در امر حفظ و احیای رویشگاه‌ها و کمک به قرق منطقه همراهی نموده و همیار طبیعت باشند تا به نحوی آینده شغلی خود و فرزندان‌شان را تضمین نمایند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهسرخ همچنین به اندک افراد سود جو و فرصت‌طلبی که برای منافع شخصی خود، مصالح عمومی و آینده جامعه را نادیده می‌گیرند هشدار داد هرگونه تخریب و تصرف و بهره‌برداری غیرمجاز در سطح رویشگاه‌های گیاهان دارویی جرم بوده و با متخلفین برخورد قانونی لازم به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفظ و صیانت از اراضی و منابع ملی و طبیعی برای نسل‌های بعد ضروری است برای احیا و حراست از این منابع با ارزش گام‌های عملی برداشته شود.

جوادی مقدم با بیان اینکه شهرستان کوهسرخ مهمترین رویشگاه گیاه دارویی آنغوزه در سطح خراسان رضوی و کشور است، گفت: در حال حاضر زعفران، انغوزه، ریواس، انگبین، باریجه، آویشن، ترنجبین، اسپند از مهمترین گیاهان دارویی در کوهسرخ است.

وی گفت: همه تلاش داریم بتوانیم جایگاه شهرستان را از نظر منابع طبیعی و گیاهان دارویی برای آیندگان حفظ کنیم.

مساحت شهرستان کوهسرخ حدود ۲۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۶۰ هزار هکتار اراضی ملی است که در سطح ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار هکتار اراضی ملی و در عرصه‌های منابع طبیعی گیاهان دارویی خودرو وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha