• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403022215870
  • خبرنگار : 50124

زیرساخت‌های مورد نیاز برای جوانی جمعیت تقویت شود

زیرساخت‌های مورد نیاز برای جوانی جمعیت تقویت شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه برخی زیرساخت‌ها در چهارمحال و بختیاری برای فرزندآوری بانوان شاغل مهیا نیست، یکی از این زیرساخت‌ها مهدکودک است که عموماً گلایه بانوان شاغل را در پی دارد.

محمدحسین اعرابی ۲۲ اردیبهشت‌ماه در اولین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی در حوزه جوانی جمعیت تکالیفی بر عهده دارند، اظهار کرد: باید جدای از کار اداری، تمامی افراد در این حوزه دغدغه‌مند باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارگروه‌های متعددی در زمینه جوانی جمعیت تشکیل شده است، گفت: درمان ناباروری، جلوگیری از سقط جنین، فرهنگ‌سازی و آموزش از جمله اقدامات این کارگروه‌ها است.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان می‌تواند با نفوذی که در شهرها و روستاها دارد، در حوزه جوانی جمعیت اقدامات خوبی انجام دهد، اما متاسفانه برخی زیرساخت‌ها در چهارمحال و بختیاری برای فرزندآوری بانوان شاغل مهیا نیست، یکی از این زیرساخت‌ها مهدکودک است که عموماً گلایه بانوان شاغل را در پی دارد.

اعرابی با اشاره به اینکه آمار نجات فرزندان سقط قابل توجه است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در این حوزه فرهنگ‌سازی است، باید به سمت تغییر ذهنیت برویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی  چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اکنون در موقعیت پنجره جمعیتی قرار داریم، زمان برای عبور از آن محدود است و باید با اولویت به آن نگاه کنیم.

در حال حرکت به سمت سالمندی هستیم

در ادامه علی‌ضامن صالحی‌فرد- معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد با بیان اینکه کشور ایران در حال حرکت به سمت سالمندی است، اظهار کرد: دوران طلایی پنجره جمعیتی را پشت سر گذاشته‌ایم، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، دچار سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد، اکنون در شرایط نقره‌ای جمعیت قرار داریم.

وی افزود: ۳۰ اردیبهشت به‌نام سالروز ملی جمعیت نامگذاری شده است، سال ۱۴۰۰ قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با ۷۳ ماده، ۸۱ تبصره و ۲۳۶ تکلیف مصوب شد.

صالحی‌فرد با بیان اینکه رشد جمعیت در سال ۱۴۰۳ منفی شده است، یادآور شد: اگر اقدامات موثر در حوزه جوانی جمعیت صورت نگیرد، از ۱۰ نفر جمعیت استان پنج نفر سالمند، سه نفر میانسال، یک نفر جوان و یک نفر کودک خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: اگر جمعیت زیر ۱۵ سال کشور کمتر از ۴۰ درصد باشد، یعنی جمعیت در حال حرکت به سالمندی است، رشد موالید در چهارمحال و بختیاری کاهشی است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ازدواج، طلاق و فرزندآوری در برخی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری بحرانی است، یادآور شد: باید با فرهنگ‌سازی در این حوزه گام‌های موثری برداریم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha