• چهارشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۰ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-02376
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*با استادان علوم ارتباطات* حسين قندي؛ متخصص تيتر

*با استادان علوم ارتباطات* 
حسين قندي؛ متخصص تيتر

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

چهارم آبان؛ روز «حسين قندي»

حسين قندي پيشكسوت روزنامه‌نگاري، متولد اسفند 1330 در سبزوار و بزرگ شده تهران است؛ به گفته خودش 15 يا 16 سال داشت كه براي بيان احساس شروع كرد به سرودن يك شعر درباره زلزله‌اي كه در يكي از روستاهاي خراسان خرابي زيادي به بار آورد و عده زيادي هم كشته شدند.

سال 1349 ديپلم گرفت و وقتي براي بار دوم در كنكور دانشگاه شركت كرد، در دو رشته زبان و ادبيات انگليسي و روزنامه‌نگاري دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي قبول شد و روزنامه‌نگاري را انتخاب كرد.

قبل از دانشگاه در يك گروه تحقيقاتي كه همان زمان تشكيل شد و قرار بود مطالب روزنامه كيهان را از سال شروع اين روزنامه (1321) تا سال (1349) به صورت كوتاه و خلاصه چاپ و منتشر كند، مشغول به كار و خلاصه كردن سرمقاله‌ها برعهده او گذاشته شده بود كه به گفته خودش اين دوره خيلي به وي كمك كرد؛ چرا كه در باز شدن ذهنيت روزنامه‌نگارانه و راه افتادن قلمش بسيار موثر بود.

درست بعد از اتمام آن دوره (1351 ) موسسه كيهان تصميم به چاپ نشريه‌اي براي دو قاره ( آمريكا و اروپا) گرفت و قرار شد كيهان هوايي را همان گروه تحقيقاتي دربياورد. همان سال اولين شماره آن به سردبيري حسين عدل با همكاري ساير اعضا درآمد و قندي معاون سردبير شد و علاوه بر آن، مسووليت بخش سياسي نشريه نيز به عهده او گذاشته شد.

اولين نوشته‌هاي حرفه‌يي‌اش مثل خبر، گزارش و مقاله براي نشريه كيهان هوايي بود. كار و مسووليتش در كيهان هوايي ادامه داشت تا اين‌كه به وي گفته شد مي‌تواند در خود كيهان هم كمك كند.

پس از اين جريان او بعدازظهرها به تحريريه روزنامه كيهان مي‌رفت و مدتي در قسمت شهرستانها، زماني در بخش فرهنگي، بعد اقتصادي و... اين رويه ادامه داشت تا زمان خدمتش فرا رسيد ( 1354) پس از آن دوباره به كيهان برگشت.

سال 56 بعد از اتمام دوره خدمت به آمريكا رفت و در رشته مديريت بين‌الملل، كارشناسي ارشد گرفت و سال 58 برگشت ايران و البته به كيهان هوايي تا سال 1372.

بعد از بازگشت به ايران در روزنامه‌هاي كيهان، ابرار، اخبار، انتخاب،... و بالاخره جام‌جم در سمت‌هاي مختلفي مشغول به كار نويسندگي و ايفاي مسووليت شد.

اولين مطلبي كه وي نوشته، سرمقاله‌اي بود درباره روابط ايران و هند كه براي كيهان هوايي نوشت (1351).

از جمله آثار قندي به کتاب روزنامه نگاري نوين، مقاله نويسي در مطبوعات مي‌توان اشاره كرد، ‌کتاب روزنامه‌نگاري تخصصي هم حاصل چندين سال تدريس و تجربه حرفه‌يي اوست كه گام مؤثري در درک پايه‌اي و مقدماتي از مطبوعات تخصصي، نحوه انتشار و فعاليت ثمربخش براي دانش‌پژوهان ارتباطات و بخصوص روزنامه‌نگاران است.

اين کتاب دربرگيرنده تاريخچه‌اي از مطبوعات تخصصي در جهان و ايران، گستره معنايي اينگونه مطبوعات، شکل، قالب‌ها و محتواي موجود در زمينه روزنامه‌نگاري و انتشار نشريه است.

قندي به‌دنبال برآورده شدن دو هدف اين کتاب را تأليف کرده است، نخست ارتقاء دانش تخصصي روزنامه‌نگاران و دوم توجه بيش از پيش به مقوله اقتصاد نشريات به‌عنوان يکي از عوامل ماندگاري مطبوعات.

اما تخيل در روزنامه‌نگاري: شش گزارش و يك سفرنامه هم حاصل تجربيات حسين قندي است كه درباره نقش تخيل، ذهنيت داستان پردازانه و خلاقيت ذهني در روزنامه‌نگاري سخن گفته و بر آن است تا فنون پرورش خلاقيت ذهني و تخيل را آموزش دهد. هم‌چنين نمونه‌هايي عيني از روزنامه‌نگاري متخيل از مطبوعات جهان و گزارش‌هاي نويسنده در كتاب درج شده است.

مقالات ادبيات مطبوعات، عامل وحدت ملي،آموزش روزنامه‌نگاري، علم و تجربه؛ واژه و تصوير را بايد شناخت، فراسوي مرزها و ثانيه‌ها، کاريکاتورهاي خبري هم از جمله آثار قندي عنوان شده است.

اين استاد روزنامه‌نگاري درباره اخلاق و رفتار رسانه‌يي معتقد است: شخصي كه وارد حرفه روزنامه‌نگاري مي‌شود، خود به خود پايبند اصول و قواعدي مي‌شود كه به اتكاي آن اخلاق كاري براي فرد قابل تعريف خواهد بود. در شغل روزنامه‌نگاري و مطبوعات افراد بايد با اصول كاري آشنا باشند و با پذيرفتن آن اصول، پا به اين عرصه بگذارند.

به اعتقاد قندي اصول روزنامه‌نگاري و نگارش سبك‌هاي مختلف آن از قبيل مقاله و گزارش است كه رفتار و اخلاق رسانه‌يي را شكل مي‌دهد اما در برخي مواقع مطبوعات و رسانه‌هايي وجود دارند كه اين رفتار را با بازتعريفي مجدد توسط علايق و خواسته‌هاي خود، تغيير مي‌دهند و درنهايت شاهد نقض اخلاق رسانه‌يي هستيم كه به واسطه آن در پاره‌اي از اوقات حرمت افراد نيز زير سوال مي‌رود.

او درباره ارتباط حفظ حرمت افراد و اخلاق رسانه‌يي هم مي‌گويد رسانه‌ها مي‌توانند با تكيه بر رفتار حرفه‌يي در حوزه آگاهي و اطلاع‌رساني قدم بگذارند، در حالي كه مي‌توانند با رفتن به حاشيه و دوري از متن اصلي موجب ناراحتي افراد و يا بخشي از جامعه شوند كه اصولا اين شيوه فعاليت به دور از اخلاق حرفه‌يي كار رسانه است.

به گفته قندي ‌نگارش‌كنندگان روزنامه‌نگاري مستقيما با حرمت افراد در ارتباط هستند و حفظ حرمت به نوع نگارش روزنامه‌نگاران بستگي دارد و در اين حوزه بايد از آگاهي روزنامه‌نگاران نسبت به اصول حرفه‌يي روزنامه‌نگاري مطلع شد زيرا روزنامه‌نگاري كه با اصول آشنا باشد، هيچ گاه خدايي ناكرده شخصي را مورد اتهام قرار نمي‌دهد.

ويژه‌ترين مهارت حسين قندي را در انتخاب تيترهاي مناسب براي مطالب مطبوعاتي مي‌دانند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha