• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 91102514540
  • منبع : نمایندگی کردستان

بیماری‌های قلبی عروقی عامل 42 درصد مرگ‌ و میرها در کردستان

بیماری‌های قلبی عروقی عامل 42 درصد مرگ‌ و میرها در کردستان

ایسنا/کردستان فوق تخصص بیماری‌های قلبی عروقی بیمارستان توحید سنندج، بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیماریهای قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میرها در استان را تشکیل می‌دهند.

فوق تخصص بیماری‌های قلبی عروقی بیمارستان توحید سنندج، بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیماریهای قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میرها در استان را تشکیل می‌دهند.

نوشین هادی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: بر اساس این آمار در سال گذشته دو هزار و 800نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی فوت کردند.

وی افزود: بر این اساس بیماری‌های قلبی عروقی عامل 42 درصد مرگ‌ها در استان کردستان است.

فوق تخصص بیماری‌های قلبی عروقی بیمارستان توحید سنندج، در ادامه این بیماری‌ها را از دسته بیماری‌های غیر واگیردار دانست که بطور مستقیم کارکرد قلب و سیستم عروقی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی، اختلال خون‌رسانی به عضله قلب یا ایسکمی میوکارد که به صورت حملات سکته حاد قلبی یا دردهای آنژِینی نمود می‌کنند،اختلال در فعالیت انقباضی یا باز شدن عضله قلب، انسداد در مسیر جریان خون در عروق مانند موردی که در جریان سکته‌های مغزی رخ می‌دهد و بالاخره اختلال در ریتم قلبی یا تعداد ضربان قلب را 4 دسته از بیماری‌های قلبی عروقی برشمرد.

به گفته وی، احساس درد، سنگینی یا سوزش در ناحیه قفسه سینه از عمده‌ترین علایم این بیماری‌هاست که غالبا به شانه چپ گردن و بازوها انتشار پیدا می‌کند و این درد به طور معمول از چند دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد.

هادی‌زاده در ادامه، خستگی و ناتوانی در فعالیت، تجمع نابجای مایعات در بافت‌های بدن و ایجاد تنگی نفس، تپش قلب و سنکوپ(افت هوشیاری ناگهانی) را از دیگر علائم بیماری‌های قلبی عروقی بیان کرد.

وی اضافه کرد: مصرف سیگار و تنباکو، رژِیم غذایی نامناسب، کم‌تحرکی بدنی، بالا بودن چربی خون، فشار خون بالا، چاقی، دیابت، داشتن سابقه فامیلی، افزایش سن، استرس‌های فکری و افسردگی از عوامل مستعد کننده در ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند و تغذیه مناسب، کاهش وزن، کاهش میزان چربی غذایی، افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات مورد تاکید است.

فوق تخصص بیماری‌های قلبی عروقی بیمارستان توحید سنندج، همچنین افزود: مطالعات نشان داده است که ورزش و تحرک میزان مرگ و میر را کاهش داده و باعث بهبود فاکتورهای خطر می‌شود، ورزش هوازی فشار خون را کاهش داده و بر روی کلسترول خون هم اثر دارد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته تصور می‌شد که ورزش باید شدید و طولانی باشد، اما امروزه مشخص شده که کاهش ریسک قلبی با مقادیر کمتر ورزش در حد 30 دقیقه پیاده روی ساده نیز حاصل می‌شود.

هادی‌زاده در پایان مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی را بهبود شیوه زندگی، داشتن وزن مناسب، تحرک بدنی، ترک سیگار، رژیم غذایی مناسب و کنترل فاکتورهای خطر مانند اختلالات چربی، دیابت و فشار خون بالا بیان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha