• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91120805079
  • خبرنگار : 71473

محمدجواد آسمان:

جشنواره‌ی شعر فجر ملی نیست

جشنواره‌ی شعر فجر ملی نیست

محمدجواد آسمان معتقد است: جشنواره شعر فجر، جشنواره‌ای ملی نیست و برنامه‌ریزی مشخصی هم ندارد.

محمدجواد آسمان معتقد است: جشنواره شعر فجر، جشنواره‌ای ملی نیست و برنامه‌ریزی مشخصی هم ندارد.

این شاعر و از برگزیدگان دوره سوم و پنجم جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ارزیابی خود از این جشنواره اظهار کرد: جشنواره شعر فجر جشنواره‌ای ملی نیست، به این علت که به اقوام و لهجه‌های محلی توجه نکرده است. باید برای شناخت و توجه به اشعار محلی به یک منبع اطلاعاتی قوی دسترس داشته باشیم‌. واقعا باید پرسید آیا وزارت ارشاد لیستی از شاعران ترک‌زبان‌، کرد و یا بلوچ را دارد؟

او افزود: از طرف دیگر، جشنواره شعر فجر، جشنواره مادر نیست‌، این جشنواره چه به لحاظ موضوع و چه به لحاظ محتوا باید مرجع باشد و دارای یک جایگاه تخصصی باشد و در واقع مرجعی برای کلیه جشنواره‌های ادبی کشور باشد.

آسمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: البته نمی‌توان گفت جشنواره شعر فجر در طول این هفت دوره هیچ تغییری نداشته؛ در بخش‌هایی رشد‌هایی داشته است، اما به عقیده‌ی من، موفق‌ترین جشنواره شعر فجر، اولین دوره آن بود و با وجود این‌که جشنواره آن زمان رقابتی نبود، اما فراگیری زیادی داشت و به شکل فراجناحی از کسانی که واقعا شایستگی داشتند، تقدیر شد.

این برگزیده پیشین جشنواره شعر فجر با اشاره به برخی مشکلات دیگر جشنواره شعر فجر عنوان کرد: مشکل اساسی جشنواره شعر فجر این است که چارچوب بلندمدتی برای خود تعریف نکرده است‌، مثلا می‌توان انتظار داشت که پس از پایان هر دوره جشنواره دبیر سال بعد جشنواره مشخص شود و نه این‌که نزدیک جشنواره دبیر انتخاب شود. همچنین باید دید جشنواره شعر فجر قرار است چه چیزی را به ادبیات ما اضافه کند؟ و انتظار ما از آن چیست؟

آسمان همچنین درباره بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر گفت: بخش بین‌الملل جشنواره چارچوب مشخصی ندارد و دقیقا مشخص نیست که با آمدن و رفتن این شاعران دقیقا قرار است چه اتفاقی بیافتد‌، مثلا اگر این شاعرانی از کشورهای دیگر به جشنواره بیایند و شعر ما را ترجمه کنند، می‌تواند مثبت باشد. واقعا ما باید سعی کنیم بهترین شاعران در حوزه‌های مختلف به جشنواره بیایند. در این موضوع ما باید نگاه کاملا منفعت‌طلبانه به لحاظ معنوی داشته باشیم و دقیقا این را تعریف کنیم که قرار است با آمدن این شاعران چه اتفاقی بیافتد.

این شاعر همچنین درباره داوری‌های جشنواره شعر فجر گفت: در بحث داوری‌ها باید توجه داشت که داوران شعر لزوما نباید شاعر باشند. داوران می‌توانند هم شاعر و هم منتقد باشند. به عقیده‌ی من، شاعر بودن به تنهایی نمی‌تواند ملاک خوبی برای داوری باشد.

او با اشاره به این‌که در جشنواره شعر فجر باید از پیشکسوتان تجلیل شود، گفت: واقعیت این است که اغلب شاعران پیشکسوت در این جشنواره شرکت نمی‌کنند و به جشنواره شعر نمی‌فرستند. من فکر می‌کنم می‌توان در چارچوب خارج از جشنواره از پیشکسوتان تجلیل کرد.

آسمان با بیان این‌که بعد از کشف استعدادها در جشنواره برنامه مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد، گفت:‌ ما باید این را درنظر بگیریم که بعد از کشف استعدادها در جشنواره قرار است چه برنامه‌ای برای آن‌ها داشته باشیم. باید از این افراد بعد از برگزیده شدن حمایت شود. خود من را به عنوان برگزیده دور پنجم به هند بردند، در شرایطی که تمام هزینه‌ها برعهده‌ی خودم بود و برنامه مشخص فرهنگی هم وجود نداشت.

این شاعر در پایان صحبت‌های خود با اشاره به این‌که برگزیدگان جشنواره شعر فجر نمی‌توانند به عضویت بنیاد نخبگان دربیایند، گفت:‌ برگزیدگان جشنواره شعر فجر نمی‌توانند به عضویت بنیاد نخبگان درآیند؛ در حالی‌که یک دانش‌آموز دبیرستانی در بخش شعر جشنواره خوارزمی برگزیده می‌شود و عضو بنیاد نخبگان می‌شود. من از سال 88 در حال نامه‌نگاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد هستم که چرا برگزیدگان جشنواره شعر فجر نمی‌توانند عضو بنیاد نخبگان شوند‌. واقعا اگر جشنواره شعر فجر معتبر نیست، این را بگویند تا ما تکلیف‌مان را بدانیم.

او افزود: من محمدجواد آسمان به عنوان برگزیده‌ی این جشنواره مشکلات مالی دارم که اگر عضو بنیاد نخبگان شوم، ماهانه به من حقوق می‌دهند، سطح تحصیلی‌ام ارتقا می‌یابد و شغل بهتری پیدا می‌کنم. باید به این نکته توجه کنیم که اگر به دنبال ارتقای سطح شعر هستیم، باید سطح زندگی شاعر ارتقا بیابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha