• سه‌شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92052212522

رییس انجمن نگارگری در گفت‌وگو با ایسنا،

دلیل انزوای هنرمندان شاخص حوزه‌ی تجسمی چیست؟

دلیل انزوای هنرمندان شاخص حوزه‌ی تجسمی چیست؟

محمدباقر آقامیری معتقد است بسیاری از هنرمندان شاخص حوزه‌ی هنرهای تجسمی، به دلیل مدیریت‌های غلط و عدم حمایت منزوی شده‌اند و تمایلی به حضور در جشنواره‌ها ندارند.

محمدباقر آقامیری معتقد است بسیاری از هنرمندان شاخص حوزه‌ی هنرهای تجسمی، به دلیل مدیریت‌های غلط و عدم حمایت منزوی شده‌اند و تمایلی به حضور در جشنواره‌ها ندارند.

رییس انجمن نگارگری در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی برگزاری جشنواره‌های متعدد در حوزه‌ی هنرهای تجسمی گفت: متاسفانه سه چهار سالی است که جشنواره‌های هنری فقط جنبه‌ی تبلیغی پیدا کرده‌اند. هنرمندان شایسته و توانا از عرصه‌ی هنر دور شده‌اند و در بسیاری از جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود، حضور ندارند.

او افزود: افرادی که مدیریت این‌گونه جشنواره‌ها را برعهده دارند توانایی لازم را برای مدیریت درست آنها ندارند. زیر و بم کار را نمی‌شناسند و با نحوه‌ی ایجاد جذابیت برای این نمایشگاه‌ها آشنا نیستند. بنابراین معمولا کیفیت این جشنواره‌ها به شدت افت می‌کند و هزینه‌ای که برای آن‌ها شده، هدر می‌رود.

آقامیری در ادامه به انزوای هنرمندان شاخص این حوزه اشاره و اظهار کرد: ما در همه‌ی رشته‌های هنرهای تجسمی هنرمندان توانایی داریم که کارهای ارزشمندی دارند، اما همین افراد منزوی و گوشه‌گیر هستند. در همه‌ی جای دنیا برای هنرمندان ارزش خاصی قائل هستند و در مراسم مختلف از آن‌ها تجلیل می‌کنند. در کشور ما نیمی از ارزشی که به یک هنرمند سینما یا فوتبالیست گذاشته می‌شود، در هنرمندان حوزه‌ی تجسمی وجود ندارد و همین مسئله باعث دلسردی آن‌ها و عدم حضورشان در جشنواره‌ها می‌شود.

او ادامه داد: جوایزی که برای برگزیدگان جشنواره‌ها و بینال‌ها در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است. با توجه به تورمی که وجود دارد، هنرمندان برای تهیه‌ی مواد اولیه‌ی کار خود با مشکل هزینه مواجه هستند و توانایی تهیه‌ی این رقم‌های آنچنانی را ندارند. از طرفی با بی‌توجهی به هنر ایرانی و مدیریت‌های غلط، از آن‌ها حمایت نمی‌شود و آثارشان به فروش نمی‌رود.

رییس انجمن نگارگری همچنین درباره‌ی کادر اجرایی این جشنواره‌ها گفت: نباید طوری رفتار کرد که جشنواره‌های تجسمی دچار رکود شوند. هر ساله شاهد هستیم که دبیران و شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ها بدون تغییر در جایگاه خود حضور دارند. متاسفانه بسیاری از این افراد توانایی و تخصص لازم برای مدیریت یک جشنواره‌ی هنری را ندارند و نمی‌توانند ارتباط لازم را با هنرمندان برقرار کنند. به اعتقاد من وقتی یک مدیر نتوانست به طور شایسته وظایف خود را درست انجام بدهد و به اهداف برگزاری جشنواره دست پیدا کند باید از افراد دیگری در این زمینه استفاده کرد.

آقامیری در پایان خاطرنشان کرد: برای برگزاری جشنواره‌ی فجر به عنوان یکی از جشنواره‌هایی که برای آن هزینه می‌شود و از رویدادهای سنگین حوزه‌ی تجسمی است، افراد توانا و متخصص باید در شورای سیاست‌گذاری و کارهای اجرایی آن حضور داشته باشند. هنرمندان نیز در این صورت برای شرکت در جشنواره و ارائه‌ی آثار شاخص ترغیب می‌شوند و به جشنواره رونق می‌بخشند.

آقامیری از سوی شورای عالی فرهنگ و هنر، عنوان دکترای درجه یک هنر در نقاشی و هنرهای اسلامی را دریافت کرده است.

محمدباقر آقا میری در کار مینیاتور، خود را از شیفتگان و شاگردان استاد محمود فرشچیان می داند و به این امر معتقد است که فرشچیان مبدع و پیشتاز مینیاتور، درعین قلم گیری های سنتی مینیاتور، دارای محتوایی نو و معاصر است.

آقامیری سال ها دردانشگاه ها و هنرستان های معتبر کشور از جمله هنرستان هنرهای تجسمی پسران به تدریس پرداخته و تدریس دروسی چون طراحی قالی، ‌کاشی، تذهیب و مینیاتور را عهده دار بوده است.

مدال طلای نمایشگاه جهانی الجزایر (1367) ،‌ مدال طلا ولوح تقدیر نفر اول مسابقات هنری دبیرستان های کشور درسه دوره متوالی (1376-1355) از جمله جوایز دریافت شده محمد آقا میری است.

او کاندیدای هنر برای جایزه صلح نوبل در سال 1363 بوده است.

آقا میری تا کنون تصویر سازی و تذهیب نقاشی بیش از 40 عنوان از کتاب های تاریخی و ادبی و مذهبی را به عهده داشته است و بیش از 30 جلد قرآن را تذهیب و ترصیح کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha