• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۰۱:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95040100021
  • خبرنگار : 71461

نوش‌آبادی در نشست خبری:‌

اصلاح فرهنگ عمومی در سایه توسل به قرآن کریم میسر می‌شود

اصلاح فرهنگ عمومی در سایه توسل به قرآن کریم میسر می‌شود

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرآن خود بزرگترین رسانه برای روشنگری، عدالتخواهی و کمال‌جویی است. ما اعتقاد داریم که آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه در سایه شناخت و عمل به قرآن از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا، حسین نوش‌آبادی عصر روز دوشنبه، 31 خرداد در نشستی خبری که در حاشیه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و با بیان این مطلب که نمایشگاه امسال در یک فضای مناسب و سرشار از معنویت برگزار شده است، اظهار کرد: امروز کشور ظرفیت‌هایی برای ترویج و نشر تعالیم قرآنی پیدا کرده است که باید از آن‌ها بهره ببریم. ما اعتقاد داریم اصلاح فرهنگ عمومی و رشد اعتلای فرهنگ در سایه قرآن کریم رخ می دهد و عمل به دستورات و کتاب قرآن نسخه شفابخش تمام امراض و مشکلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.

وی ادامه داد:‌ همان‌گونه که باید تربیت قرآنی داشته باشیم، اقتصاد، فرهنگ و علم ما هم باید قرآنی باشد. ترویج فرهنگ قرآنی مصونیت در برابر ولنگاری فرهنگی را به وجود می‌آورد. مهجور ماندن از تعالیم انسان‌ساز قرآن سبب ضعف فرهنگ عمومی و تغییر سبک ماهیت اسلامی و ایرانی می‌شود. اعتقاد ما این است که آسیب‌های اجتماعی از طریق قرآن و شناخت و عمل به آن رفع می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: توسعه جشنواره‌های قرآنی زمینه‌ساز درک مفاهیم و معارف قرآنی می‌شود. دلیل اینکه قرآن معجزه جاودانه است این است که عمل به این قرآن سبب سعادت و کمال همیشگی بشر در دنیا و آخرت می‌شود. قرآن خود بزرگترین رسانه برای روشنگری، عدالتخواهی و کمال‌جویی است. قرآن مظهر صفات جمال و جلیله الهی است. وزارت ارشاد هر سال یک فضایی را برای فعالیت‌های قرآنی فراهم می کند که سبب انس و الفت بیشتر مردم با قرآن می‌شود. امسال نیز تعداد زیادی از خطاطان، هنرمندان، طراحان، نقاشان، نگارگران، عکاسان و ... با تولید و خلق تابلوهای قرآنی جلوه خاصی به نمایشگاه داده‌اند.

وی ادامه داد:‌ یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال ارائه 50 تابلوی فاخر با موضوعات قرآنی است. 30 تابلو از آثار خوشنویسان ایرانی و چند کشور اروپایی مانند اسپانیا، فرانسه و ... در این نمایشگاه در معرض دید است. 95 اثر خوشنویسی با مضامین، 155 اثر نقاشی و خطاطی، 133 اثر نگارگری، 106 اثر منبت و معرق در حوزه قرآن، 60 اثر موزه‌ای از موزه‌های مطرح کشور و 40 قطعه عکس با موضوعات دفاع مقدس و قرآن در این نمایشگاه عرضه می‌شود. همچنین برای خادمان قرآنی کشور برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین نمایشگاه عفاف و حجاب برگزار می‌شود که یکی از اقدامات ارزنده آن مد و لباس است که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

نوش آبادی گفت:‌ در نمایشگاه عفاف و حجاب طرح ملی ارتقاء کیفیت چادرهای نماز مساجد و امکان متبرکه را داریم که این خود نشان از توجه سازمان به بخش عفاف و حجاب دارد و 110 موسسه عفاف و حجاب در نمایشگاه فعال است و کارگاه‌ها و نشست‌هایی در حوزه مد و لباس با همکاری اساتید دانشگاه‌ها و با توجه به نیاز نوجوانان و نسل جدید با ارائه طرح‌ها و رنگ‌های متنوع عفاف و حجاب برگزار می‌شود. در امور اجرایی نمایشگاه تولیدکنندگان محصولات مربوط به عفاف و حجاب نقش بسزایی داشته‌اند که این امر خود می تواند سبب ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای زیرمجوعه آن برای اوقات فراغت جوانان چه برنامه ای دارند، گفت: وزارت ارشاد به طور مستمر و مداوم در رابطه با فعالیت‌های نسل جوان برنامه‌هایی دارد و در اوقات فراغت برنامه های این سازمان برای جوانان و نوجوانان بیشتر می شود چرا که آن ها بخش اثرگذار در جامعه هستند. علی‌رغم سایر ارگان‌ها و نهادها که شاید در تابستان کار آن‌ها کمتر شود وزارت ارشاد بخش‌های مهمی را در تابستان در عرصه فرهنگ و هنر برای نوجوانان و جوانان در نظر دارد.

وی در پاسخ به سوال بعدی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری هفته گذشته در رابطه با بحث ولنگاری فرهنگی نکاتی را مورد توجه قرار داده‌اند و برنامه‌های وزارت ارشاد در این زمینه چه است؟ خاطرنشان کرد:‌ هشداری که مقام معظم رهبری در این عرصه دادند بسیار ارزشمند است. مقام معظم رهبری به عنوان چشم بیدار جامعه همواره به همه حوزه‌ها توجهی ویژه داشته‌اند و به حوزه فرهنگ و هنر نیز همواره با دقت و هوشمندانه پرداخته‌اند. در این عرصه خطاب مقام معظم رهبری به تمام حوزه‌های دولتی و غیردولتی و حتی عموم مردم، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای فرهنگی است. ما هم به عنوان یک دستگاه همواره از فرمایشات رهبری بهره برده‌ایم و از تذکرات ایشان تشکر و استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما همواره باید مراقب باشیم که در عرصه فرهنگ به گونه ای عمل نکنیم که از مصداق‌های جامعه فاصله بگیریم. باید نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم. ما در حوزه کتاب، سینما، هنرهای نمایشی، رسانه و حتی در عرصه فعالیت‌های مجازی همواره اقداماتی داشته‌ایم. بعد از سخنان مقام معظم رهبری، وزیر ارشاد جلسات متعددی را در این عرصه برگزار کردند و بر این امر تاکید داشتند که باید برنامه‌ریزی دقیقی در این عرصه انجام شود.

نوش آبادی خاطرنشان کرد: ما همگی باید خود را مورد خطاب رهبری بدانیم و به هر میزانی که می‌توانیم از منابع ملی و عمومی کشور استفاده کنیم تا پاسخگوی نیازهای فرهنگی جامعه باشیم. وزارت فرهنگ و ارشاد هم به عنوان یک نهاد رسمی و دولتی بنا دارد برای به وجود آمدن یک فضای مناسب فرهنگی به دور از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به فرمایشات رهبری عمل کند و من این اطمینان را می‌دهم که ما همواره در عرصه فرهنگ در صدد تکامل و رفع نواقص هستیم و جلوگیری از توزیع برخی از محصولات فرهنگی و نشر برخی دیگر دلیل وجود بر این امر است. ما همواره از محصولاتی که به ضرر است و ارزشی ندارد جلوگیری کرده‌ایم که در عرصه اجتماع ترویج پیدا نکند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به توقف حج و امکانات و وسایلی که ایران در عربستان دارد آیا فکری برای وسایل و داروهایی که در کشور عربستان مانده است دارید یا نه؟، گفت: امسال به دلیل کارشکنی‌های دولت عربستان حج تعطیل شد و دولت عربستان با هجمه‌هایی از سوی سایر دولت‌ها روبه‌رو شد چرا که شروط آن‌ها کاملا نامعقول بود و سبب شد که ما از مناسک الهی حج ابراهیمی باز بمانیم اما امکانات به قوت خود باقی هستند. ما امیدواریم سال آینده با برنامه‌ریزی دقیقی که صورت می گیرد حج برپا شود و این امر قاعدتا رخ می‌دهد. به همین دلیل امکاناتی که در آنجا مانده است را می توانیم در سال آینده استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ملاحظاتی که در رابطه با فیلم فروشنده صورت گرفته و موضع گیری هایی که درباره آن بوده، گفت:‌ هر فیلمی که ساخته می شود باید مراحل خود را طی کند و بعد از ساخت و تولید باید مجوز اکران هم بگیرد. فیلم فروشنده هم از این امر مستثنی نیست.

وی همچنین در رابطه با موسیقی تیتراژ فیلم بارکد گفت: این فیلم اکنون بر روی پرده سینما است و مجوز موسیقی آن باید از سوی شورای موسیقی معاونت هنری گرفته می‌شد که آن‌ها اقدام به دریافت این مجوز نکرده‌اند به همین دلیل بعد از اکران فیلم، موسیقی آن از تیتراژ حذف شد. این فیلم از نظر محتوا هیچ مشکلی نداشته است.

نوش‌آبادی در ادامه در رابطه با اینکه چرا زمان نمایشگاه کاهش یافته است؟ گفت: با توجه به منابعی که در اختیار داشتیم این تصمیم گیری اتخاذ شده است و ما در محدوده زمانی مشخص می‌توانیم با این هزینه بیشترین بهره برداری را داشته باشیم. 4 میلیارد تومان برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است که با زمان مناسبی که این نمایشگاه دارد مردم می‌توانند از محصولات فرهنگی و قرآنی آن بهره بیشتری ببرند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha