• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97032712498
  • منبع : نمایندگی همدان

انقراض گله‌های آهو در دشت قهاوند

انقراض گله‌های آهو در دشت قهاوند

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه بیابانی شدن مناطق باعث مهاجرت و یا انقراض منطقه‌ای گونه‌های حیات‌وحش می‌شود، گفت: گله‌های آهو در دشت قهاوند بر اثر بیابانی شدن این منطقه منقرض شده است.

سیدعادل عربی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه بیابان‌زایی علاوه بر اینکه مشکلات اجتماعی و اقتصادی دارد باعث بروز چالش‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود، اظهار کرد: بیابان‌زایی در درجه اول فرسایش بادی و تولید گردوغبار در حاشیه منطقه را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: گردوغباری که کشور ما چند سالیست با آن درگیر شده ناشی از بیابان‌زایی بوده که در تعدادی از استان‌ها اتفاق افتاده و حتی از کشورهای همسایه غبار وارد کشور شده است.

عربی عمده‌ترین علت بیابان‌زایی را عدم مدیریت آب و خاک منطقه دانست و افزود: اگر آب و خاک منطقه مدیریت نشود باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و در نهایت تخریب خاک و بیابانی شدن منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چرای زودهنگام دام و خروج دیرهنگام دام از مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه می‌شود، یادآور شد: بوته‌کنی و افزایش مصرف آب از سفره‌های زیرزمینی و هر عاملی که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب خاک شود، موجب بیابان‌زایی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان مهمترین عامل ایجاد بیابان را تغییر اقلیم اعلام کرد و گفت: تغییر اقلیم و گرم شدن هوا باعث افزایش مصرف آب و از بین رفتن پوشش گیاهی و بیابانی شدن مناطق می‌شود.

وی با بیان اینکه بیابان‌زایی را می‌توان کنترل کرد، ادامه داد: با راهکار بلندمدت و کوتاه‌مدت توسط متخصصان منابع طبیعی، محیط زیست و امور آب می‌توان جلوی گسترش بیابان‌زایی را گرفت.

عربی افزود: مهمترین اثر محیط زیستی بیابانی شدن یک منطقه از بین رفتن پوشش گیاهی و تولید گردوغبار است که منجر به تحت‌تأثیر قرار گرفتن تنوع‌زیستی آن منطقه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش پوشش گیاهی بر جانواران مناطق بیابانی اثر گذار بوده و منجر به مهاجرت و انقراض منطقه‌ای گونه‌های خاص خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه  براساس گزارشات و عکس‌های ارسال شده توسط مردم در 50 سال گذشته در قهاوند گله‌های آهو وجود داشت، گفت: نمونه انقراض منطقه‌ای گونه‌های جانوری در استان همدان گله‌های آهو منطقه قهاوند بوده که به طور قطع بر اثر شکار بی‌رویه، بیابانی شدن، کاهش منابع آب و غذا و تغییر پوشش گیاهی منقرض شده است.

وی با تأکید بر اینکه دشت اسدآباد نیز مراحل ابتدایی بیابانی شدن را طی می‌کند، افزود: گونه میش‌مرغ در دشت اسدآباد زیست داشته که به علت از بین رفتن پوشش گیاهی در پی افزایش فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی در منطقه و همچنین نبود امنیت، کوچ کرده است.

عربی با اشاره به اینکه به طور مستقیم تغییر شکل هر منطقه و ناحیه از حال خوب به بد در جمعیت و پراکنش گونه‌های حیات‌وحش تأثیرگذار است، بیان کرد: ردپای انسان در این اتفاقات به خوبی و آشکار دیده می‎شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha