• پنجشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 97092211059
  • منبع : نمایندگی سمنان

ابریشم چین در موزه جاده ابریشم یافت می‌شود؟

ابریشم چین در موزه جاده ابریشم یافت می‌شود؟

ایسنا/سمنان موزه شهرهای حاشیه جاده ابریشم در شهر تاریخی سمنان ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا احمدیان دبیر کل مجمع شهرهای جاده ابریشم با اشاره به موقعیت شهر سمنان در مسیر جاده ابریشم، گفت: موقعیت سمنان در همجواری با دیگر استان ها و کریدور جنوب به شمال و غرب به شرق کشور، این شهر را در منطقه ای استراتژیک قرار داده است که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با اشاره به برگزاری مجمع شهرهای جاده ابریشم در شهر سمنان، اظهار داشت: سمنان به عنوان یکی از شهرهای اصلی در مسیر جاده ابریشم، نقش بسزایی را در شناخت جاذبه های این مسیر ایفا می کند.

شهردار سمنان نیز در این دیدار با اشاره عبور سالانه 20 میلیون زائر از استان سمنان، گفت: هدف ما تغییر وضعیت سمنان از یک معبر به یک مقصد گردشگری است و در این راستا تلاش داریم جاذبه های گردشگری و تفریحی سمنان را معرفی و سامان دهیم.

سید محمد ناظم رضوی ایجاد موزه جاده ابریشم در حاشیه مجمع شهرهای جاده ابریشم را از برنامه های پیش رو خواند و افزود: در حاشیه این مجمع، از شهرهای مختلف کشور دعوت خواهیم کرد تا محصولات و مصنوعات خود را ارائه دهند و در بخشی ویژه، با محصولات، مصنوعات و جاذبه های گردشگری سمنان آشنا خواهند شد .

وی در ادامه تصریح کرد: هچنین با استراحت‌گاه‌های درخور و شایسته ای که در شهر سمنان ایجاد خواهیم کرد، تلاش داریم مخاطرات جاده ای برای زائران علی ابن موسی الرضا را کاهش و در کنار آن سمنان را به عنوان شهری تاریخی با جاذبه های طبیعی و گردشگری معرفی کنیم .

به گزارش ایسنا، جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.

فعل ماضی به کار بردن برای این جاده شاید زیاد درست نباشد زیرا این جاده هنوز هم وجود دارد و در حال کار است اما دیگر از شکوه و رونق افسانه ای گذشته را شاید نداشته باشد. این جاده افسانه‌ای از جنوب آسیا، شمال آفریقا و قاره  اروپا گذر می کرده و تاجران و بازرگانان بسیاری را به خود دیده است که برای تبادل کالاها و در پی آن فرهنگ ها از این جاده گذر کرده‌اند.

در بسیاری از کتب تاریخی این گونه نوشته اند که جغرافی دان آلمانی، فردیناند ریختوفن برای اولین بار در سال ۱۸۷۷ به این جاده ی پهناور نام ابریشم را داده است وتنها دلیل آن هم حمل ابریشم چین از این جاده به کشورهای حوزه ی دریای مدیترانه و مناطق دیگر بوده است.

این اسم دلالت بر شبکه‌ای از راه‌های تجاری در این مسیر داشت که چین و اروپا را از قرن ۳ پیش از میلاد به هم وصل می‌کرد. اما مالکوم کالج، مورخ و تاریخ نگار معروف انگلیسی،  به وجود آمدن جاده ابریشم را به اوایل دوران مهرداد دوم، یکی از شاهان سلسله ی اشکانیان مرتبط دانسته است. می‌توان در هر دوی این نظریه‌ها  شک کرد زیرا، اگر چه محل قرارگرفتن مکان هایی پیش از تاریخ همچون تپه چخماق شاهرود، تپه حصار دامغان، چشمه علی‌ری و یا تپه‌های سراب وسرآسیاب کرمانشاه را به دقت بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که انسان‌ها و تمدن های پیش از تولد مسیح  نیز به اهمیت و جایگاه این شاهراه تجاری پی برده بودند.


از صادرات مهم چین هم به ایران پارچه‌های ابریشمی بوده است که حتی در دوره ای حکم پول رایج و مقبول را داشته است.  این مسیر از دوران پیش از تولد مسیح  تا عصر حکومت صفویه یکی از راه های  اصلی تجارت آسیا و شاید دنیا محسوب می‌شده است  که در دوره های مختلف چند راه فرعی به راه اصلی آن یا پیوسته است و یا از آن منشعب شده است.

بنابراین در طول این شبکه های ارتباطی تجاری برای کسانی که از آن گذر می کردند،  بناها، روستاها و شهرهای گوناگونی هم  ساخته و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.  بعضی از این شهر ها هنوز هم به حیات شهری خود ادامه می‌دهند و وجود دارند. به عنوان مثال از مشهد و ری می‌توان به این شهر هایی که هنوز ادامه حیات می‌دهند می‌توان اشاره کرد. اما بسیاری از این شهر ها به ویرانه یا تپه‌های باستانی در حال حاضر تبدیل شده‌اند. از جمله بناهای این مسیر می‌توان به کاروانسرای شرف، کاروانسرای آهوان، کاروانسرای قوشه، کاروانسرای بیستون و پل‌های بیستون و خاتون را نام برد.

در حال حاضر مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم در شهر قزوین به عنوان یک مرکز بین المللی فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در ایران با هدف تعامل سازنده و همکاری متقابل با ۳۰۰ شهر از ۷۳ کشور که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند شکل گرفته است. هدف این سازمان، تحقق اهداف پایدار توسعه تجاری با تشکل هایی فرهنگی، اقتصادی و گردشگری است که در سال ۱۳۹۵ در کاروانسرای سعد السلطنه ی شهر قزوین تاسیس شد.

در ۱۶ روز  مه سال ۲۰۱۷ طی مراسمی در چین و با حضور ۳۰ تن از رهبران جهان، جاده ابریشم جدید در چین افتتاح شد تا را جدید برای فرصتهای اقتصادی چین که در حال حاضر یکی از قدرت های اقتصادی جهان است، به وجود آید. جاده ی ابریشم جدید امکانی تازه در اختیار کشورها قرار می‌دهد تا تجارت خود را از آسیا، اروپا و آفریقا را بیش از پیش گسترش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha