• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 97112814542
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا تشریح شد؛

ناگفته‌های نوروزیان از ۲ سال کار سیاسی در مشهد

ناگفته‌های نوروزیان از ۲ سال کار سیاسی در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی اواخر آبان ماه سال ۹۵ و در آستانه برگزاری انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان فرماندار وارد مشهد شد، صراحت لهجه و قاطعیت مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که او را با آن توصیف می‌کنند.

او در میان فرمانداران مشهد در ۱۲ سال اخیر سنت‌شکنی کرد و یک ماه بعد از انتصابش در دی ماه ۹۵ با خبرنگاران نشست خبری برگزار و همان‌جا با صراحت اعلام کرد: به عنوان فرماندار و مسئول تأمین امنیت شهر و رئیس شورای تأمین شهرستان مشهد در مقابل اقدامات غیر قانونی می‌ایستم، ابایی هم از برخورد با اقدامات خودسرانه ندارم، ضمن آن‌که بخشی از این برخوردها را هم باید نهاد قضائی و شورای تأمین انجام دهد.

نوروزیان هم‌چنین در اولین نشست خبری‌اش به دیداری که با آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی داشت اشاره کرد و گفت: در این دیدار مباحثی مطرح شد مبنی بر این‌که به افراد هیجانی و احساسی اجازه ندهیم در عرصه تصمیم گیری ورود پیدا کنند، نباید به این افراد اجازه داد در فرآیند تصمیم گیری‌های ما دخالت کنند، در این صورت به طور قطع کشور و شهر مشهد از التهاب و تنش به دور خواهد ماند.

اما دوران مدیریت نوروزیان به عنوان فرماندار مشهد از حواشی به دور نماند و شاید از مهم‌ترین آنها بتوان به اعتراضات برخی اصولگرایان به نتایج انتخابات شورای شهر مشهد و پس از آن برگزاری تجمع «نه به گرانی» که آغازگر اعتراضات دی ماه در کشور بود اشاره کرد.

او که در خرداد ماه سال ۹۷ به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی منصوب شد، شامل حال قانون منع به کارگیری بازنشستگان قرار گرفت و از آبان ماه با پست‌های دولتی خداحافظی کرد.

رحیم نوروزیان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایسنا، حدود دو ساعت، دو سال مدیریتش در مشهدی را مرور کرد که هیچ‌گاه از حاشیه به دور نبوده است.

فرماندار سابق مشهد در ابتدای این گفت‌وگو با مرور حوادث دی ماه سال گذشته اظهار کرد: مردم مشهد بابت حوادث دی ماه سال گذشته به مردم کشور بدهکار شدند.

نوروزیان با مرور شرایط سیاسی دی ماه سال ۹۶ عنوان کرد: مشهد شهری خاص و پایگاه گروه‌های سیاسی خاص است، شدیدترین رقابت‌ها و افراطی‌ترین افراد چپ و راست در مشهد هستند، دولت رأی آورده و پایگاه دو رقیب دولت در مشهد بود، شورای شهر مشهد که چند دوره دست گروه دیگر بوده، شکست سنگینی خورد، آن‌ها فعال بودند و سخنرانی داشتند، احمدی‌نژاد و طیف او نیز فعال بودند، به مشهد آمدند و زمینه‌هایی را فراهم کردند و بی‌تمایل هم نبودند که زهرچشمی از دولت بگیرند، هیچ شهر دیگری این پتانسیل را نداشت که مخالفین دولت چنین فضایی را ایجاد کنند، حتی در تهران نیز این فضا وجود نداشت.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: چاشنی کار نیز خط BRT3 شده بود. شورای قبل خودشان در جلسات مصوب کرده و خط ۱ در امام رضا (ع) و خط ۲ در طبرسی را راه انداختند که یک کشته هم داد، فردی خود را جلوی اتوبوس انداخته و کشته شده بود اما به این دلیل که آن دوره همه با هم بودند، اعلام نشد. شرایط طبرسی بدتر از خط ۳ بود، چگونه آنجا اتفاقی رخ نداد و خط ۳ که شرایط بهتری داشت را چاشنی کردند و نزد بزرگان رفتند.

وی با اشاره به این‌که اولین فراخوان در سایتی وابسته به طرفداران احمدی‌نژاد صادر شد، تصریح کرد: گروه‌های ضد انقلاب نیز آن زمان فعال بوده و سناریو داشتند. قبل از آن نیز شاهزاده سعودی بیان کرده بود که جنگی را به داخل ایران خواهند کشاند. آن‌ها متوجه شدند که فضا و شرایط مساعد است. آمدنیوز نیز پایگاه این کارها شده بود. به محض اینکه این فراخوان را دادند، دریافت شد و در گروه‌های ضدانقلابی به شکل گسترده روی آن کار کردند. در داخل نیز مخالفین سیاسی تندروی دولت ذوق زده بودند و آن را دامن می‌زدند.

نوروزیان خاطرنشان کرد: ما به دلایلی که خبر داشتیم، مطمئن بودیم که در میدان شهدا تجمع رخ خواهد داد، بنابراین به نیروی انتظامی اعلام کردیم که این تجمع مجوزی ندارد و می‌دانستیم از دست آن‌ها خارج می‌شود. من به شورای تأمین اعلام کرده بودم که آمادگی داشته باشند.

زمانی که شعارها به سمت مخالفت با دولت رفت برخی ذوق‌زده شدند، اما ما نگران

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی گفت: دوربین‌ها ضبط کرده و چهره‌هایی که در میدان بودند، مشخص است. طیفی که بیشتر به چشم می‌آیند، افراد چادری هستند که نمی‌توان گفت این افراد ضد انقلاب بودند، آن‌ها افراد معمولی جامعه بوده و افرادی موجه و متدین بودند. تجمع اولیه که شکل گرفت، افراد موجه زیادی حضور داشتند. ما برخی چهره‌ها را نیز شناختیم که افراد تند و افراطی بودند. زمانی که شعارها به سمت مخالفت با دولت و مسائل اقتصادی رفت، برخی ذوق‌زده شدند اما ما نگران بودیم که معلوم نیست انتهای آن به کجا ختم شود.

وی اضافه کرد: ما به نیروی انتظامی تاکید کردیم که به هیچ‌وجه خشونت نکند و بسیار هم خوب برخورد و خویشتن‌داری کرد. آن‌ها به دنبال کشته‌سازی و شهیدسازی بودند، فردی ابرویش خونی شده بود که در فیلم‌ها هم مشخص نیست که نیروی انتظامی او را زده باشد، روی دست‌شان بلند کردند و قصد ایجاد جنجال را داشتند که نتوانستند. به تدریج که شعارها به سمت شعارهای هنجارشکنانه رفت، افراد موجه کنار کشیدند و تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر افرادی باقی ماندند که معلوم نبود چه افرادی هستند. آن‌ها به سمت حرم حرکت کردند و شعارهای نامناسبی دادند.

نوروزیان با اشاره به این‌که ما در مشهد مدیریت کردیم و استاندار نیز بسیار جدی این مساله را متوجه بودند، تصریح کرد: ما دو شب در مشهد این وضعیت را داشتیم، تنها در یک خیابان بود. در بلوار امامت حداکثر یک ربع طول کشید و ۵ دقیقه هم شعار داده شد. نباید مساله را بزرگ کرد، بلکه باید آن را در حد خودش دید. این افراد ۱۰۰ تا ۱۵۰ جوان ۲۰ یا زیر ۲۰ سال بودند، ما با چند نفر صحبت کردیم و آن‌ها حتی جریان‌ها را نمی‌شناختند و تنها برای هیجان آمده بودند. شعارهای هنجارشکنانه داده شد. شب دوم نیز به همین شکل بود و دیگر تجمعی اتفاق نیفتاد و ما در مشهد مشکلی نداشتیم.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: این مسائل دست به دست هم داد، این شرایط را ایجاد و بعد سرایت کرد. طراحی صورت گرفته بود و دشمن سناریو داشت اما مخالفان تند دولت نیز این موج را ایجاد کردند و دشمن هم سوار شد. در مشهد مشکلی ایجاد نشد اما در برخی شهرها تلفات هم داشت.

آیت‌الله علم‌الهدی هم اعتراضات دی ماه را محکوم کرد

وی با اشاره به این‌که برخی اعلام کردند که آیت‌الله علم‌الهدی معترضان را برای اعتراض تشویق کردند، افزود: اما ایشان هم این کار را محکوم کردند، البته فرمایشات و موضع‌گیری‌های ایشان در اقدامات برخی از جریان‌ها بی‌تأثیر نیست اما این‌که اعلام نمایند که تظاهرات کنید، ثابت نشد و این را بیان نکردند.

نوروزیان هم‌چنین یادآور شد: در نمازجمعه‌ای بعد از این‌که انتخابات تمام شده بود من قصد داشتم که پیاده به سمت فرمانداری و بعد خانه بروم که خبرنگاری مرا دید و مشغول صحبت شدیم که یک باره خانمی با بنری علیه سند ۲۰۳۰ که در دست داشت عصبانی جلوی من را گرفت و شروع کرد به فریاد زدن و گفت رأی ما را دزدیدید و حق ما را پایمال کردید، آن خانم بیان می‌کرد که شما به این سید مظلوم یعنی آقای رئیسی و خون شهید ظلم کردید.

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی افزود: دوباره در همان مسیر جوانی کفش‌های خود را زیر بغل گرفته بود و به دنبال من و آن خبرنگار می‌آمد که جلوی من را گرفت و گفت شما جنایت کردید. در مورد سند ۲۰۳۰ از من بازخواست کرد و پرسید چرا درس شهید فهمیده از کتاب درسی حذف شده که من به او گفتم حذف نشده و در مقطع سنی خود قرار گرفته و سند ۲۰۳۰ هم حذف شده است و بالاخره ماجرا تمام شد.

وی ادامه داد: به آن خبرنگار گفتم که من این جوان و آن خانم را مقصر نمی‌دانم، ذهن این افراد پای منبرها و صحبت‌ها به گونه‌ای شکل گرفته که من را مخالف نظام و به قول خودشان نفوذی، ضد انقلاب، ضد نظام، ضد شهید، ضد ولایت فقیه و ضد روحانیت می‌دانند و اگر ما را نکشند باید تعجب کرد. زمانی که ما را به عنوان نماد ضد دینی، نفوذی و خرابکار معرفی می‌کنند، آن‌ها تکلیف شرعی خود می‌دانند که جلوی ما بایستند. این حرف‌ها و انتقادات تند تأثیر دارد.

نوروزیان گفت: وقتی مسؤولی در صحبتی بیان می‌کند که دولت در حاشیه شهر هیچ کاری نکرده است، در حالی که در این دو، سه سال اخیر بیش از هزار میلیارد در حاشیه شهر مشهد کار شده و ده‌ها پروژه انجام گرفته است، ایشان گفتند که سپاه و شهرداری کار کردند، آن‌ها پول خود را از کجا آورند، دولت بودجه آن‌ها را پرداخت می‌کند. این‌که هیچ کاری انجام نشده و این صحبت‌ها روی برخی افراد تأثیر می‌گذارد. این حرف‌ها ممکن است با قصد خاصی گفته نشود اما برخی از افراد تند بر اساس این حرف‌ها عمل می‌کنند.

اگر نیروی انتظامی همراهی بهتری با ما داشت، عملکرد بهتری داشتیم

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در خصوص برخورد با گروه‌های خودسر در مشهد، تصریح کرد: من از مشهد شناخت داشتم. یکی از کارهایی که ما برنامه‌ریزی کرده بودیم این بود که مقابل گروه‌های خودسر بایستیم و توفیقات بسیار خوبی هم داشتیم و در این مدت تقریباً جلوی آن‌ها را گرفتیم. ما با گروه‌های سیاسی ثبت‌شده مخالف دولت مشکلی نداریم، گروه‌های خودسر بی شناسنامه و بی‌هویت هستند که در این شهر و همه کشور مشکل ایجاد می‌کنند. اگر نیروی انتظامی همراهی بهتری با ما داشت، می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که آن‌ها قصد داشتند مقابل کنسولگری ترکیه تجمع کنند، اعلام شد که در هیچ شهری در کشور نباید این اتفاق بیفتد. من به نیروی انتظامی گفتم که باید جلوی این افراد را بگیرند اما آن‌ها جرأت نکردند و به من گفتند که شما می‌دانید این افراد به کجا وصل هستند. به نیروی انتظامی هجوم آوردند و آن‌ها را تهدید کردند اما این افراد که غیرقانونی و کار خلاف می‌کردند زمانی که شیرینی توزیع کردند، مأمور نیروی انتظامی شیرینی برداشت و من گفتم که باید با او برخورد شود به این دلیل که او در حال انجام مأموریت است.

نوروزیان اضافه کرد: بعد از آن نیز قصد داشتند که چند کار انجام دهند و ما محکم مقابل آن‌ها ایستادیم زیرا این خودسری‌ها یک بار در جریان کنسولگری عربستان ضربه وارد کرده بودند. این جریانات در مشهد وجود دارد و نباید غفلت کنیم. این جریانات در حال حاضر وجود دارند و قصد دارند که با رنگ و لعاب دینی پوشش دهند و شما را به ضد دین و ارزش‌ها متهم کنند.

از من درخواست می‌شد جلوی اکران برخی فیلم‌ها را بگیرم

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در اکران فیلم‌ها نیز برخی از من به عنوان فرماندار درخواست می‌کردند که شورای تأمین تصمیم بگیرد تا فیلمی اکران نشود. در حالی که فیلم مجوز داشت اما آن‌ها بیان می‌کردند که مشهد فرق دارد و نباید اکران شود، من هم به آن‌ها می‌گفتم که مشهد فرق دارد اما قانون فرق ندارد. آن‌ها اعلام کرده بودند که اگر این کار انجام نشود، کفن‌پوش به خیابان می‌آیند، باید با آن‌ها برخورد شود نه با فردی که فیلمی را قانونی نمایش می‌دهد که البته فیلم‌های مدنظر آن‌ها پخش شد و اتفاقی نیفتاد.

وی با بیان این‌که اگر در کار خود چارچوب داشته و اعتقاد داشته باشیم، کلافه و سردرگم نمی‌شویم، عنوان کرد: ما در کار و مسئولیت خود انفعال نداشتیم و ابتکار عمل دست ما بود. در مشهد حساسیت‌هایی وجود دارد و با شهرهای دیگر متفاوت است. ما اوج تندوری‌ها در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را در مشهد داریم که شاید تندترین این افراد در مشهد باشند. در چرخه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی یک‌سری عوامل دخالت می‌کنند و حضور دارند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و باید با آنها کار کرد.

نوروزیان گفت: مشهد از نظر جهانی به ویژه از نظر دشمن حساسیت دارد. اگر یک ترقه یا بادکنک در مشهد منفجر شود، به اندازه یک بمب در مکان‌های دیگر صدا می‌کند. یک تجمع ۵۰ نفره به اندازه یک تجمع هزار نفره بزرگ در یک شهر حساسیت دارد. در مشهد حساسیت زیاد است. در تجمع کامیون‌داران نیز تمام تلاش دشمن روی چند استان بوده که یکی از آن‌ها از خراسان بود. در آن جریان دستگاه‌های ما به خوبی عمل کردند و آقای رشیدیان نیز به خوبی تدبیر کرد. این کار طراحی شده بود تا پمپ بنزین‌های ما تعطیل شود و کامیون‌داران نمی‌دانستند که چه کسی پشت ماجراست.

تغییر نام تابلوهای زائر یک سال پیش اتفاق افتاد و کسی واکنش نشان نداد

نوروزیان هم‌چنین با اشاره به این‌که در موضوع تغییر نام تابلوهای زائر، جنجالی به راه انداختند، با وجود این‌که این تغییر یک سال پیش اتفاق افتاد و هیچ‌کس واکنشی نشان نداد، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که این مساله برای مردم اهمیتی نداشته است.

وی افزود: گاهی ما برخی مسائل فرعی و حاشیه‌ای را به قدری بزرگ می‌کنیم که می‌خواهیم آن‌ها را جزو اصول دین قرار دهیم. مردم نسبت به این موضوع واکنش نشان ندادند زیرا مردم ذهنیت و بهره‌برداری سیاسی یک فرد سیاسی را نداشتند. همان‌طور که اسم مشهد، مشهدالرضا بوده اما اکنون دیگر این اسم را استفاده نمی‌کنند، آیا این بدین معنی است که ارادت ما کم شده است؟ این کار بازی کردن با لفظ و عوام‌فریبانه است. مردم این برداشت را ندارند که می‌خواهد هویت‌زدایی صورت گیرد. ما اصول را رها کردیم و به فرعیات چسبیدیم.

هرچه‌قدر در مشهد افراط کنیم افراد ضد دین بیشتر می‌شود

نوروزیان گفت: من در مقاله‌ای خواندم مشهد که شهری مذهبی است، به لطف و یمن برخی تندروی‌ها، شاید سکولارترین و یا بی‌دین‌ترین افراد را داشته باشد. ما در مشهد به همان میزان که افراط می‌کنیم، افراد ضد دین پرورش خواهیم داد، این عکس العمل است. هرچقدر تعصبات بیجا و سختگیری‌های بی‌مورد به نام دین داشته باشیم، عکس العمل افراد تندتر و افراد ضد دین بیشتر خواهد شد. ما اتفاقات و پرونده‌هایی را در مشهد و قم داریم که در شهرهای دیگر وجود ندارد، بخشی از این موارد مربوط به تعصبات بیجای ماست.

نوروزیان هم‌چنین با یادآوری برخی حواشی نسبت به اتفاقاتی که برای بازی در استادیوم امام رضا (ع) ایجاد شده بود، عنوان کرد: ما قصد داشتیم که در این استادیوم که آستان قدس هزینه کرده و بسیار شیک آن را ساخته، مسابقات برگزار کنیم و این خواست جوانان و حرف دل آن‌ها بود. ابتدا بیان کردند که آماده نیست، اگر آماده نبود، چرا افتتاح کردید؟ برای زمان انتخابات و تبلیغ انتخاباتی بود؟ برخی نگران بودند که این استادیوم به نام امام رضا (ع) است و بعد جوانان در آن شادی کرده و شعارهای نامناسب می‌دهند. نباید روی جوانان این‌گونه حساب کنید. تلاش بسیاری صورت گرفت و مساله به برنامه ۹۰ نیز کشیده شد و نیروی انتظامی حاضر نبود امنیت ورزشگاه را تأمین کند.

گاهی واقعاً به آیت‌الله علم‌الهدی ظلم می‌شود

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: بهانه‌هایی وجود داشت که شرایط آماده نیست اما بخشی به دلیل فشارها بود. برخی گفتند که آقای علم‌الهدی اجازه نداده اما این‌گونه نبود، گاهی اوقات واقعاً به ایشان ظلم می‌شود. عده‌ای تصور می‌کردند که هنجارشکنی شده و اسلام به خطر می‌افتد. ما فشار آوردیم و مسابقات را به راه انداختیم، مسابقات مرتب و منظم برگزار شد، شعار عجیب و غریبی داده نشد و ناهنجاری، تظاهر به کار ناشایست و شلوغ کاری در خیابان صورت نگرفت. این افراد همان جوانانی بودند که افراد نگران آن‌ها شدند.

کار در مشهد سخت است اما همین سختی انگیزه را بیشتر می‌کند

معاون سابق سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در پایان اظهار کرد: همیشه در این موارد روی مشهد حساب می‌کنند که بتوانند آن را پررنگ کنند، خود ما نیز حساسیت ایجاد کردیم و همواره گفتیم مشهد با شهرهای دیگر متفاوت است.

وی تاکید کرد: کار کردن در مشهد بسیار سخت بوده اما شاید بدون این چالش‌ها و تنش‌ها کار بسیار خسته‌کننده باشد و این موارد انگیزه را بیشتر می‌کند. کار کردن در این فضاها سختی‌های خود را دارد اما شیرین و لذت‌بخش است و افراد را درگیر می‌کند. این دوران بهترین دوران کاری برای من بود. من آنچه را که در توان داشتم انجام دادم.

گفت‌وگو از: منیره فضیلت و نگار مقدسی، خبرنگار ایسنا-منطقه خراسان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha