• شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 98071309983
  • خبرنگار : 50130

استاد و متخصص در حوزە ادبیات پایداری و آیینی:

اشعار کردی، آینە تمام‌نمای ادبیات پایداری ملت‌ها

ادبیات پایداری

استاد و متخصص در حوزە ادبیات پایداری و آیینی گفت: شاعران کرد تنها بە شعر پایداری یک منطقە خاص اکتفا نکردەاند و گاهی در شعر شاعران کرد نمونەهای ادب پایداری سایر ملت‌ها بە چشم می خورد.

به گزارش ایسنا، بهروز خیریە، استاد و متخصص در حوزە ادبیات پایداری و آیینی در همایش ادبیات پایداری و آیینی که از جمله برنامه های جانبی نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان است،گفت: هرگاە ملتی مورد ظلم و ستم و تعدی قرار بگیرد، انواع ادبی متعددی در حوزە ادب پایداری آن ملت از جملە "نمایشنامە، شعر، رمان، و خبر نویسی و خاطرە نویسی" شکل می‌گیرد کە بە آن ادبیات پایداری گفتە می‌شود.

بە عقیدەی وی، ادب پایداری، ادبیاتی فرا زمانی و فرا زبانی است کە مرزهای جغرافیایی را طی می‌کند و بعد جهانی می یابد.

این استاد و متخصص در حوزە ادبیات پایداری و آیینی، در رابطه با عمق ادبیات پایداری در تاریخ ملت‌ها اظهار کرد: ریشە ادب پایداری را باید در حماسە ملت‌ها جستجو کرد، زیرا حماسە نمونەهای بارزی از  پایداری ملت‌ها را بە نمایش می‌گذارد، و بخش حماسی شاهنامە فردوسی نمونەی برجستەای از ادب پایداری ملت ایران است.

خیریە در ادامە این همایش عنوان کرد:  بیت‌های حماسی کُردی نمونەی بارزی در زمرەی ادب پایداری از ادبیات پایداری ملت کرد است، به عنوان مثال"فتحی قەڵای خەیبەر بە دەس ئیمامی حەیدەر و رۆسەم وزۆراو" در زمرەی ادب پایداری ملت کرد قرار می گیرد.

وی ادامە داد: ادبیات پایداری ملت ایران با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق و با ژانر شعر آغاز شد و در این اشعار از نمادهای شاهنامە در ضمن شعر بهرە گرفتەاند.

این استاد، در بحث ادبیات پایداری ملت ایران تصریح کرد: در همان روزهای آغاز جنگ کە بخشی از خاک ما بە تصرف دشمن درآمد، اشعاری سرودە شد کە ادب پایداری نام گرفت.

وی در بحث ژانرهای متنوع ادبیات پایداری عنوان کرد: یکی از بخش‌های ادب پایداری کە رشد چشمگیری داشته و بسیار گسترش پیداکرده است بخش خاطرە نویسی بود، کە بە مرور زمان این خاطرەنویسی‌ها گسترش یافتند و بە صورت رمان و داستان‌های کوتاە بە رشتەی تحریر در آمدند؛ کە از جملە این داستان‌ها می‌توان بە "پل معلق نوشتە امراللە بایگانی، شطرنج با ماشین قیامت نوشتەی حبیب احمد زادە و شیار ۱٤۳ از نرگس آبیار" اشارە کرد.

بهروز خیریە ویژگی‌های ادبیات پایداری را ظلم ستیزی، دشمن ستیزی و عدالت خواهی برشمرد و بیان کرد: یکی از شاخص‌های برجستە ادب پایداری رئالیستی بودن آن است و این ادبیات بر پایەی واقعیت‌ بنا شدە و بە هیچ‌وجە در زمرەی اشعار و داستان‌های سورئالیستی قرار نمی‌گیرد.

وی یکی دیگر از شاخصەهای ادب پایداری را اینگونە برشمرد و تأکید کرد: اختلاف ادب پایداری با حماسە در این است کە حماسە با اسطورە درآمیختە است و در اسطورە بە هیچ وجە زمان و مکان مطرح نیست اما ادبیات پایداری کاملا رئالیستی است و با اتمام جنگ، پایان نمی‌پذیرد و سالها بعد از جنگ تولید اینگونە ادبیات‌ها همچنان ادامە می‌یابد.

این صاحب نظر در خصوص جایگاە ادبیات پایداری در میان ملت کُرد خاطرنشان کرد: متاسفانە در حوزە ادب پایداری رمان و داستان‌های برجستەای نوشتە نشدە است، اما شعرهایی کە در این حوزە سرودە شدەاند بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان یادآور شد: شاعران کرد تنها بە شعر پایداری یک منطقە خاص اکتفا نکردەاند و گاهی در شعر شاعران کرد نمونەهای ادب پایداری سایر ملت‌ها بە چشم می خورد.

 در بخش پایانی این همایش از کتاب حلقە وصل نوشتە دکتر رضا رستمی، نویسندە حوزە دفاع مقدس  رونمایی شد.

اتهام پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.