• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98081106098
  • خبرنگار : 50176

ازدواج یک قرارداد اجتماعی نیست

ازدواج یک قرارداد اجتماعی نیست

ایسنا/لرستان مدرس حوزه و دانشگاه، نبود شغل، دوستی‌های نامتعارف و روابط نامشروع، شیوع ازدواج‌های سفید و ... را از علل عدم رغبت جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده برشمرد.

به گزارش ایسنا، امیر علی‌حیدر امیری در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه معصومیه(س) خرم‌آباد در تشریح دلایل بالا رفتن سن ازدواج و این‌که جوانان رغبت چندانی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند، اظهار کرد: یکی‌از مهم‌ترین عوامل عدم رغبت جوانان به ازدواج نبود شغل است و امروزه ۱۴ میلیون فارغ‌التحصیل در کشور داریم که شغل ندارند.

وی تصریح کرد: یکی ‌از ایراداتی‌ که به سازمان آمار کشور وارد بوده این است که می‌گوید هر فردی اگر در طول هفته دو ساعت هم به یک شغل کاذب مشغول باشد شاغل محسوب می‌شود در صورتی‌که شغلی‌که بیمه و امنیت شغلی برایش وجود ندارد، شغل نیست.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه شغلی که با یک مرخصی زایمان از دست می‌رود شغل نیست، ادامه داد: یکی دیگر از علت‌های عدم رغبت جوانان به ازدواج سرگرمی‌های جایگزین ازدواج است امروز در فضای مجازی هزاران کانال مستهجن و غیراخلاقی داریم که جوانان را به خودش مشغول کرده کمااینکه شاهد دوستی‌های نامتعارف و دور از اخلاق دختران و پسران و روابط نامشروع در بین نسل جوان هستیم.

امیری با بیان اینکه یکی‌ دیگر از مواردی‌که ازدواج را عقب انداخته شیوع ازدواج‌های سفید است، ادامه داد: بین نسل جوان جامعه تبلیغ می‌کنند که ازدواج یک قرارداد اجتماعی است و هر لحظه می‌توان این قرارداد را به هم زد و یک قرارداد جدید با فرد دیگر بست.

این مدرس حوزه و دانشگاه به رواج پدیده‌ای دیگر به نام هم‌باشی و هم‌خانگی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در فیلم‌ها جوانان را به دوستی و ارتباط داشتن با زنان شوهردار تشویق می‌کنند کمااینکه ازدواج‌های سفید و هم‌باشی نیز در جامعه بیداد می‌کند به‌ویژه در شهرهایی از کشور شاهد هستیم اطلاعیه می‌دهند که ما به یک هم‌خانه نیازمندیم و جنسیت فرقی ندارد چه‌بسا در مواردی یک خانم با چند آقا و یا یک اقا با چند خانم هم‌خانه می‌شود.

این نظریه‌پرداز لرستانی به پدیده اجاره ساعتی خانه‌ها نیز گریزی زد و افزود: متأسفانه در برخی شهرهای کشور برخی از بنگاه‌ها خانه‌ها را مبلمان کرده و به‌صورت ساعتی اجاره می‌دهند.

وی با بیان اینکه ازدواج سفید و بردن ازدواج در قالب قرارداد اجتماعی باعث بالا رفتن سن ازدواج و عدم رغبت جوانان به تشکیل خانواده شده است، اظهار کرد: وقتی سن ازدواج چه در دختر و چه پسر بالا می‌رود دیگر انتخاب همسر بسیار مشکل است در صورتی‌که ازدواج در سن پایین چنین مشکلی را ندارد و انتخاب بسیار آسان‌تر است.

امیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که دخترانی که سن‌شان بالا رفته نباید از بچه‌دار شدن ناامید شوند چراکه سن فرزندآوری تا ۴۵ و حتی ۴۶ سالگی نیز امکان‌پذیر است و برخی‌از روان‌شناسان معتقدند بانوانی که در سن بالای چهل سال فرزنددار می‌شوند فرزندان‌شان باهوش‌تر هستند، گفت: در قدیم یک سنت پسندیده بین مردم وجود داشت و برخی‌از بانوان واسطه ازدواج جوانان می‌شدند که امروزه این امر بسیار کم‌رنگ شده است و دیگر کسی در این کار و امر خیر واسطه نمی‌شود.

وی به رواج پدیده فرزندهای مجازی اشاره کرد و افزود: امروزه در فضاهای مجازی از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و ماهواره‌ها تبلیغ بر فرزندآوری کم می‌شود و از زنان و مردان می‌خواهند که با بچه‌های مجازی خود را سرگرم کنند و به بانوان پیشنهاد داده می‌شود چون حاملگی و فرزندآوری باعث برهم خوردن فرم بدن آن‌ها می‌شود؛ لذا بهتر است بانوان حاملگی خود را به حداقل برسانند و برای پاسخگویی به غریزه مادری خود به سمت فرزندان مجازی بروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha