• یکشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98081206618
  • خبرنگار : 50160

معاون طرح‌ریزی و نظارت فنی سازمان پدافند غیرعامل:

پدافند غیرعامل، کشور را از تهدیدات مصون نگه دارد

پدافند غیرعامل، کشور را از تهدیدات مصون نگه دارد

ایسنا/زنجان معاون طرح‌ریزی و نظارت فنی سازمان پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل یعنی پیشگیری، تا آحاد جامعه از تهدیدات مصون بمانند.

به گزارش ایسنا، مسعود مینوئیان صبح امروز در مراسم بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل با بیان اینکه اگر ملاحظات پدافند غیرعامل رعایت شود، کشور از تهدیدات مصون نگه داشته می‌شود، تصریح ‌کرد: در این شرایط می‌توانیم مردم را مصون و دارایی کشور را حفظ کنیم و در صورت آسیب در اسرع وقت، موارد احیا شده و اگر نتوانستیم، ستاد بحران وارد کار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته انواع تهدیدات علیه ایران را شاهد بوده‌ایم، افزود: این روند همچنان ادامه دارد و در این وضعیت پدافند غیرعامل پیش‌بینی می‌کند که از چه نقطه‌ای ممکن است آسیب به کشور برسد و باید چه کارهایی کرد.

این مسئول ادامه داد: ما وظیفه داریم با تکنولوژی جدید در شهرسازی‌ها آشنا شویم. باید در شهرسازی جدید به این موضوع توجه شود و استانداردهای لازم را تدوین کنیم. پدافند موردی است که از دیرباز بوده و انسان به دنبال مصون‌سازی بوده است ولی این مصونیت تا زمانی پایدار است که دشمن ما را تهدید نکند.

وی یادآور شد: به‌طور مثال، ریزگرد کل زندگی یک شهر را مختل می‌کند و ارتباط برق که قطع می‌شود متعاقب آن تصفیه‌خانه دچار مشکل می‌شود، همچنین ارتباطات تلفنی قطع شده و مشکلات سیستم‌وار رخ می‌دهد. اگر فکر این کار را در زمان مناسب کرده‌ بودیم مشکلات رخ نداده و اعتراضات را شاهد نبودیم. می‌بایست با درایت و تدبیر و انجام وظایف، کشور را مصون کنیم. جامعه مهندسی باید وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند و اگر از وطایف خود غفلت کردیم، نمی‌توانیم مشکلات را جبران کنیم‌. وظیفه ما در این نظام حفظ مردم بوده و این امر بسیار واجب است.

مینوئیان در ادامه با بیان اینکه توجه به الزامات پدافند غیرعامل در طرح‌های توسعه‌ای و زیرساخت‌های شهری حائز اهمیت است، افزود: طرح جامع شهری زنجان توسط مشاور وزارت راه و شهرسازی در دست تهیه است و این فرصت خوب و مغتنم است تا طرح جامع شهر زنجان با طرح پدافند غیرعامل را تطبیق کنیم؛ البته به علت اینکه عمر پدافند غیرعامل زیاد نیست، نتوانستیم استاندارد و الزامات لازم را در این حوزه تدوین کنیم و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم.

در ادامه، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان نیز گفت: شهرداری زنجان جزو اولین شهرهای طرح جامع پدافند شهری را در دست تهیه دارد و باید همه شهرها این طرح را داشته باشد.

حسن مظفری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی شود تا مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از یکدیگر جدا شوند، افزود: این دو موضوع جدای از یکدیگر و در کنار هم است و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد طرح جامع استان پیشرفت داشته است و امیدواریم تا دو ماه آینده به اتمام برسد، تصریح کرد: باید به موضوع پدافند توجه و نگاه جدی شود. در حوزه‌های مختلف از جمله پدافند کالبدی باید توجه شود و قطعا این امر تاب‌آوری را ارتقا خواهد داد و در مواجهه با مشکلات می‌توانیم واکنش مناسب داشته و مانع بروز آن نیز شویم‌.

مظفری تصریح‌ کرد: زنجان استانی کشاورزی است که باید به همین خاطر پدافند زیستی را مورد توجه قرار دهیم‌. اگر بحث پدافند را جدی نگیریم، مشکلات پیش خواهد آمد. موضوع پدافند سایبری نیز در همین راستا است و باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت؛ چراکه دشمن به این حوزه توجه داشته و از این ناحیه ما را تهدید می‌کند، هر چند کارهای خوبی در این بخش انجام شده است.

در ادامه، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: آماده بودن برای مواجهه با بحران، برنامه‌ریزی خاصی را می‌طلبد.

حمیدرضا حمیدی با بیان اینکه در طرح‌های جامع به ‌موضوع احداث بر روی گسل دقت‌نظر صورت گیرد، اظهار کرد: این بی‌توجهی در امور شهرسازی در زمان وقوع سیلاب، قابل مشاهده بوده و باید به این موارد توجه لازم شود.

وی با بیان اینکه در توسعه کالبدی شهرها نیز شاهد مشکلاتی هستیم، افزود: در شهرسازی باید به این موارد توجه کرد؛ چراکه در ارتباط با موضوع مدیریت بحران است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در شهرداری باید به موضوع پدافند غیرعامل توجه شود، گفت: در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای باید به این موضوع توجه داشته باشیم؛ چراکه علم پدافند غیرعامل وجود دارد و باید به آن توجه کرد.

سجاد خدایی ادامه داد: ملتی که نتواند دفاع کرده و به فکر دفاع نباشد، حیات ندارد؛ پس باید به موضوع پدافند غیرعامل توجه لازم را داشته باشیم.

وی تصریح ‌کرد: واقع‌گیری برخی شهرک‌های مسکونی یا احداث ریل بر روی گسل، حاصل ناآگاهی ما مسئول بوده و کسی خارج از ما مقصر نیست. پس باید در تصمیم‌گیری‌ها آگاهانه وارد عمل شویم تا تصمیمات ما باعث بروز مشکل برای مردم نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha