• سه‌شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98090502811
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

از فرآیند اخذ گواهینامه تایید ایمنی آسانسور چه می دانید؟

از فرآیند اخذ گواهینامه تایید ایمنی آسانسور چه می دانید؟

ایسنا/هرمزگان مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: در راستای تایید ایمنی آسانسور در سال گذشته تعداد ۵۹۶ و در شش ماهه اول سال جاری تعداد۲۶۱ گواهینامه بازرسی اولیه از سوی اداره کل استاندارد هرمزگان تایید شده است و تعداد یک مورد از آسانسور های نصب شده در سال جاری به علت عدم تامین شرایط ایمن کاربرد از سوی این اداره کل پلمب شد.

عیسی باقرزاده همایی در گفت و گو با ایسنا، افزود: با توجه به افزایش روز افزون استفاده از آسانسورها و پله های برقی در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی و با  تاکید براین نکته که مسافران آسانسورها شامل افراد با شرایط سنی مختلف هستند از یک سو و حوادث آسانسور ها که نشان از بی‌توجهی برخی از کارفرمایان و شرکت‌های غیراستاندارد آسانسوری در روند نصب و نگهداری، سرویس، تعمیر و ایمن‌سازی آسانسور دارد از سوی دیگر، تامین ایمنی آسانسور ها از اهمیت ویژه ی برخوردار است.

وی تصریح کرد: مالکان ساختمان‌ها در ارتباط با ایمن‌سازی واخذ تاییدیه‌های مورد نیاز سیستم‌ها و تجهیزات منصوبه، مکلفند با توجه به ماهیت آسانسورها و پله‌های برقی، برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهره‌برداری، به انجام سرویس‌های ماهانه و بازرسی‌های سالانه اقدام کنند.

مدیرکل استاندارد هرمزگان اضافه کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکین و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری، موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند.

باقرزاده همایی با اشاره به اینکه فرآیند استاندارد سازی آسانسورها تحت نظارت سازمان ملی استاندارد، توسط شرکت های بازرسی و از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ها  انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: آسانسورهای کششی  مطابق با  استاندارد ملی شماره ۱-۶۳۰۳ با عنوان مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسور ( آسانسورهای برقی) به صورت اجباری و آسانسورهای کششی طی استاندارد ملی شماره ۲-۶۳۰۳ با عنوان مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسورهای هیدرولیکی و به صورت تشویقی استاندارد سازی خواهند شد.

وی ادامه داد: استاندارد سازی آسانسورهای کششی برقی مطابق با فرآیند در خواست بازرسی و صدور گواهینامه ایمنی توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام می گیرد.

مدیرکل استاندارد هرمزگان افزود: به منظور اخذ گواهینامه استاندارد ایمنی آسانسور ها  لازم است در مرحله اول آسانسور مذکور توسط شرکت طراحی و مونتاژ آسانسور در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ها ثبت نام کرده، در مرحله بعد، توسط شرکت بازرسی دارای صلاحیت اداره کل استاندارد هرمزگان بازرسی و پس از رفع نواقص، گواهینامه بازرسی صادر، سپس تائیدیه گواهینامه ایمنی آسانسور توسط اداره کل استاندارد استان هرمزگان صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: گواهینامه های تایید ایمنی آسانسور ها به دو دسته گواهینامه بازرسی اولیه و گواهینامه بازرسی ادواری تقسیم می شوند. با توجه به عملکرد و کاربرد آسانسور ها، احتمال استهلاک تجهیزات، به منظور پیش بینی تعمیرات مورد نیاز سیستم آسانسور ساختمانها، پیشگیری از بروز خطرات احتمالی و همچنین اعتبار یکساله گواهینامه های بازرسی،  انجام سرویس های ماهانه و بازرسی های ادواری سالانه الزامی است.

باقرزاده همایی با اشاره به اینکه به آسانسورهایی که موفق به اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد شده‌اند، شماره شناسه ده رقمی اختصاص داده می شود که از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ قابل پیگیری و رصد توسط کلیه کاربران آسانسور ها است، اظهار کرد: اطلاعاتی نظیر نام شرکت نصاب، نام شرکت بازرسی‌کننده، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای بازرسی آسانسور را در اختیار کاربر قرار می دهد.

این مقام مسئول در پایان گفت: نصب پلاک اطلاعات آسانسور شامل اطلاعاتی از قبیل بار نامی آسانسور بر حسب کیلوگرم و تعداد مسافرین، نام شرکت فروشنده، شماره مشخص کننده آسانسور (سریال ساخت) و همچنین کد شناسه بازرسی آسانسور در کابین آن الزامی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha