• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98092720707
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

اختلافات صنفی بلای جان خانه مستند اصفهان

اختلافات صنفی بلای جان خانه مستند اصفهان

ایسنا/اصفهان یک مستندساز گفت: امیدوارم انتخابات خانه مستند اصفهان هر چه زودتر برگزار شود و همه مستندسازان شهر در آن شرکت کنند تا آنچه به‌عنوان خانه مستند شکل‌گرفته مستحکم شود چون در این صورت است که خانه مستند می‌تواند برنامه‌هایی مثل برگزاری هم‌زمان جشنواره سینما حقیقت را اجرا کند و حامی تداوم اکران‌ها باشد.

بهروز ملبوسباف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اکران هم‌زمان جشنواره سینما حقیقت در اصفهان اظهار کرد: سال ۱۳۹۵ با مستند «زنده به رود» در جشنواره حقیقت حضور داشتم و متأسفانه این فیلم هنوز در اصفهان اکران نشده است. بر این باورم که اکران هم‌زمان یا مداوم هفتگی و ماهانه مستندها، با توجه به قدرت این سینما و ارتباطی که مستندسازان با یکدیگر دارند برای شهر ما لازم است اما حرکت اجتماعی صرفاً با اکران هم‌زمان فیلم‌ها در جشنواره حقیقت حاصل نمی‌شود و باید یک رویکرد همیشگی باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خانه مستند اصفهان در برگزاری جشنواره سینما حقیقت در اصفهان نقشی نداشته؟ گفت: سابقاً جمعی شبیه خانه سینمای اصفهان وجود داشت که از سال ۱۳۹۰ کمیته مستندسازان در آن شکل گرفت و بعد چون مسئولان وقت نتوانستند به اجماع برسند، این کمیته به اسم خانه مستند آغاز به کار کرد و همراه با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فعالیت‌هایی را انجام داد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: باوجوداینکه اعضای این خانه نیت خوبی دارند، اختلافات صنفی موجود بین آن‌ها اجازه کار را از خانه مستند اصفهان گرفته و امیدوارم انتخابات این خانه هر چه زودتر برگزار شود، همه مستندسازان شهر نیز در آن شرکت کنند تا آنچه به‌عنوان خانه مستند شکل‌گرفته مستحکم شود. در این صورت خانه مستند می‌تواند برنامه‌هایی مثل برگزاری هم‌زمان جشنواره حقیقت را اجرا کند و حامی تداوم آن باشد.

ملبوسباف که امسال با فیلم «زیر گنبد مینا» به نمایندگی از اصفهان در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشت، درباره این مستند توضیح داد: این فیلم روایتی خانوادگی از اصفهان با نگاهی به نقش مسجد در حیات اجتماعی شهر به‌ویژه در انقلاب سال ۱۳۵۷ است.

وی با اشاره به اینکه طی سی سال گذشته، ابنیه تاریخی اصفهان بر دیگر موضوعاتی که می‌تواند سوژه فیلم مستندسازان باشد سایه انداخته، گفت: از سال ۱۳۹۰ فیلمی درباره حیات اجتماعی صنعت نساجی در اصفهان ساختم و سعی کردم موضوع حیات اجتماعی را همواره مدنظر قرار بدهم اگرچه شهر با همین سروشکل و معماری شاخص خود همواره در مستندهایم حضورداشته است. با این‌همه معتقدم که جوان‌ترها باید خودشان را از زیر سایه معماری شهر بیرون بیاورند و این به شرطی ممکن است که معماری تازه‌ای بنا شود که شاخص‌های سینمایی را داشته باشد.

کارگردان مستند «زیر گنبد مینا» تصریح کرد: اصفهان همیشه برای ایران و تمدن بشری، جنسی از هنر زیبایی شناسانه غیرمادی را به‌صورت گسترده و جاندار داشته است و اگر بخواهیم در سینمای مستند کاری کنیم باید همه ارکان شهر قدر سینمای مستند را بدانند.

وی افزود: اگر بخواهیم در مستند، حیات دوباره‌ای برای اصفهان ببینیم، باید به هنر روز مجهز باشیم و سرمایه‌گذاران نیز حوصله کنند تا این درخت به ثمر بنشیند. امیدوارم مسئولان شهری قدر کار مستندسازان شهر را بدانند و به‌صورت جدی‌تر وارد قصه سینما و مستند برای شهر اصفهان شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha