• پنجشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98112417863
  • منبع : نمایندگی زنجان

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی:

روش‌های نوین، ارتقای تولید در حوزه کشاورزی را به دنبال دارد

روش‌های نوین، ارتقای تولید در حوزه کشاورزی را به دنبال دارد

ایسنا/زنجان معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: از میان ۱۶۶ نفر کشاورز برتر ملی در سطح کشور، ۱۰ نفر از استان زنجان برگزیده شدند.

محمدعلی طهماسبی ظهر امروز (۲۴ بهمن) در آیین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان که در سالن زیتون سازمان جهادکشاورزی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: گزینش ۱۰ کشاورز برتر ملی از میان کشاورزان استان زنجان بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

این مسئول با بیان اینکه باید از توان علمی برای بهبود وضعیت کشاورزی و باغداری در مناطق مختلف کشور بهره برد، افزود: استفاده از روش‌های نوین باعث ارتقای تولید در حوزه کشاورزی خواهد شد. البته بهره‌مندی درست از تولیدات کشاورزی نیز حائز اهمیت است تا بتوانیم محصول را با ارزش‌افزوده بالا به فروش برسانیم.

وی در ادامه به چگونگی تولید کشمش در زنجان نیز اشاره‌ کرد و ادامه داد: تبدیل و فرآوری همه محصول انگور تولید شده در استان به‌صورت محصول کشمش، امری صحیح و بهینه نخواهد بود، بلکه باید ۳۰ درصد از محصول انگور تولیدی را در سردخانه نگه‌داری کرد، ۳۰ درصد محصول انگور تولید شده را به‌صورت تازه خوری به مصرف رساند و تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کل انگور تولیدی را به محصول کشمش تبدیل کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی به سرمازدگی محصول گردو و روش پیشگیری از این مهم اشاره و عنوان‌ کرد: باغ‌داران برای پیشگیری از سرمازدگی سالانه محصول گردو می‌توانند نسبت به تعویض درختان گردو و فروش چوب این درختان پیش از کهنه شدن چوب آن‌ها اقدام و از ارقام جدیدی که مقاوم به سرما هستند، برای کشت گردو استفاده کنند تا درختان مذکور نسبت به سرمازدگی سالانه مصون و ایمن شوند و از وقوع خسارت پیشگیری شود.

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه منابع پایه جهت تولید بسیار محدود و ناچیز است، لذا مدیریت این منابع مذکور از اهم واجبات ما است، عنوان کرد: در کشاورزی دو منبع مهم پایه تولید منابع خاک و آب هستند که با استفاده بهینه و علمی از این دو منبع، همچنین با رعایت عملیات بهره‌ورانه می‌توان دو برابر وضعیت کنونی، تولیدات کشاورزی داشت که این خود منجر به تامین امنیت غذایی استان و کشور خواهد شد.

جواد تاراسی با بیان اینکه قریب ۵۰ درصد از زیتون کشور در استان زنجان تولید می‌شود، افزود: از سوی دیگر لازم به ذکر است که تولید محصول استراتژیک گندم دیم استان زنجان در سال‌جاری با رکوردی بالغ بر ۳.۵ تن همراه بوده است. مدیریت بهینه و علمی منابع تولید منجر به حفظ منابع پایه تولید، همچنین تامین امنیت غذایی برای مردم خواهد شد، لذا توجه به این مهم از ضروریات و اولویت‌های اساسی و جدی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۵ هزار هکتار از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی استان زنجان که مستعد تجهیز سامانه نوین آبیاری کشاورزی هستند به سامانه مذکور تجهیز شده‌اند، ابراز کرد: استفاده از این سامانه نوین آبیاری کشاورزی منجر به صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد، لذا استفاده از فناوری جدید در مصرف آب کشاورزی بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه استفاده از سامانه نوین آبیاری منجر به این خواهد شد که در هر هکتار ۴۴۰۰ مترمکعب به‌صورت سالانه در مصرف آب صرفه‌جویی شود، خاطرنشان کرد: لذا در این ۵۵ هکتاری که مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است به اندازه ۳.۵ برابر سد تهم در مصرف آب‌ها به‌ویژه در مصرف آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی شده و امید است که مابقی اراضی نیز با همکاری دستگاه‌های متولی و بهره‌برداران به این سامانه تجهیز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha