• جمعه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99020503310
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نامداران استان اصفهان؛

«ملّا مُصیب ایشانی افوسی»، گنجینه و اعتبارِ مکتبِ تعزیه ایران است

«ملّا مُصیب ایشانی افوسی»، گنجینه و اعتبارِ مکتبِ تعزیه ایران است

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: بدون شک ملا مصیب ایشانی افوسی، فردی بی‌نظیر است و گنجینه و اعتبار مکتب تعزیه اصفهان و ایران محسوب می‌شود.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چهره‌های نامدار شهرستان فریدونشهر، اظهار کرد: یکی از چهره‌های هنرمند و معنوی، خصوصا در بحث هنر تعزیه و مکتب تعزیه اصفهان و ایران «ملامصیب ایشانی افوسی» است که از او به عنوان یکی از چهره‌های مؤثر در مکتب تعزیه‌نگاری یاد می‌کنند. او فرزند کربلایی قاسم بود و در سال ۱۲۵۱ هجری شمسی در افوس فریدونشهر دیده به جهان گشود.

وی افزود: ملا مصیب افوسی ایشانی، متخلص و مشهور به «مخلص»، عارفی است صاحب معنویت و مسلک، که هم روحانی، هم خوشنویس، هم موسیقیدان و هم تعزیه‌دان و تعزیه‌خوان بود و در شهر افوس و اصفهان شهرتی بسیار داشت. 

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه گفت: استاد ملا مصیب افوسی، شاعری توانا در فن سرودن اشعار نسخ تعزیه و پیش‌خوانی‌های تعزیه است که خوشبختانه بسیاری از این پیش‌خوانی‌ها گردآوری شده و هماهنگی شعر و موسیقی و ضرب آهنگ این پیش واقعه‌ها، خبر از شناخت موسیقی، عمق ذوق ادبی و عشق و علاقه ملامصیب به اهل بیت(ع) می‌دهد.

ریاحی تصریح کرد: با بررسی آثار ملا مصیب، به این نکته می‌رسیم که بیشتر پیش واقعه‌های او در تعزیه‌های اصفهان، کاشان، تهران و شیراز وجود دارد و سینه به سینه دست ما رسیده است. البته برخی افراد در افوس و روستاهای فریدونشهر، فریدن و اصفهان توانستند پیش واقعه‌های تعزیه ملامصیب را جمع آوری و کامل کنند.

وی ادامه داد: به گفته استاد جیحون اصفهانی، ملا مصیب افوسی سراینده پیش واقعه‌های تعزیه و چندین شهادت‌خوانی برجسته بوده که در عصر خودش در زمینه اجرا و آواز موسیقی تعزیه و پیشخوانیِ پیش واقعه‌ها بی‌مانند بوده است.

این اصفهان شناس و استاد دانشگاه، افزود: بیشترین اجرای تعزیه ملامصیب در زادگاهش افوس و سپس در خوانسار، فریدونشهر و روستاهای فریدن و شهرهای اصفهان، تهران، شیراز، کاشان، اهواز، دوگنبدان، دشت رستم، مسجد سلیمان و برخی مناطق دیگر کشور بوده است.

ریاحی گفت: ملامصیب ایشانی افوسی در شب عاشورای سال ۱۳۱۶ هجری شمسی مانند شمعی خاموش می‌شود و این بیت شعر را هم در آن لحظه سروده است «مخلص مزن جوش از سینه مخروش/      تاریخِ ختمِ عمرت آمد شمع خاموش» و طبق گفته اهالی قدیم افوس، شمعی در اتاق روشن بوده که با فوت ملامصیب، خاموش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک ملا مصیب ایشانی افوسی، فردی بی‌نظیر است و گنجینه و اعتبار مکتب تعزیه اصفهان و ایران محسوب می‌شود. بعد از فوت، پیکر او را در قبرستان قدیمی افوس فریدونشهر دفن می‌کنند. مدت‌ها قبل این قبرستان تخریب و به پارک بازی و کتابخانه تبدیل می‌شود که خوشبختانه با اقدامات به موقع شورای انجمن تعزیه، اعضای شورای هم اندیشی هنرِ استان اصفهان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوئین و میاندشت در بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، از تخریب ۱۰۰ درصدی سنگ قبر ملا مصیب جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha