• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99022316451
  • منبع : نمایندگی قزوین

حذف صفر می‌تواند آثار تورمی منفی بر اقتصاد داشته باشد

حذف صفر می‌تواند آثار تورمی منفی بر اقتصاد داشته باشد

ایسنا/قزوین عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در اشاره به حذف صفر از پول ملی گفت: باید ببینیم حذف صفر به چه قیمتی انجام می‌شود، این اقدام حتی می‌تواند آثار تورمی منفی بر روی اقتصاد داشته باشد و در پی آن افزایش قیمت‌ها راحت‌تر اتفاق بیفتد.

بیت‌الله اکبری‌مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کشورهای مختلفی از جمله آلمان در سال ۱۹۲۳ و ترکیه در سال ۲۰۰۵ اقدام به حذف صفر کرده‌اند، آخرین کشور هم چهار سال پیش اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده است.

وی ادامه داد: حذف صفر در سال‌های دور که فضای دیجیتالی و الکترونیکی رونق نداشت مطلوب به نظر می‌رسید، آن زمان سکه و اسکناس بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اکنون در فضای الکترونیکی عملاً حذف صفر نه تنها دستاوردی ندارد بلکه مشکلات بزرگی را ایجاد می‌کند.

این دکترای تخصصی علوم اقتصادی تشریح کرد: از جمله مشکلات حذف صفر می‌توان به پنهان شدن افزایش قیمت اشاره کرد مثلاً اگر کالایی با رشد ۴۰ درصدی از ۱۰۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان برسد این رشد برای مردم قابل لمس است ولی اگر صفرها حذف شوند عملاً این رشد محسوس نخواهد بود، برای مثال اگر قیمت کالایی از یک تومان به ۱.۵ تومان برسد ۵۰ درصد رشد خواهد داشت و این رشد برای مردم ملموس نخواهد بود.

در اعداد کوچک قیمت‌ها راحت افزایش پیدا می‌کنند

وی افزود: با حذف صفر اگر نرخ تورم افزایش پیدا کند ولی احساس پایین باشد مردم فقیرتر می‌شوند و قیمت‌ها خیلی راحت‌تر افزایش پیدا می‌کند؛ در اعداد بزرگ قیمت‌ها راحت بالا نمی‌روند ولی در اعداد کوچک قیمت‌ها راحت افزایش پیدا می‌کنند.

اکبری تصریح کرد: وقتی اعداد بزرگ و تورم افزایش پیدا می‌کند پول و سکه ارزش خود را از دست می‌دهد؛ در حال حاضر در کشورمان نیز سکه‌ها ارزش ندارند و حداقل یک فرد باید برای خرید یک کالا اسکناس ۱۰۰۰ تومانی داشته باشد.

وی بیان کرد: در سال‌های دور صفرهای زیاد جلوی «۱» محاسبات را پیچیده می‌کرد و دولت‌ها با حذف صفرها محاسبات را راحت می‌کردند و در عین حال سکه رونق می‌یافت. وقتی از صفرها کاسته می‌شود سکه‌ها ارزش پیدا می‌کنند ولی در فضای الکترونیکی امروز این اقدام معنا ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر حذف صفر در ایران ۲۰ سال پیش انجام می‌شد اگرچه اثر تورمی نداشت ولی اثر هزینه‌ای داشت و هزینه چاپ پول را کاهش می‌داد و سکه‌ها ارزش پیدا می‌کردند و با توجه به کاهش هزینه ضرب پول در کشور مقداری هم توجیه داشت.

حذف صفر هیچ آورده‌ای برای کشور و اقتصاد ندارد

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به فضای الکترونیکی موجود، درک روانی از کاهش هزینه ضرب پول وجود ندارد و این فضا سکه‌ها را رونق نمی‌دهد، در حقیقت می‌توانیم بگوییم حذف صفر هیچ آورده‌ای برای کشور و اقتصاد ندارد.

اکبری افزود: در حال حاضر با توجه به گسترش فضای الکترونیکی و نقل و انتقال پول و حسابداری در این فضا ضرورتی برای حذف صفر وجود ندارد. حذف صفر نه تنها محاسبات را سهل نمی‌کند بلکه حساب و کتاب را دشوار و مردم را سردرگم خواهد کرد برای مثال وقتی فردی بخواهد در بستر مجازی پول منتقل کند به‌جای ۳۰ میلیون باید ۳۰۰ بنویسد، حال مگر تایپ این دو عدد چقدر وقت فرد را خواهد گرفت که بخواهیم از صرفه‌جویی سخن به میان آوریم.

وی ضمن اشاره به اینکه باید دید حذف صفر به چه قیمتی انجام می‌شود، تصریح کرد: این اقدام حتی می‌تواند آثار تورمی منفی بر روی اقتصاد داشته باشد یعنی افزایش قیمت‌ها راحت‌تر اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین یادآور شد: برخی افراد مزیت حذف صفر را تسهیل امور حسابداری بیان می‌کنند که در این خصوص باید بگوییم در سیستم‌های حسابداری این عمل را نرم‌افزار انجام می‌دهد و دیگر مانند گذشته حسابداری به‌صورت دستی انجام نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha