• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99050603787

نقش مهم تاریخی امام محمد باقر(ع) در شکل‎دهی به تمدن شیعی

نقش مهم تاریخی امام محمد باقر(ع) در شکل‎دهی به تمدن شیعی

ایسنا/قم وی گفت: با توجه به اینکه هنوز جریان های غیر اصیل از سنت نبوی در جامعه اسلامی به شکل مدون شکل نگرفته بود و بیشتر جریانات انحرافی ریشه ای نبود، ایشان توانستند با احادیث فراوانی که در شاخه های مختلف علوم ذکر می کردند سنگ بنای یک نظام فکری اصیل را شکل دادند. ایشان نقش انکار ناپذیری در شکل دهی به بن مایه های تمدن شیعی داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین احمدی قمی در گفت وگو با ایسنا با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) گفت: امام محمد باقر(ع) امام پنجم شیعیان، فرزند امام سجاد (ع) و حضرت فاطمه ام عبدالله دختر امام حسن (ع) ملقب به باقرالعلوم (شکافنده علوم) است.

وی افزود: ایشان در روز سه شنبه سال ۵۷ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در سال ۹۵ هجری قمری بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) و در سن ۳۸ سالگی و به مدت ۱۹ سال به امامت رسیدند.

وی گفت: ایشان نوه مشترک دو امام شیعیان امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) بودند و به همین دلیل به لقب هاشمی، علوی و فاطمی داشتند.

استاد حوزه بیان کرد: مدت امامت امام محمد باقر (ع) همزمان با پنج خلیفه ولید بن عبدالملک (۸۶-۹۶ق)،سلیمان بن عبدالملک (۹۶-۹۹ق)،عمر بن عبدالعزیز (۹۹-۱۰۱ق) یزید بن عبدالملک (۱۰۱-۱۰۵ق)،هشام بن عبدالملک ۱۰۵-۱۲۵ق بود و سرانجام در هفتم ذی الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری به دست هشام بن عبدالملک و به روایتی ابراهیم بن ولید به شهادت رسیدند.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه قیام امام حسین (ع) در محرم سال ۶۰ هجری قمری در کربلا به وقوع پیوست؛ امام باقر (ع) در این ماجرای غم انگیز کودکی سه ساله بودند که همراه پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) و پدر بزرگ گرامی شان امام حسین (ع) در روز عاشورا در کربلا حضور داشتند و شاهد وقایع تلخ شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان بودند.

اساد حوزه یادآورشد: امام باقر (ع) از کودکان و اسراء در کنار امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) بودند و نقش بسیار مهمی در روایت قیام امام حسین (ع) داشتند.

وی گفت: شهادت امام باقر (ع) در دوران خلافت هشام بن عبد الملک رخ داده است؛ خلافت هشام از سال ۱۰۵ تا سال ۱۲۵ هجری قمری بوده است و آخرین سالی که مورخان در شهادت امام باقر (ع) نقل کرده‌اند، سال ۱۱۸هجری قمری است.

وی تصریح کرد: امام باقر (ع) وصیت کرده بود در لباسی که در آن نماز می‌خواند دفن شود که در نهایت در قبرستان بقیع، کنار مرقد پدرش امام سجاد (ع) و عموی پدرش امام حسن (ع) دفن شدند.

استاد حوزه با اشاره به روایات متعدد از امام باقر گفت: ایشان نقش مهمی در سازماندهی نظام اندیشه ای تشیع داشتند. ایشان بودند که کرسی درس و بحث را از مظلومیت خارج کردند و به تدوین اصول علمی شیعه پرداختند. مسیری که با امام صادق(ع)به اوج خود رسید.

وی تصریح کرد: امام محمد باقر(ع) ذهنیتی را در میان مسلمانان ایجاد کردند که باید به سمت سنت نبوی و تفکر اصیل نبوی در صدر اسلام بازگشت که این تفکر در واقع تفکر متجلی شده در وجود امام علی(ع) و ادامه این سیر از ایشان به ائمه اطهار بود.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز جریان های غیر اصیل از سنت نبوی در جامعه اسلامی به شکل مدون شکل نگرفته بود و بیشتر جریانات انحرافی ریشه ای نبود، ایشان توانستند با احادیث فراوانی که در شاخه های مختلف علوم ذکر می کردند سنگ بنای یک نظام فکری اصیل را شکل دادند. ایشان نقش انکار ناپذیری در شکل دهی به بن مایه های تمدن شیعی داشتند.

احمدی قمی با اشاره به روایات حضرت امام محمد باقر(ع) بیان کرد: روایات ایشان یک منطومه جالب توجه در حوزه های مختلف دانشی است. ایشان در ابتدا سعی کردند مبانی اندیشه ای توحیدی را با رویکرد قرآنی و سنت نبوی ارایه کنند. دلیل این مساله نیز رویکردهای انحرافی بود که در جامعه اسلامی شکل گرفته بود.

وی گفت: ایشان با شاگرد پروری خود سعی کردند که این معارف را در مقابل انحرافات فکری مطرح کنند و این شاگردان در مناطق مختلف به فعالیت می پرداختند.

وی تصریح کرد: بن مایه های ساخت یک معرفت شیعی در زمان ایشان شکل گرفت و در زمان امام صادق(ع) طبقه بندی و ارایه شد. به این سان که ایشان سعی کردند که معارف اصیل شیعی را از نظم و نظام توحیدی گرفته تا ابواب احکام مختلف مطرح کنند. ایشان تلاش کردند که یک نظام معرفتی شکل دهند که به جای اینکه مردم را به جای نحله های انحرافی به خود جلب کنند به سمت خداوند متوجه می کردند. این رویکرد کاملا در احادیث ایشان وجود دارد.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که رویکرد اخلاقی از جمله رویکردهای مهم ایشان در حوزه علمی بود گفت: ایشان سعی کردند که جامعه اسلامی متشتت را با خلق و خوی اخلاقی دینی و اصیل آشتی دهد و به همین دلیل مباحث اخلاقی را همیشه در بین مردم ترویج می دادند و احادیث بسیاری در این زمینه دارند.

وی تصریح کرد: در آخر نیز به حدیث زیبایی از ایشان اشاره می کنیم که ایشان می فرمودند ثَلاثَةٌ مِنْ مَکارِمِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ، وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ، وَ تَحْلُمَ إِذا جُهِلَ عَلَیْکَ.»سه چیز از مکارم دنیا و آخرت است، نخست گذشت کنی از کسی که به تو ستم کرده است، دوم بپیوندی به کسی که از تو بریده است و سوم بردباری ورزی در وقتی که با تو به نادانی برخورد شود

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha