• شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99062216274
  • خبرنگار : 50212

یک مسئول:

ظرفیت وقف برای مبارزه با کرونا بکار گرفته شود

ظرفیت وقف برای مبارزه با کرونا بکار گرفته شود

ایسنا/مرکزی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه با اشاره به اینکه وقف برای تامین دارو و درمان نیاز امروز کشور است، گفت: از ظرفیت وقف و نیات واقفین برای مبارزه با کرونا استفاده شود.

حجت‌الاسلام سعید عطاءالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: رویکرد سازمان اوقاف به موضوع وقف، تمرکز بر نیات واقفین، احیای موقوفات و بقاع متبرکه با اجرای طرحی با عنوان انجمن یاوران وقف با هدف رفع محرومیت، توسعه همه جانبه، ایجاد اشتغال و ارائه الگوهای جدید وقف متناسب با نیازهای جامعه است.

وی تشکیل انجمن های یاوران وقف را از دستورالعمل های سازمان اوقاف در بقاع متبرکه، امامزادگان و در سطح جامعه اعلام کرد و افزود: کارکرد این انجمن راهنمایی و مشاوره خیرین و واقفین خیراندیش به سمت وقف های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه است.

وی شناسایی روش های ایجاد وقف جدید و سوق دادن کمک های خیرخواهانه خیرین به سمت وقف و شناسایی افراد متکمن و برخوردار از بنیه اقتصادی مناسب و ترغیب آنان به ایجاد وقف در راستای رفع نیازهای روز جامعه را مهمترین رویکرد انجمن های یاوران وقف دانست و افزود: برخی واقفین با وجود اینکه در یک محله چندین مسجد و حسینه احداث شده است، تقاضای وقف قطعه زمینی در همان محله برای احداث حسینیه یا مسجد دارند که به نظر می رسد با وجود اینکه نیت این کار خیر مقدس و ارزشمند است، اما احداث این بنای مذهبی و دینی اولویت و نیاز اصلی آن منطقه نیست و باید نیازهای آن منطقه احصا شود و از واقفین خواست تا برای برطرف کردن آن مشارکت کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه تصریح کرد: برای شناسایی و معرفی جایگاه وقف باید اولویت بندی این سنت حسنه متناسب با نیاز جامعه بوده و آثار و برکات وقف در جامعه موجب دلگرمی و تشویق مردم برای ترویج این فرهنگ و برطرف شدن نیازهای جامعه باشد.

وی ترویج وقف در راستای رفع نیازهای روز جامعه را یکی از مهمترین اولویت های سازمان اوقاف دانست و گفت: ترویج و گسترش این گونه موقوفات در جامعه می تواند بسیاری از مشکلات در حوزه درمانی، اجتماعی و فرهنگی را برطرف کند.

به گفته این مقام مسئول در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه امروزه ایجاد اشتغال، تلاش برای کاهش نرخ بیکاری در جامعه، خرید تجهیزات پزشکی برای مقابله با کروناویروس، ازدواج جوانان، بهداشت و درمان، علم و فناوری از نیازهایی است که وقف می تواند برطرف کند.

وی تصریح کرد: امروز نیاز اصلی جامعه موضوع دارو، درمان، مبارزه به کرونا و درمان بیماری های صعب العلاج است و باید یک سازوکار مناسب در این خصوص به دلیل محدودیت اعتبارات دولتی با بهره گیری از ظرفیت خیرین و واقفین نیک اندیش اتخاذ کرد و نیات واقفین را به سمت و سوی حوزه سلامت هدایت کرد.

حجت‌الاسلام عطاءالهی افزود: در سال های پیش که رژیم ستمشاهی به دنبال ضربه زدن به اسلام و اهل بیت(ع) بود واقفین نیک اندیش با وقف تعزیه و عزاداری بر سیدالشهداء و اهل بیت (ع) اجازه ندادند پرچم علوی و فاطمی بر زمین بیفتد و می توان گفت استوار ماندن پرچم عزای اهل بیت(ع) در آن دوران یکی از نیازهای روز و اصلی آن دوران بود تا بیرق امام حسین(ع) ماندگار شود. با پیروزی انقلاب اسلامی ترویج فرهنگ حسینی و اقامه عزای سیدالشهداء با مشارکت بخش اعظمی از جامعه صورت می گیرد و باید به سمت و سویی حرکت کرد که علاوه بر نیت روضه خوانی، نیاتی مطابق با نیاز جامعه که هم اکنون دارو و درمان، ازدواج و اشتغال است، به واقفین معرفی شود.

وی تصریح کرد: امروز یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع و مقابله با بیماری کروناویروس استفاده از ماسک است که ورود خیرین و واقفین برای تامین ماسک مورد نیاز مردم بویژه افراد بی بضاعت و کمتر برخوردار ضرورت دارد. خوشبختانه در شهرستان ساوه مراکز افق بقاع متبرکه توانسته اند با جمع آوری نذورات و کمک های مردمی اقدام به نذر ماسک کنند.

وی بیان کرد: نذر دارو  و درمان می تواند حمایت اوقاف را از افراد نیازمند و بی بضاعت برای تهیه دارو و درمان بیشتر کند. متاسفانه در شهرستان ساوه موقوفه ای در حوزه دارو و درمان وجود ندارد و هر اقدامی که در این راستا صورت می گیرد از محل کمک های مردمی و نذورات است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه در ادامه، به اجرای ویژه برنامه طرح مهر تحصیلی توسط اوقاف این شهرستان اشاره کرد و افزود: در این طرح ۴۰۵ بسته مهر تحصیلی بین دانش آموزان مستعد و گروه های هدف توزیع شد که این بسته ها شامل۲۵۰ بسته ویژه سادات و ۱۵۰ بسته عام است.

وی بیان کرد: این طرح با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان در موضوعات کمک به تحصیل دانش‌آموزان اجرا می‌شود که امسال برای چندمین سال متوالی در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha