• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99080603683
  • خبرنگار : 50283

رئیس شبکه دانپزشکی بندرانزلی:

آنفلوآنزای پرندگان در انزلی مشاهده نشده است

آنفلوآنزای پرندگان در انزلی مشاهده نشده است

ایسنا/گیلان رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی، با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزای پرندگان مانند کرونا تمایل به سیستم تنفسی دارد، گفت: تاکنون این بیماری در سطح شهرستان مشاهده نشده است.

سید مهدی موسوی در جلسه مقابله با آنفلوآنزای حاد پرندگان که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بندرانزلی برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون آنفلوآنزای پرندگان در سطح شهرستان مشاهده نشده است، اظهار کرد: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری ویروسی است و قابلیت انتقال از حیوان و پرنده به انسان را دارد.

وی با اشاره به اینکه بیماری مذکور مانند کرونا تمایل به سیستم تنفسی دارد، افزود: پیشگیری از این بیماری حائز اهمیت است، زیرا نوع «A» این بیماری بسیار مهلک و کشنده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان بندرانزلی یکی از قطب های پرورش مرغ در استان است و در حال حاضر ۳۸ واحد فعال در غرب شهرستان داریم، باید اقدامات پیشگیرانه را بسیار مورد توجه قرار دهیم.

موسوی گفت: صاحبان واحدهای تولید مرغ برای تولید یک دوره ۴۵ روزه از چند صد میلیون تا چند میلیارد هزینه می کنند که بیماری فوق حاد پرندگان در عرض چند ساعت تلفات زیادی به بار خواهد داشت و لذا اهمیت پیشگیری دوچندان می شود.

وی با بیان اینکه موقعیت تالاب در انزلی قابل توجه است، تاکید کرد: هر ساله با شروع فصل پاییز مهاجرت پرندگان از نقاط سردسیر به تالاب را داریم و پرندگان وحشی، آبزی و کنار آبزی به عنوان مخازن اصلی انتقال بیماری هستند و بدون اینکه علائم واضح و بالینی داشته باشند از طریق پرها و مدفوع می توانند بیماری را پراکنده کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: شنبه بازار از گذشته تا به امروز محلی برای عرضه طیور سنتی بوده و همچنان وجود دارد و چون با ارتزاق مردم سر و کار دارد، کار را سخت می‌کند ولی در این محل نیز اقدامات لازم مورد توجه قرار دارد.

موسوی گفت: با توجه به اینکه ۲۰ دستگاه اجرایی در کنار هم باید بیماری را مدیریت کنند لذا اصل اول در مقابله با بیماری ها آموزش است که طبق سال‌های گذشته گروه های بهره بردار را تحت دوره‌های آموزشی قرار دادیم که امسال با توجه به شیوع کرونا با رعایت ضوابط و روش های مناسب این آموزش ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه همه مزرعه داران تحت پایش و نظارت قرار دارند و نمونه برداری صورت می گیرد، افزود: یکی از راه‌هایی که در صورت بروز آنفلوآنزا می توانیم پرندگان را زمین گیر کنیم، دان پاشی است که در این رابطه همکاری جهاد کشاورزی بسیار کمک کار خواهد بود.

رئیس شبکه دامپزشکی بندرانزلی، با مثبت ارزیابی کردن شکار ممنوع در این شرایط، تاکید کرد: در صورت شکار علاوه بر اینکه شکارچی با پرنده در ارتباط است، به محض صدای شلیک، پرنده به نقطه دیگر می‌رود و اینها باعث انتقال بیماری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha