• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99091511300
  • خبرنگار : 50310

سندرم نقص ایمنی اکتسابی

سندرم نقص ایمنی اکتسابی

ایسنا/لرستان افراد مبتلا به این بیماری بسیار بیشتر از افراد عادی مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند عفونت‌های فرصت طلب و تومورها هستند و این موضوع روند بیماری را وخیم‌تر می‌کند.

افرادی که به عارضه اچ آوی مثبت مبتلا هستند از لحاظ روحی فشار زیادی را متحمل شده، شرایط دشورای را سپری می‌کنند و بسیار آسیب پذیر هستند، آن‌ها به خاطر رفتار بد جامعه و اطرافیان ممکن است این موضوع را پنهان کنند.

ایدز از آن نوع بیماری‌هایی است که درد جسمانی آن بخش کوچکی از مشکلاتی است که فرد بیمار با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به جرأت می‌توان گفت که بیماری ایدز در جامعه امروز ایران، مساوی با بدنامی و اَنگ‌هایی نظیر بی‌بند و باری جنسی است، در حالیکه تقریباً بیش‌از ۹۰ درصد جامعه می‌دانند که این روابط یکی از دلایل ابتلا به ایدز است و عوامل دیگری نیز وجود دارند.

در این میان بیماران ایدزی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند چراکه آنان نمی‌توانند مانند دیگر بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان، ام اس و ... ابراز وجود کنند و گاهاً از همدردی دیگران بهره‌مند شوند، چراکه به محض رو شدن بیماری آن‌ها، تقریباً اغلب اطرافیان آن‌ها را طرد کرده و از آنان دوری می‌کنند.

این در حالی است که طی دهه اخیر به گفته برخی از مسئولان ابتلای به ایدز از طریق روابط جنسی در ایران رو به افزایش بوده است. اما سئوال اصلی اینجاست که آیا به خاطر ابتلاء به این بیماری باید شخص بیمار را مورد سرزنش قرار داد؟ آیا جامعه و آسیب های متعدد موجود در آن دلیل شیوع چنین موجی در کشور نیست؟ در این میان برای آنان که مبتلا شده اند چه باید کرد؟ آیا طرد شدن این بیماران از جامعه و آزار روحی و روانی از سوی افراد روش مناسبی برای دوری از شیوع این بیماری است؟ شاید اصلی ترین سئوال این باشد که برای پیشگیری و عدم ابتلای سایرین به ایدز چه باید کرد؟

جوانان بیشترین مبتلایان به ایدز

مهران لک، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که تاکنون بالغ بر ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده اند که ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشکیل می دهند، اظهار کرد: ۴۵.۶ درصد از مبتلایان به HIV که سن زمان شناسایی آنان مشخص بوده در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این‌که علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد با ۶۶.۶ درصد، رابطه جنسی با ۱۴.۵ درصد و انتقال از مادر به کودک با ۱.۴ درصد بوده و راه انتقال در ۱۶.۷ درصد از این گروه نامشخص مانده است، افزود: در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال ۱۳۹۳ گزارش شده، اعتیاد تزریقی ۴۳.۷ درصد، برقراری روابط جنسی ۳۷.۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۴ درصد را تشکیل می دهد.

لک تأکید کرد: آمار و ارقام بیانگر رشد این نوع بیماری و صد البته عدم آگاهی افراد برای عدم ابتلاء به این مشکل است، فرهنگسازی ازجمله واژگانی است که در این مواقع بسیار از آن نام برده می‌شود اما دقیقاً این فرهنگسازی چیست که همچنان وجود ندارد و موجبات رشد این بیماری را فراهم کرده است؟

حالت دفاعی جامعه در برابر بیماران ایدزی

جواد، ۴۰ ساله، یک بیمار ایدزی است که بالغ‌بر ۱۸ سال با بیماری ایدز دست و پنجه نرم کرده است. او که از راه مصرف مواد مخدر به بیماری ایدز مبتلا شده درباره مشکلات این بیماری می‌گوید: متأسفانه وقتی اطرافیان مشکل فرد را می‌فهمند نخستین واکنش اَنگ‌هایی است که به بیمار ایدزی می‌خورد. جامعه ما در مقابل بیماران ایدزی حالت دفاعی می گیرد به نحوی که اغلب این بیماران قضاوت می شوند و به عنوان افراد فاسد جامعه دیده می شوند در حالیکه اینگونه نیست.

او درباره واکنش اطرافیانش نسبت به بیماری گفت: در بدو امر بسیاری از خانواده‌ها می‌ترسند و حتی فرد بیمار را طرد می‌کنند زیرا فکر می کنند بودن با بیمار زیر یک سقف و استفاده از وسایلی نظیر حوله، قاشق و چنگال و ... موجب انتقال بیماری می‌شود در حالیکه اینطور نیست.  

جواد ادامه داد: ایدز بر خلاف نگاه عموم مردم پایان راه نیست، من خودم بعد از ابتلا به ایدز با یک خانم که او هم بیمار است ازدواج کردم و اکنون دو فرزند سالم داریم. مردم باید بدانند که بیماران ایدزی حق زندگی دارند و بر خلاف تصورات عامه زندگی آنان در یک یا دو سال پایان نمی‌یابد، من دوستی دارم که از کودکی توسط خون آلوده به این بیماری مبتلا شده و تا امروز ۳۵ سال است که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند.

بیماران ایدزی معلول شرایط جامعه هستند

اردشیر بهرامی، جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در راستای پیشگیری از آسیب بیماری ایدز در جامعه، اظهار کرد:  جامعه از این بیماری هراس دارد که طبیعی هم هست اما در این راستا باید رسانه‌ها به صورت فعال‌تری وارد عمل شده و فرهنگسازی کنند تا هم میزان ابتلا به این بیماری کاهش یابد و هم آسیب دیدگان کمتر دچار فشار روانی از سوی جامعه شوند.

وی تأکید کرد: وی در ادامه افزود: این افراد معلول شرایط نامناسب جامعه هستند.

بهرامی ادامه داد: درواقع این آسیب‌های اجتماعی است که آنان را به این سمت سوق داده بنابراین مهربانی مردم و جامعه در وهله نخست می‌تواند روی رفتار این افراد تأثیرگذار باشد و در عین حال باعث پیشگیری از افزایش آسیب‌ها شود.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: برخورد بد جامعه گاهاً باعث شده که این افراد خود را پنهان کنند و از ترس برخورد نامناسب مردم به رفتارهای پُرخطر رو بیاورند که این در مجموع روی جامعه تأثیر منفی دارد.

ژیلا سمیعی متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:ایدز یک بیماری مزمن اما قابل پیشگیری و کنترل است.

وی عنوان کرد: ابتلا به این بیماری در کودکان بیشتر از طریقه انتقال از مادر به کودک است و بیشترین موارد در دوره حاملگی و بعد از آن از طریق شیر دادن مادر به کودک اتفاق می‌افتد.

سمیعی ادامه داد: در جهان ۳۸ میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند که از این تعداد یک میلیون و۷۰۰ هزار نفر کودک هستند، اما در ایران ۵۴۰ نفر از کودکان زیر ۱۵ سال مبتلا به  ایدز شناخته شده هستند.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اقدامات خوبی که در پیشگیری از ایدز در ایران صورت گرفته، گفت: یکی از مواردی که در این خصوص خیلی کمک شده این است که شیر جایگزین به طور رایگان برای این مادران در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ یعنی یکی‌از روش‌های انتقال در کشور ما حذف شده؛ چون بسیاری از کشورها نمی‌توانند این شیر را تهیه کنند؛ ‌در نتیجه مجبور به استفاده از شیر مادر هستند که خود این، باعث انتقال می‌شود.

وی انتقال از طریق سوزن آلوده، تماس جنسی، انتقال از طریق مادر به کودک و  انتقال از خون و فرآورده‌های خونی را عوامل انتقال ایدز برشمرد و گفت:‌ اما خبر خوب اینکه انتقال از طریق خون و فراورده‌های آن در سال جاری در کشورمان اصلا گزارش نشده است.

سمیعی با اشاره به این‌که انتقال از مادر به کودک حدود یک و نیم درصد موارد شناخته شده را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: نکته نگران کننده این است که انتقال ازطریق سوزن که قبلاً شایع‌ترین روش بود کاهش پیدا کرده اما انتقال از طریق روابط جنسی مقداری بیشتر شده، آسیب و بد بودن این انتقال این است که زنان از همسران آلوده گرفتار می‌شوند و وقتی زنی در سن باروری گرفتار شود، احتمال انتقال به نوزاد وجود دارد.

متأسفانه تاکنون هیچ راه درمانی برای HIV/AIDS وجود ندارد، اما تعداد زیادی از داروها می توانند به صورت ترکیبی برای کنترل ویروس استفاده شوند، هر دسته از داروهای ضد HIV با روش متفاوتی با این ویروس مقابله می‌کنند که به توصیه متخصصان بیماری‌های عفونی بهتر است حداقل از سه دارو متعلق به حداقل دو دسته از داروها به صورت ترکیبی استفاده شود تا از ایجاد فشارهای HIV که نسبت به یک داروی منفرد ایمن وجود دارد جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha