• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99100805814
  • خبرنگار : 50378

یک کارشناس مذهبی:

حضرت زهرا(س) شخصیتی چند بعدی داشت

حضرت زهرا(س) شخصیتی چند بعدی داشت

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: گفته شده که در اسلام بانویی آمده که در جهان بی‌نظیر است و مانند ندارد. حضرت فاطمه(س) وجود چند وجهی و چند بعدی داشته است، چرا که همزمان بهترین همسر، بی‌نظیرترین مادر و بی‌بدیل‌ترین دختر برای پدر بود.

حجت‌الاسلام سیدمحمد واعظ‌ موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه حضرت فاطمه(س) در قرآن اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در واقع مشمول آیاتی در قرآن می‌شود که یکی از این آیات، آیه «تطهیر» است که در شان اهل بیت نازل شده و این حضرت خود جزء اهل‌بیت(ع) هستند.

وی افزود: قصه معروف حدیث کساء و پارچه‌ای که پیامبر اکرم(ص) بر روی خود، دختر، داماد و دو نوه خود کشیدند در  خصوص نزول آیه تطهیر بود و افرادی که در یک جا جمع و زیر روانداز بودند مشمول آیه قرار گرفتند تا پس از آن کسی ادعایی مبنی بر اینکه در آن موقعیت حضور داشته، نداشته باشد؛ در کل آیه تطهیر در شان این بزرگواران و مخصوصا حضرت زهرا(س) نازل شد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: آیه مباهله آیه بعدی است که در این خصوص نازل شده؛ زمانی که قرار بود پیامبر با مسیحیان نجران مباهله کنند و خاص‌ترین افراد را برای روز مباهله با خود همراه بیاورند. در آن روز پیامبر(ص) به همراه حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای مصاحبه حاضر شدند و آنجا بود که مسیحیت عقب رفته و از مباهله ترسید، چرا که حقیقت را در وجود آن‌ها دید و از مباهله منصرف شد؛ در نهایت این مورد نیز یک فضیلت بسیار بزرگی شد برای اهل بیت (ع) و حضرت زهرا(س) که آیه مباهله در شان این بزرگواران نازل شد.

واعظ‌ موسوی ادامه داد: در آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» نیز فضائل حضرت زهرا(س) مطرح می‌شود که به همراه همسر و فرزندان غذای خود را نخوردند، سه روز گرسنگی را تحمل، غذای خود را ایثار کردند و در حقیت در راستای این ایثارگری بود که آسمان تاب نیاورد و در این آیه عظمت حضرت زهرا(س) دوباره عیان شد.

خداوند در پاسخ به ابتر و بی‌فرجام خواندن پیامبر سوره کوثر را نازل کرد

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تعابیر قرآن از حضرت زهرا(س)  نزول سوره کوثر بود، زمانی که پیامبر(ص) مورد تمسخر واقع می‌شد به دلیل نداشتن فرزند پسر و ابتر خوانده می‌شد و فرجام و سرانجامی برایش تصور نمی‌شد، خداوند سوره کوثر را نازل کرد و گفت، « افرادی که تو را ابتر می خوانند بدانند که ما به تو کوثر دادیم» و حضرت زهرا(س) کوثر نامیده شد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: کوثر در قرآن به معنای خیر کثیر و حکمت بوده و حکمت دانشی است که تاریخ مصرف ندارد، به عبارتی کوثر همان حکمت، حکمت همان خیر کثیر که در قرآن این واژه بی‌نظیر است و درواقع حضور چنین سوره‌ای در شان این حضرت نازل شد.

واعظ‌ موسوی تشریح کرد: در قرآن می‌خوانیم که «و لسوف یعطیک ربک فترضی» ما به زودی به تو چیزی عطا می‌کنیم که تو راضی شوی و در جایی «انا اعطیناک الکوثر» را می‌بینیم و مشخص می‌شود آن چیزی که خداوند به پیامبر(ص) وعده داده بود همان کوثر است و این عظمت حضرت زهرا(س) را می‌رساند که هیچ چیزی پیامبر(ص) را راضی نمی‌کند جز همین که خداوند فاطمه(س) را به پیامبر عطا کرد.

در قرآن دختر شاخص قرار گرفت و پسر با او سنجیده شد

وی در خصوص شهادت حضرت زهرا(س) تصریح کرد: زمانی که اسلام ظهور کرد برای زن بسیار شخصیت قائل شد و در قرآن گفته شده زمانی که خداوند به عرب جاهلی دختر عطا می‌کرد شرمنده  می‌شد در همان زمان بود که آیه « لیس الذکر کالانثی»، پسر و دختر یکی نیستند نازل شد و دختر شاخص قرار گرفت و پسر با او سنجیده شد؛ به این معنی که خداوند چنین مقام منزلتی به دختران عنایت کرد و می‌بینیم که در قرآن سفارش زنان به مردان بسیار شده و زن به نحوی احیاء شده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: لذا در اسلام گفته شده، بانویی به جود آمد که در جهان بی‌نظیر است و مانند ندارد. حضرت فاطمه(س) وجود چند وجهی و چند بعدی داشته است، چرا که همزمان بهترین همسر، بی‌نظیرترین مادر و بی‌بدیل‌ترین دختر برای پدر بود.

سرانجام بانویی که احقاق حق کرده شهادت است

واعظ‌ موسوی اضافه کرد: از طرفی نیز می‌بینیم که پس از شهادت پدر چنان قامت راست می‌کند، در مقابل خلیفه آن روز می‌ایستد، احقاق حق می‌کند و بانوی مقاومت می‌شود، پس در نتیجه سرانجام چنین بانویی شهادت است و مرگ در بستر نیست.

وی بیان کرد: در نهایت می‌بینیم ایشان با اینکه در بستر بیماری افتاده بازهم همان روحیه مقاومت را دارد و به دلیل ضربه‌های سختی که در این مقاومت دیده است جواب احوالپرسی زنان انصار را تبدیل به خطبه آتشین و ویرانگر می‌کند، خطبه‌ای که اساس حکومت‌های ناشایست را ویران می‌کند.

این کارشناس مذهبی افزود: این خطبه‌ها نیز چنان در تاریخ می‌ماند که برای شرق‌شناسان سند معتبری است و بر روی آن گفت‌وگو می‌کنند. در نهایت باید گفت چنین بانویی حیف است که مرگ طبیعی داشته باشد، او حتما باید به دلیل مقاومتی که کرده شهادت برایش رقم زده شود، این شهادت نیز اثری به جای می‌گذارد در تاریخ که تا امروز هنوز فراموش نشده و هیچ گاه فراموش نخواهد شد و طنین خطبه‌های مقاومتش تن تمام غاصبان و ظالمان عالم را می‌لرزاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha