• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99101007832
  • خبرنگار : 50356

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران:

رفتار با آب نماد فرهیختگی و تمدن یک ملت است

رفتار با آب نماد فرهیختگی و تمدن یک ملت است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: اگر دنیا بخواهد میزان فرهیختگی و فرهنگ یک شهر و کشور را بسنجد،  قطعا رفتار مردم آن شهر و کشور با طبیعت، محیط‌زیست و آب را ملاک قرار خواهد داد.

حجت‌الله ایوبی امروز دهم دی‌ماه در مراسم اهداء نشان «مشهد شهر دوستدار آب» به شهردار مشهد که در  سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شهر مشهد به عنوان شناسنامه خراسان رضوی است. امید است مشهد شایسته  میزبانی امام هشتم (ع) باشد. اگر می‌خواهیم توجه تمام دنیا به این شهر جذب شود باید شهری باشد که در فرهنگ دین و فرهنگ شیعه شاخص شود.

وی افزود: اگر دنیا بخواهد میزان فرهیختگی و فرهنگ یک شهر و کشور را بسنجد،  قطعا رفتار مردم آن شهر و کشور با طبیعت، محیط‌زیست و آب را ملاک قرار خواهد داد. رفتار با آب نماد فرهیختگی و تمدن آن ملت است. شعار اصلی کشور ایران در سازمان‌های بین‌المللی این است که آب باید موضوع صلح و گفت‌وگو باشد نه جنگ. در فقه اسلامی بحثی وجود دارد که آلوده کردن آب را مذموم و حرام می‌­شمارد.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اینکه «جای خوشحالی است که این شاخص‌ها به شهر مشهد اضافه شده است»، عنوان کرد: در شهر مشهد مجموعه‌ای از  اقدامات در حال اجرا است تا نام این شهر را به عنوان میزبان امام رضا (ع) در جهان عنوان نماید و یکی از این اقدامات توجه به مساله آب است.

قنبرعلی سنجری، رئیس باشگاه آب و فاضلاب کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ادامه این نشست گفت: توجه به مسائل زیست‌محیطی و مسأله آب در یونسکو آغاز شده است. امروزه آب در یونسکو جایگاه خاصی پیدا کرده است. انتظار می‌رفت که همزمان با  شهر مشهد سایر شهرهای ایران در این حوزه حرکت‌هایی را انجام دهند و امید است حرکت مشهد در حوزه آب الگویی برای سایر شهرها در ایران  باشد.

وی ادامه داد: مسأله آب در مشهد یکی از مسائل مهم از گذشته است؛ زیرا مشهد، شهر جمعیت‌پذیری بوده و در زمان‌های مختلف مصرف آب در آن متغیر بوده است. تامین آب و رفع آلودگی آب مشهد در گذشته به واسطه همکاری تنگاتنگ شهرداری مشهد با ارگان‌هایی مانند آب منطقه‌ای، آبفای مشهد و محیط‌زیست حل شده است. بیشترین اجرای شبکه فاضلاب، جداسازی آب چاه‌های شرب و فضای سبز در مشهد اجرا  شده است. الگوهایی مثل جداسازی آب فضای سبز، استفاده مناسب و دوباره از پساب فاضلاب شهر مشهد، جداسازی آب باران از فاضلاب و آب‌های سطحی و استفاده مجدد از این آب برای آبیاری فضای سبز و ... الگوهایی است که در شهر مشهد به عنوان شهر دوستدار ‌آب انجام گرفته است. شهر مشهد را امروز می‌توانیم در سطح ملی و  منطقه‌ای به عنوان  شهر دوستدار آب مطرح کنیم. 

رئیس باشگاه آب و فاضلاب کمیسیون ملی یونسکو در ایران عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در بین دانش‌آموزان و مردم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز از جمله کارهایی است که با همکاری بین شهرداری مشهد، شرکت آب و فاضلاب، اداره محیط‌زیست و سایر نهادها انجام شده است. با این گزارشات شهرداری مشهد نمره قابل قبولی برای دستیابی عنوان شهر دوستدار آب دریافت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha