• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99101713084
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بیش از ۴۰ درصد خانوارهای استان اصفهان سفیر سلامت دارند

بیش از ۴۰ درصد خانوارهای استان اصفهان سفیر سلامت دارند

ایسنا/اصفهان مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به تقدیر از سفیران سلامت برگزیده اشاره کرد و گفت: تاکنون در بیش از ۴۰۰ هزار خانواده در استان یک نفر به عنوان سفیر سلامت معرفی شده و انتقال دهنده آموزش های ما به خانواده است.

منصور شیری در گفت و گو با ایسنا، به تقدیر از جمعی از سفیران سلامت برگزیده که امروز (چهارشنبه_۱۷ دی ماه) در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام می شود، اشاره و اظهار کرد: در این مراسم از تعدادی از سفیران سلامت که فعالیت های بیشتری داشته اند تقدیر شد، اگرچه مسلما تعداد بیشتری از سفیران سلامت برگزیده در استان داریم، ولی به دلیل محدودیت های کرونایی امروز از این تعداد به عنوان نمونه تقدیر شد تا در آینده نزدیک بتوانیم از تعدادی بیشتری سفیر سلامت تجلیل کنیم.

وی ملاک انتخاب سفیران سلامت برگزیده را فعال بودن، مشارکت بالا در برنامه های آموزش، غربالگری و پیشگیری از کرونا و جلب حمایت سایر خانواده ها در برنامه های سلامت عنوان کرد.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه برنامه های سلامتی موفق خواهد بود که بتواند مشارکت هرچه بیشتر مردم را در برنامه های خودمراقبتی جلب کند، گفت: به همین منظور برنامه ملی خودمراقبتی از ۴ سال پیش در کشور و نیز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد.

وی تصریح کرد: در این برنامه از هر خانواده یک نفر که حداقل ۸ کلاس سواد خواندن و نوشتن و ۱۸ سال سن داشته باشد می تواند به عنوان سفیر سلامت معرفی شده و آموزش ببیند و سپس این آموزش ها را به افراد خانواده منتقل کند، همچنین وقایع مهم سلامتی افراد خانواده اش را نیز به ما اعلام کند، مثلا فردی که در خانواده مشکل دیابت یا فشار خون یا مشکلات سلامتی دیگر دارد در چه وضعیتی است و چگونه می توانیم به او کمک کنیم.

شیری با اعلام اینکه تاکنون در بیش از ۴۰۰ هزار خانواده یک نفر به عنوان سفیر سلامت معرفی شده که انتقال دهنده آموزش های ما به خانواده است، یادآور شد: جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است، بر این اساس می توان گفت بیش از ۴۰ درصد خانوارها سفیر سلامت دارند.

وی افزایش کیفیت برنامه های سفیران فعلی سلامت و جذب سفیران سلامت را دو برنامه اصلی در راستای اجرای برنامه ملی خودمراقبتی عنوان کرد و افزود: در بحران همه گیری کرونا که از اسفند سال قبل شروع شده بر روی آموزش سفیران سلامت و انتقال آموزش ها به خانواده ها تاکید زیادی داشته ایم، به طوری که هر ماه بیش از یک صد هزار نفر از سفیران سلامت از آموزش ها بهره مند می شوند.

این متخصص روان شناسی سلامت در خصوص تاثیر همه گیری کرونا بر اجرای برنامه های سفیران سلامت نیز گفت: تا پیش از همه گیری کرونا سفیران سلامت به صورت حضوری به واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کرده و آموزش های لازم را دریافت می کردند، درحالی که با شیوع کرونا از این کار محروم شدیم و بیشتر به وسیله شبکه های مجازی و تلفن با سفیران سلامت ارتباط برقرار می کنیم که قطعا کیفیت ارتباط حضوری را ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر فردی در خانواده که داوطلب عضویت و ثبت نام به عنوان سفیر سلامت باشد باید حداقل ۸ کلاس سواد و ۱۸ سال سن داشته باشد، گفت: داوطلبان می توانند به یکی از واحدهای ارائه دهنده خدمات سلامت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت مراجعه و در سامانه الکترونیک سیب ثبت نام کنند تا به عنوان سفیر سلامت شناخته شوند.

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: اگر این افراد علاقه‌مندی بیشتری به انجام فعالیت های سلامتی داشته باشند، آموزش های بیشتری دریافت کرده و می توانند به عنوان رابط سلامت محله ایفای نقش کنند تا علاوه بر سلامت خانواده خود، بر سلامت ۲۰ خانواده اطراف خود نیز نظارت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر سفیران سلامت در استان زنان هستند، گفت: با این وجود مردان نیز جزو سفیران سلامت برگزیده هستند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

شیری با بیان اینکه یک وجه برنامه ملی خودمراقبتی افزایش کمی سفیران سلامت است، ولی وجه مهم تر کیفیت برنامه است، گفت: باید بر روی کیفیت آموزش ها، توانمندسازی سفیران و انتقال پیام های آموزشی به واسطه این سفیران تمرکز بیشتری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha