• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121108027
  • خبرنگار : 50081

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

بسیاری از دختران آرمان‌ها و آرزوهای خود را در دانشگاه دنبال می‌کنند

بسیاری از دختران آرمان‌ها و آرزوهای خود را در دانشگاه دنبال می‌کنند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: بسیاری از دختران، آرمان‌ها و آرزوهای خود را در دانشگاه دنبال می‌کنند و دانشگاه یک کاتالیزر و واسطه برای تحقق این اهداف و آرمان‌ها برای آن‌ها خواهد بود.

دکتر علیرضا آزاد امروز ۱۱ اسفندماه در وبیناری تحت عنوان «د... مثل دختر؛ د... مثل دانشگاه» در خصوص مسئله‌های متفاوت دختران دانشجو اظهار کرد: ریشه بزرگی از مسائل و چالش‌هایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، تقابل بنیادینی است که میان سنت و مدرنیته در جامعه ما و بسیاری از جوامع دیگر وجود دارد. دانشگاه برای بسیاری از دختران مهم‌ترین و گاهی تنها فرصت برای ورود به دنیای مدرن و تجربه نقش‌آفرینی در این دنیاست. 

وی افزود: بسیاری از دختران آرمان‌ها و آرزوهای خود را در دانشگاه دنبال می‌کنند، آزمون و خطا، جامعه پذیری و ورود جدی به عرصه بزرگسالی را انجام می‌دهند و از آنجایی که بسیاری از دختران ممکن است از یک فضای سنتی شروع کرده باشند و سپس در این دنیای مدرن قرار گیرند، دانشگاه یک کاتالیزر و واسطه برای تحقق این اهداف و آرمان‌ها خواهد بود. تقابل میان سنت و مدرنیته می‌تواند خوب یا بد باشد.  

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در زمان مسئولیت فرهنگی بنده در دانشگاه، در میان قشرهای مختلف دانشجویان، آسیب‌های اجتماعی را در آن‌ها بررسی کردیم و عجیب بود که آمارها نشان می‌دهد دختران دانشجوی روستایی که وارد خوابگاه‌های ما می‌شوند و ساکن هستند، بیشتر از سایر دانشجویان آسیب اجتماعی را در مواردی مانند خشونت، روابط نامشروع، استفاده از مواد مخدر، طلاق و... تحمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: سعی کردیم ریشه‌های آن را پیدا کنیم و مهم‌ترین دلیل آن این بود که گویی بعضی از افراد از محیط‌های کوچک یکباره وارد محیط‌های بزرگ می‌شوند و این تغییر یکباره فرهنگی گاه تعادل روانی و رفتاری آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ولع تجربه جدید کردن و به شدت خود را تغییر دادن باعث شکنندگی زودهنگام رفتاری و روانی بعضی از این دانشجویان شده بود.

آزاد بیان کرد: زمانی که بعضی از افراد از فضای سنتی وارد فضای مدرن می‌شوند، روان‌شان سنگ‌کوب می‌کند و به جای اینکه ملایم خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، سعی می‌کنند به صورت ناگهانی همه چیز را در وجود خودشان تغییر دهند یا در فضای خانواده اعتراض‌هایی را از روی مطالبه‌گری انجام دهند. در حیطه شخصی نظام ارزشی ذهنی با تلاطم مواجه می‌شود و همه این موارد مخصوصا به دختران ما در دانشگاه آسیب‌های زیادی می‌زند. 

وی خاطرنشان کرد: دختران قرار است از طریق دانشگاه دنیا را بشناسند و در گام بعد دنیا را بسازند و ساخته شوند نه اینکه صرفا همرنگ جماعت شوند بلکه باید به سنت‌های خود احترام بگذارند و در عین حال دنیای مدرن را بشناسند و آن را برای خود و دیگران بسازند. نه هر سنتی خوب است و نه هر مدرنی، نه می‌توان صد در صدی سنتی و نه صد در صدی مدرن بود و هر کدام هم مشکلات خاص خود را دارد. 

این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: امروز بسیاری از موارد تغییر کرده و قطعا نوع زندگی شما با مادران خود تفاوت دارد. قطعا تا زمانی که دختران شما به سن شما برسند هنوز هم مسائل تغییر بیشتری خواهد کرد. سعی کنید با آرامش و با درایت تقابل سنت و مدرنیته را به تعامل سنت و مدرنیته تغییر دهید و در این میان مرز خودباختگی و خودشیفتگی، مرز دیگر دوستی و دیگرپرستی، مرز غبطه خوردن و حسادت ورزیدن، مرز کامل شدن و متفاوت شدن را به خوبی رعایت کنید. 

وی در خصوص ارتباط با دختران و آموزش مجازی، افزود: دو دیدگاه در مورد تاثیر فضای آموزش مجازی در عدالت آموزشی وجود دارد. دیدگاه اول می‌گوید؛ آموزش مجازی عدالت آموزشی را بهتر فراهم می‌کند. بسیاری از مواقع عدم اماکن حضور فیزیکی در بعضی از دانشگاه‌ها و مکان‌ها و سخنرانی‌ها باعث می‌شد بسیاری‌ از افراد نتوانند از بسیاری از استادان و سخنوارن استفاده کنند. اما در آموزش‌های مجازی این بُعد مکان از بین رفته است و آموزش مجازی باعث افزایش عدالت آموزشی می‌شود و همه می‌توانند استفاده کنند. 

آزاد اظهار کرد: اما از سوی دیگر برخی معتقدند استفاده از آموزش مجازی عدالت آموزشی را کمتر کرده است؛ به این خاطر که زیرساخت ارتباط‌های مجازی در بسیاری از شهرها و روستاها در حد کفایت وجود ندارد، دوم اینکه عده زیادی توان مالی برای تهیه لپ‌تاپ یا موبایل هوشمند و امکانات ارتباط‌های مجازی را ندارند. سوم اینکه مسائل فرهنگی، اجتماعی و به صورت ویژه فرهنگ خانوادگی در بسیاری از مواقع، مانعی برای ارتباط درست و استفاده افراد از فضای مجازی به نحو کافی می‌شود. 

وی گفت: مسائل زیرساخت‌ها دست من و شما نیست چرا باید اعصاب خود را برای چیزی که نمی‌توانیم تغییر بدهیم خراب کنیم و تمرکز ذهنی خود را به سوی مواردی ببریم که اصلا در اختیار ما نیست. بنابراین باید ذهن خود را مشغول موضوعی کرد که می‌توان تغییر داد. به نظر من مسائل مالی هم به مرور و به صورت‌های مختلف حل و ارزش آموزش‌های مجازی بهتر درک خواهد شد. همه ما در این مسائل مالی مشکل داریم و باید با همدلی، تعامل، صبوری و زیرکی در هماهنگ کردن بخش‌های مختلف زندگی پیش رویم. می‌توان در بلند مدت این مشکل را حتی اگر حل نکند، حداقل از یک مشکل حاد به یک مساله تبدیل کند.

عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی تصریح کرد: موردی که افراد می‌توانند بیش از هر زمان دیگری در آن نقش آفرینی کنند، مسائل فرهنگی در ارتباط با آموزش مجازی است. ممکن است بسیاری از خانواده‌ها درک نکنند که فرد دانشجو درس می‌خواند و تصور می‌کنند که شاید سر از ناکجاآباد در این مسائل دربیاورید. برای مرتفع کردن این موضوع می‌توان با تعامل، گفت‌وگو و با شریک کردن خانواده در مسائل درسی این مشکل را تا حدی تقلیل دهید. 

وی گفت: ممکن است سطح سواد خانواده اندک باشد اما در بعضی از مسائل که نیاز به مشورت در امور آموزشی است حتی اگر خودتان پاسخ سوال را می‌دانید اما از آن‌ها کمک بخواهید. وقتی بین فضای ذهنی خود و فضای ذهنی خانواده مرز می‌کشید، آنجاست که خانواده حساس می‌شوند. بنابراین سعی کنید این اعتماد را در خود ایجاد کنید. همانطور که بعضی مواقع خانواده موارد آموزش مجازی فرد را درک نکنند، گاهی فرزندان هم شرایط مالی و فرهنگی خانواده را درک نمی‌کنند. برای اینکه درک متقابل اتفاق بیفتد، آن‌ها را در مسائل و موارد مختلف آموزشی مشارکت دهید و نگرانی آن‌ها را درک کنید.

آزاد خاطرنشان کرد: کرونا بالاخره تمام می‌شود اما مهم این است که از ماجرای کرونا و تغییری که در زندگی‌های ما ایجاد کرده چه درسی برای باقی زندگی خود می‌گیریم. مهم این است که بعد از اتمام کرونا بتوانیم فهرستی از مواردی تهیه کنیم که کرونا باعث شد تا بهتر بفهمیم. همچنین بتوانیم لیستی تهیه کنیم که کرونا چه معناهایی را به ما اضافه کرده و چه شعوری را بیشتر کرده و چه رهنمودی برای ادامه زندگی ما داشته است.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد شرایط خود را بد می‌دانند و بسیاری از مواقع هم بد است اما حتما بدانید که خداوند عادل اگر یک چیز نداده، ده چیز را داده است. اگر چشم را باز کنید غرق در نعمت‌هایی هستید که به چشم نمی‌آید. شرایط آموزش مجازی خصوصا برای دختران مشکلاتی را ایجاد کرده است و همه ما درک می‌کنیم. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در حل این مساله به این فکر کنید که آیا مورچه‌ها قوی‌تر از دایناسورها بودند. چرا در طول تاریخ دایناسورها منقرض شدند و مورچه‌ها ماندند. مورچه‌ها با تغییر شرایط آب و هوایی سازگارتر بودند. رمز بقای مورچه‌ها و نابود شدن دایناسورها این نبود که مورچه‌ها قوی‌تر بودند بلکه مورچه‌ها با شرایط جدید سازگارتر بودند. این سازگاری است که می‌تواند به ما قدرت ماندگاری دهد و این سازگاری و تعامل فعال با شرایط جدید بتوانیم به بهترین وجه خود و شرایط اطراف و نوع نگاه به این شرایط را تغییر دهید و روز به روز بهتر ببینید. 

وی عنوان کرد: آموزش مجازی بهترین فرصت برای پیشرفت و  بهترین فرصت برای تنبلی و نابود شدن است. فردی که دنبال استفاده از فرصت‌ها باشد، فضای مجازی بهترین فرصت است و فردی که دنبال سوء استفاده از فرصت‌ها باشد، فضای مجازی بهترین فرصت است. این فرد است که تعیین می‌کند از فضای مجازی استفاده یا سوء استفاده کند. در نتیجه هنر فرد است که می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.  

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی بیان کرد: هر فرهنگی، هر آدابی و یکی از مردمانی که می‌شناسیم شرایط و نظام‌های ارزشی متفاوتی دارند، این تفاوت‌ها را به فال نیک بگیرید، بسیاری از مواقع، فضاهای مجازی ما را به صورتی می‌خواهد یک دست کند. سعی نکنید این یکدستی را ارزش بدانید. بعضی از فرهنگ‌های قومی و دینی ممکن است ازدواج‌های زودهنگام را توصیه و ترویج کنند که با تدبیر درست می‌توان این مساله را از ذهن خانواده‌ها خارج کرد و آن‌ها را منصرف کرد. اگر حساسیت‌زدایی کنیم از خانواده‌ها این ازدواج‌های زودهنگام را تجدیدنظر خواهند کرد. 

 وی افزود: شرایط فیزیولوژیک، روانی و عاطفی دختران به گونه‌ای است که در فعالیت‌های پرتکرار و استقامتی موفق‌تر از پسران عمل می‌کنند. می‌توانند سخت‌ترین سنگ‌ها را سوراخ کنند. زنان و دختران این هنر را به مراتب بیشتر از مردان دارند. سعی کنید از هنر خدادادی در زندگی استفاده کنید. بعضی از فعالیت‌های دیگر هنر می‌خواهد و به علم نیست. در فضای مجازی هنر زیست مسالمت‌آمیز در کنار خانواده را باید داشته باشیم.  

آزاد خاطرنشان کرد: زندگی، هنرمند می‌خواهد و سعی کنید از هنرهای دخترانه و زنانه خود در فضای خانه استفاده کنید تا در کنار هم بودن، لذت ببرید. اعتماد و احترام با هنر و گذر زمان به دست می‌آید و مطمئن باشید که خدا به ما قول داده است و فرموده «شما رضای الهی را دنبال کنید خدا برای شما راه باز می‌کند». بنابراین هر مشکلی که وجود دارد به عنوان یک دختر هنرمند حفظ آرزوها، نگه داشتن آرمان‌ها و اهداف را با خود مرور کنید و ادامه دهید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha