• شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-2280

کارشناس ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی:

وجین کن های مکانیکی برنج حلقه مفقوده مکانیزاسیون برنج است

کارشناس ارشد مکانیک ماشینهای کشاورزی گفت:عملیات داشت در تولید برنج که بخش عمده آن شامل وجین و سمپاشی است، نقش بسیار مهم و اساسی در تولید برنج دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خزر حمید آقا گل زاده کارشناس ارشد مکانیک ماشینهای کشاورزی با بیان این مطلب که برنج با سطح زیر کشت حدود 600 هزار هکتار و با مصرف سرانه نزدیک به 40 کیلوگرم، یکی از محصولات مهم زراعی و استراتژیک محسوب می شود و تولید این محصول در ایران با صرف انرژی و هزینه بسیار بالا همراه است، گفت: در حال حاضر حدود 100 درصد عملیات تهیه زمین، 5 درصد از عملیات نشاکاری و 50 درصد عملیات برداشت برنج در ایران به صورت مکانیزه انجام می گیرد.

وی افزود: عملیات داشت در تولید برنج که بخش عمده آن شامل وجین و سمپاشی است، نقش بسیار مهم و اساسی در تولید برنج دارد. آمارها نشان می دهند که در صورت عدم انجام به موقع سم پاشی یا عدم سمپاشی ممکن است حتی بیش از 40 درصد و در صورت عدم اجرای به موقع وجین یا عدم انجام وجین تا 50 درصد کاهش عملکرد داشته باشیم.

مهندس آقا گل زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر وجین کنهای مکانیکی مخصوص برنج به عنوان حلقه مفقوده مکانیزاسیون برنج به شمار می آید، خاطرنشان کرد: اگرچه استفاده از انواع مختلف وجین کنهای مکانیکی برنج از قبیل؛ دستی بدون موتور، دستی موتور دار، راه رونده خودگران و پشت تراکتوری در کشورهای جنوب شرق آسیا رایج است ولی استفاده از آنها در ایران بنا به دلایلی همچون خسته کننده و طاقت فرسا بودن کار با آنها، سنگین بودن خاکهای اراضی شالیزاری و محدودیت به کارگیری ادوات داشت دنباله بند امکان پذیر نیست.

وی افزو: در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز در راستای تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم شیمیایی، کاهش هزینه تولید و در نهایت کاهش قیمت تمام شده برنج در کشور، انواع مختلف وجین کنهای برنج متناسب با انواع کشت (مکانیزه و سنتی)، اراضی کوچک وسیع، علفهای هرز غالب در هر منطقه، شرایط مزرعه ای، (اراضی نسبتا باتلاقی و غیر باتلاقی) طراحی و ساخته شد علاوه بر آن در شرایط مختلف مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفتند از جمله این ماشینهای وجین کن می توان به موارد وجین کن راه رونده خودگردان، وجین کن نوع دوشی موتور دار، دو ردیفه و یک ردیفه و وجین کن نوع دستی یک ردیفه مخصوص کشت سنتی و مکانیزه اشاره کرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha