• چهارشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-52660

آرامگاه میرزا کوچک جنگلی در گورستان سلیمانداراب رشت

آرامگاه میرزا کوچک جنگلی در گورستان سلیمانداراب رشت

آرامگاه میرزا کوچک جنگلی در گورستان سلیمانداراب رشت و در کنار اقوام و یاران نزدیک ایشان در نهضت جنگل قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه گيلان با توجه به اسناد و مدارک موجود، این مزار در گذشته به صورت خیلی ساده بوده و در اولین اقدام پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به پیشنهاد دفتر حفاظت آثار باستانی وقت استان و نظارت و اجرای همین دفتر و همچنین با کمک نهادهای مردمی و سایر ارگان‌های داخل استان طراحی اولیه و احداث مقبره در سال‌های 61-1360 انجام می‌پذیرد.

 بعد از آن تاریخ و بین سال‌های 76-1371 اقدامات دیگری مانند؛ ساخت دیوار محوطه شمالی و مشرف به خیابان سلیمانداراب، ساخت سردر ورودی روبروی مزار میرزا و انجام عملیات عمرانی و دیوار کشی حریم و فضای داخلی محوطه گورستان و همچنین ساخت سردر ورودی روبروی مسجد انجام می‌پذیرد.

این بنا دارای زیربنایی به مساحت صد و 11 مترمربع بوده و از چهار جهت اصلی، راه‌پله‌هایی به منظور دسترسی به محوطه مزار تعبیه شده است. بالاترین ارتفاع بنا از کف زمین 40/12 متر و سطح پوشش سقف 165 مترمربع است. اختلاف سطح کف آرامگاه و رواق از سطح زمین اطراف، از 35 تا 55 سانتی‌متر متغیر است. تعداد هشت طاق نمای پنج کمانه که دیوار چینی داخل آن بصورت مشبک بوده و دارای 9 روزنه است در هشت ضلع فوقانی ، و هشت طاق جناقی با قوس 45 درجه شبدری در هشت ضلع پایین بنا احداث شده است. ضخامت دیوارها در سازه بخش پایین آرامگاه 62 سانتی‌متر و در سازه فوقانی 32 سانتی‌متر است.

 از جزئیات دیگر بنا می‌توان به مقادیری از قبیل؛ آجرهای کار شده در دیوارها، کف، راه‌پله و قوس‌ها به تعداد سي و شش‌هزار و 230 عدد، آجر فرش کار شده در کف به تعداد سه هزار و 225 عدد، تعداد برش آجر دیوار سي‌هزار و 795 عدد، طول بندکشی کل سازه آجری به مقدار 792 کیلومتر و یا به مساحت 392 مترمربع و طول نبشی کلاف‌کشی سازه آجری پیشین به متراژ 443 مترطول، مساحت سطوح فنس کشی شده بر روی دیوارها به میزان 215 مترمربع و مساحت سنگ قبور نصب شده جدید شش مترمربع اشاره كرد.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha