• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-76711

/مرگ دو زن جوان رقم خورد/

باز هم مسموميت با گاز منوكسيد كربن

باز هم مسموميت با گاز منوكسيد كربن

مديرعامل سازمان آتش نشاني رشت گفت: پيشگيري از مسموميت با گاز منوكسيد كربن امري ضروري است كه در اين راستا استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد، اطمينان از مكش كامل و مناسب لوله‌هاي بخاريها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود.

علي مقصودي، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان گفت: جسد بي جان ۲ خانم جوان، شب گذشته و به علت گازگرفتگي، در منزلي واقع در يكي از محلات شهر رشت كشف شد.

وی افزود: علت گازگرفتگي استفاده از بخاري گازي بدون نصب لوله دودكش در فضاي بسته بوده است.

مقصودي ادامه داد: پيشگيري از مسموميت با گاز منوكسيد كربن امري ضروري است كه در اين راستا استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد، اطمينان از مكش كامل و مناسب لوله‌هاي بخاريها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود.

وی گفت: از نشانه‌هاي مسموميت با گاز منوكسيد كربن مي توان به سردرد، سرگيجه، استفراغ، كاهش سطح هوشياري و نهايتا اغما و مرگ اشاره كرد.

وی یادآور شد: در صورت مشاهده مواردي دال بر گاز گرفتگي، اولين و مهمترين اقدام براي نجات فرد مسموم، رساندن اكسيژن به وي است. به همين دليل به محض مشاهده فردي كه دچار گازگرفتگي شده، بايد پنجره‌ها را باز كنيد تا هواي تازه سريعا وارد اتاق شود. منبع نشت گاز را شناسايي و قطع كنيد و سريعا با اورژانس ۱۱۵ و سپس با ۱۲۵ آتش نشاني تماس بگيريد.

بيشتر حوادث گازگرفتگي مربوط به نصب غلط دودكش

به گزارش ایسنا، حوادث گازگرفتگي نيز هر ساله با شروع فصل سرما به يكي از دغدغه هاي سازمان هاي آتش نشاني كشور تبديل مي شود و بخشي از عمليات هاي سازمان هاي آتش نشاني را به خود اختصاص مي دهد كه بيشتر حوادث گازگرفتگي مربوط به نصب غلط دودكش و لوله هاي بخاري است. اين درحالي است كه سازمان هاي آتش نشاني براي پيشگيري از حوادث گازگرفتگي با خلاءهاي قانوني روبرو هستند و براي بررسي و برخورد با شركت هاي سازنده سيستم هاي گرمايشي اختيار قانوني ندارند و در اين زمينه فقط با سازمان استاندارد كشور همكاري مي كنند.

استفاده از هشداردهنده گاز مونوكسيد كربن

در صورتي كه گاز مونوكسيدكربن در فضايي به ۳ هزار پي پي ام برسد خطرناك بوده و باعث مرگ مي شود اين در حالي است كه با بهره مندي از سنسورهاي هشداردهنده گاز مونوكسيد كربن و با رسيدن اين گاز به ۷۰ پي پي ام اين وسيله هشدار داده و ساكنان را از وجود گاز مونوكسيد كربن باخبر مي كنند.

مردم هشدارهاي آتش نشاني را جدي بگيرند

مهندس کریمی، مسوول پيشگيري سازمان آتش نشاني رشت، درباره جلوگيري از گازگرفتگي به ایسنا گفت: انتهاي كليه دودكش ها بايد حداقل يك متر از سطح بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و داراي كلاهك مخصوص به شكل H باشد. دودكش و اتصالات آن بايد از جنس مقاوم و بدون هيچ منفذ نشتي در سراسر آن باشد. (بكارگيري لوله هاي آكاردئوني آلومنيومي مجاز نمي باشد) شيب لوله هاي افقي در داخل واحدها بايد مثبت (رو به بالا) و ارتفاع عمودي لوله ها در بيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.

وی افزود: قطر لوله دودكش بايد مساوي با قطر لوله خروجي دستگاه گازسوز باشد. اگر فضاي خانه و يا محيط كار خود را با شوفاژ سيستم حرارت مركزي گرم مي كنيد درزبندي و بستن منافذ به منظور جلوگيري از اتلاف حرارتي بلامانع مي باشد. در صورتيكه از بخاريهاي گازسوز به منظور گرمايش محيط استفاده مي كنيد حتما مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد كنيد و از درزبندي و بستن منافذ خودداري كنيد.

کریمی گفت: اگر لوله دودكش بخاري شما سرد باشد دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش است در اين صورت بايد ضمن رفع نقص به طور موقت با باز كردن قسمتي از در يا پنجره تهويه مناسب در محيط ايجاد كنيد. به كارگيري آب گرمكن هاي ديواري در فضاهاي بسته يا مكان هاي فاقد جريان هوا مجاز نمي باشد. از قرار دادن لوله خروجي بخاري به داخل ظرف آب جدا خودداري كنيد. طول شيلنگ گاز حداكثر يك و نيم متر باشد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha