• پنجشنبه / ۵ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-91804
  • خبرنگار : 50039

بفرمایید لونگی جوجه محلی و ماهی سفید اصل آستارا

بفرمایید لونگی جوجه محلی و ماهی سفید اصل آستارا
امروزه غذاهایی تحت عنوان «لَوَنگی یا شکم پر جوجه محلی و ماهی سفید» در اقصی نقاط کشور، به خصوص شهرستان های استان گیلان سرو می شود که هیچ یک از آنها طعم و شکل لونگی جوجه و ماهی آستارایی ها را ندارد.

پردل امیری نژاد، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: «لونگی» نام نوعی غذای محلی می باشد که برای تهیه آن از چند نوع سس محلی مخصوص استفاده می شود که پس از پخت میوه های کوهستانی، کوهپایه ای و جلگه ای به دست می آید.

وی ادامه داد: از زمان های قدیم و در قالب یک فرهنگ دیرینه، ابتدا بومیان منطقه از نخستین ساعات صبح، به اتفاق خانواده های خود برای جمع آوری و چیدن میوه هایی مختلف از قبیل ازگیل، آلوچه، به، خرمالو و انار که به صورت خودرو در مناطق مختلف شهرستان می روید، می رفتند و پس از جمع آوری، برای پخت به منازل منتقل می کردند.

وی با بیان اینکه، پخت این میوه با هدف تبدیل به «رب» به شکل گروهی و با کمک همسایه ها صورت می پذیرد، افزود: پس از پخت رب و با توجه به نوع میوه های چیده شده، طعم های مختلفی از قبیل ترش، شیرین و ملس استحصال می شود که اکثریت شهروندان آستارایی از طعم «ملس» رب ازگیل، آلوچه و انار برای پخت لونگی های جوجه محلی و ماهی سفید استفاده می کنند.

امیری نژاد در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه چند سالی است با همکاری رستوران داران و هتل داران سطح شهرستان مرزی و توریستی بندر آستارا این غذا در اکثر غذاخوری های منطقه سرو می شود، خاطر نشان کرد: این غذا بومی آستارای جمهوری اسلامی ایران و مناطق تالش زبان جمهوری آذربایجان از قبیل آستارا و لنکران می باشد.

وی در پایان توضیح داد: در مناطق غربی شهرستان تالش در استان گیلان، نوعی دیگر از این غذا با بهره مندی از رب ترش انار، دانه های انار و مقداری سبزی های معطر (خالی واش و چوچاق) بومی کوهستانی منطقه، تحت عنوان مرغ و ماهی شکم پر تهیه می شود که عمده تفاوت دست پخت آستارایی ها با تالشی ها می باشد.

طرز تهیه لَوَنگی جوجه محلی و ماهی سفید

در رأس مواد اولیه تهیه و پخت این خوراک‌ خوش قیافه و خوشمزه «رب ازگیل شیرین» و «رب آلوچه ترش یا رب انار» قرار دارد که در ترکیب با یکدیگر طعم به اصطلاح ملسی را به غذا می‌بخشد.

جوجه‌ی محلی، مغز گردو، پیاز، آب غوره، نمک و فلفل از دیگر ترکیباتی می باشد که در داخل شکم جوجه قرار می گیرد.

در لونگی ماهی سفید، از ماهی ماده استفاده می شود که از اشپل آن در ترکیب مخلفات داخل شکم استفاده می شود.

به گزارش ایسنا، مرغابی باستیرما ، مسما، بورانی پلو، قورما، چغیرتما و آش دوغ از دیگر غذاهای بومی شهرستان مرزی بندر آستارا می باشد.

بر اساس یک سنت دیرینه، شهروندان آستارایی برای شب چهارشنبه سوری «لونگی ماهی سفید» و برای شب عید «مسما و یا لونگی جوجه محلی» تهیه می کنند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha