• شنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: lorestan-47352

شاه بوف بزرگترین جغد ایران

شاه بوف بزرگترین جغد ایران

یک کارشناس حیاتوحش گفت: جغدها نمی‌توانند چشمان خود را حرکت دهند بلکه ‌باید سر خود را برای دیدن چیزی به سوی آن بچرخانند.

محسن امیری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: شاه بوف پرنده‌ایست بومی ایران و در گذشته نه چندان دور از پراکندگی خیلی فراوانی برخوردار بوده و امروزه نیز نسبتاً فراوان است.

وی اضافه کرد: از آمار و پراکندگی این پرنده با شکوه ایرانی اطلاع دقیق و درستی در دست نیست این پرنده در نواحی کوهستانی، استپها، مناطق صخرهای و سنگهای بیرون زده به سر برده و در لبه صخرهها و شکافها یا لانههای متروکه، آشیانه میسازد.

مهندس امیری ادامه داد: شاه بوف اندازهاش 66 تا 70 سانتی‌متر بوده و بزرگترین نوع جغد(دو برابر جغد گوش‌دراز) در ایران است.

کارشناس مسئول حیاتوحش بیان کرد: بزرگترینجغد، جغد بزرگ خاکستری است که در اعماق جنگل‌های کانادا و آلاسکا زندگی می‌کند. بلندی آن ۶۷ سانتیمتر و بال گشودهاش به ۱۳۷ تا ۱۵۲ سانتیمتر می‌رسد.

امیری افزود: این پرنده شکاری دارای گوشپرهای مشخص، سینه زرد مایل به قهوه‌ای با رگه‌های پهن، چشم‌های درشت نارنجی رنگ، سطح پشتی زرد مایل به قهوه‌ای با لکه‌های قهوه‌ای پررنگ است. شاه‌بوف، طعمه‌های بزرگ تا اندازه خرگوش را میتواند شکار کند.

وی بیان کرد: این حیوان، صبح خیلی زود و غروب به شکار میپردازد و در شکاف سنگ‌ها و درخت‌ها استراحت میکند، روی شاخه‌های درخت در محلی نزدیک به تنه درخت به‌طور قائم می‎نشیند؛ شاه‌بوف پرنده‌ای تک‌زی است.

این کارشناس حیاتوحش اضافه کرد: هرکس در یک نگاه می‌تواند جغد را به واسطه صورت پهن، پرها و چشمان گردش از سایر پرندگان باز شناسد. چشمان جغد خیلی درشت است. این چشمان برآمده‌ بوده و شبیه بیشتر پرندگان دیگر نیست. برای همین جغدها می‌توانند هرچیز را با هر دو چشم در یک زمان ببینند.

وی گفت: جغدهای دوربین دو چشم جداگانه مانند انسان دارند. اما جغدها نمی‌توانند چشمان خود را مانند آدم حرکت دهند بلکه ‌باید سر خود را برای دیدن چیزی به سوی آن بچرخانند. جغدها به خوبی و سریع می‌توانند پرواز کنند. هنگام گرفتن شکار با سرعت برق آسایی دیده می‌شود که می‌پرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha