• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400050402572
  • خبرنگار : 50071

/یادداشت/

چرا هپاتیت‌های ویروسی باید تا سال ۲۰۳۰ حذف شود؟

چرا هپاتیت‌های ویروسی باید تا سال ۲۰۳۰ حذف شود؟

ایسنا/خراسان رضوی مجمع جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) هدف جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۱۰ خورشیدی) را اعلام کرده است، بر این اساس انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی B و  C شناسایی و درمان شوند و ۹۰ درصد موارد جدید عفونت با ویروس‌های هپاتیت B  و C و ۶۵ درصد موارد فوت ناشی از آنها کاهش یابد.

دکتر محمدرضا هدایتی مقدم، مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی و دبیر انجمن هپاتیت خراسان رضوی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، آورده است: «هپاتیت‌های ویروسی یکی از مهمترین بیماری‌های عفونی در دنیا به‌شمار می‌روند. از بین پنج نوع هپاتیت ویروسی A ، B ، C ، D  و  E، دو نوع اول و آخر از طریق دستگاه گوارش و خوردن آب و مواد غذایی آلوده منتقل می‌شوند، اما انتقال ویروس‌های هپاتیت B ، C  و D  از طریق اشتراک خونی مثل استفاده از ابزار تیز آلوده برای تزریق، خالکوبی، تاتو، و نظایر آن و نیز تماس جنسی محافظت‌نشده رخ می‌دهد.

سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) مبارزه با هپاتیت‌های ویروسی مورد توافق اعضاء مجمع جهانی بهداشت قرار گرفت و این موضوع در اهداف جهانی توسعه پایدار گنجانده شد. همه کشورها برای ایجاد استراتژی‌های ملی پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری‌ها فراخوانده شدند. این مجمع در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) هدف جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۱۰ خورشیدی) را اعلام و اولین استراتژی جهانی مرتبط با هپاتیت‌های ویروسی را تصویب نمود.

دلایل انتخاب هدف جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ میلادی عبارت بود از:

*هپاتیت‌های ویروسی B و C همه‌گیری‌های خاموشی هستند که بیشتر از همه جمعیت‌های محروم و حاشیه‌ای را درگیر می‌کند.

* بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به این دو بیماری‌ مبتلا هستند که حدود ۹۰ درصد آنان از ابتلاء خود اطلاعی ندارند و لذا از یک طرف در معرض بروز بیماری‌های کبدی کشنده هستند و از طرف دیگر در خطر انتقال ناخواسته و نادانسته عفونت به دیگران قرار دارند.

* این دو ویروس یکی از عوامل ایجاد سرطان در انسان است. در واقع از هر ۱۲ مورد فوت ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل ابتلا به هپاتیت‌های ویروسی است.

* هپاتیت‌های ویروسی B و C در مقایسه با بیماری‌های عفونی دیگر مثل ایدز، سل و مالاریا در هر سال تعداد افراد بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند (بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) و روند مرگ ومیر ناشی از آنها بر خلاف بیماری‌های یادشده رو به افزایش است.

* برای پیشگیری از هپاتیت B واکسن موثر و بسیار ارزانی وجود دارد که اولین نوبت آن بایستی در بدو تولد تزریق شود، اما هنوز در بیش از نیمی از کشورهای دنیا نوزادان این واکسن را دریافت نمی‌کنند.

* همچنین داروهای موثر برای کنترل هپاتیت B و درمان کامل هپاتیت C وجود دارد اما درصد کمی از بیماران قادر به دریافت این داروها هستند.

بر این اساس انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی، ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی B و  C شناسایی و درمان شوند و ۹۰ درصد موارد جدید عفونت با ویروس‌های هپاتیت B  و C و ۶۵ درصد موارد فوت ناشی از آنها کاهش یابد. بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای برنامه‌های ملی برای رسیدن به این هدف مهم جهانی شدند.

نکته آخر اینکه در کنار دسترسی بیماران به امکانات تشخیصی و درمانی ارزان، آگاهی و فهم بیشتر در مورد هپاتیت‌های ویروسی و خطرات ناشی از آنها یک ضرورت است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha