• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400062921451
  • خبرنگار : 50105

تاثیر همه‌گیری کروناویروس بر ابتکارات سبز دانشگاه‌ها

تاثیر همه‌گیری کروناویروس بر ابتکارات سبز دانشگاه‌ها

ایسنا/خراسان رضوی دانشگاه‌های اروپایی قصد دارند سفرهای همیشگی خود را پس از کووید کاهش دهند و آن را با جلسات مجازی جایگزین کنند.

به گزارش تایمز بیش از نیمی از دانشگاه‌های اروپایی اعلام کردند که بیماری کووید-۱۹ باعث شده تا آن‌ها سفرهای کوتاه‌مدت را به‌ عنوان بخشی از راهبردهای پایدار خود با جلسات مجازی جایگزین کنند.

در طرح «ابتکارات سبز» ۳۰۵ دانشگاه اروپایی و تاثیر بحران کووید-۱۹ بر عملکرد آن در جهت ایجاد دانشگاه دوستدار محیط‌زیست و کارآمدتر کردن منابع دانشگاه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این نظرسنجی که توسط انجمن دانشگاه‌های اروپایی انجام شد، نشان داد ۵۵ درصد دانشگاه‌ها برای جایگزینی با جلسات مجازی برنامه‌های بلندمدت دارند و ۵۶ درصد عنوان کردند برنامه‌هایی برای کار از راه‌ دور و ۵۱ درصد نیز برنامه‌های برای افزایش تحرک مجازی کارکنان و دانشجویان در نظر گرفته‌اند و این موضوع نیاز به رفت‌وآمد کارکنان به محل کار و استفاده از روش‌های حمل‌ونقل پایدارتر مانند هواپیما را کاهش می‌دهد. کاهش پروازها برای جلسات و کنفرانس‌ها هدف اصلی کاهش انتشار گازهای آلاینده دانشگاه برای دستیابی به پایداری بوده است.

همچنین ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان بیان کردند شیوع بیماری همه‌گیر باعث افزایش آگاهی از مسائل زیست‌ محیطی در موسسه آن‌ها شده است. با این حال از هر پنج نفر یک نفر می‌گوید که کاهش بودجه مربوط به همه‌گیری، توانایی موسسه آن‌ها را برای ایجاد یا اجرای «اقدامات سبز» محدود کرده و ۹ درصد نیز اعلام کردند که شیوع بیماری همه‌گیر به معنای نبود اولویت مسائل زیست‌محیطی برای موسسه بوده است.

به‌طور کلی این نظرسنجی نشان داد که ۶۴ درصد از موسسات در کل فعالیت سبز دارند و ۱۸ درصد دیگر نیز اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند که توسط بخش‌ها یا دانشکده‌ها انجام می‌شود و بیش از ۸۰ درصد راهبردهای نهادی شامل اهداف و شاخص‌های مشخصی برای نظارت بر پیشرفت در زمینه سبز شدن است. اکثر موسسات(۸۸ درصد) با موسسات دیگر گروه‌ها و سازمان‌های دانشجویی، ۸۶ درصد با جوامع محلی خود و ۸۰ درصد نیز با سازمان‌های غیردولتی در زمینه سبزسازی و پایداری مشارکت دارند.

این نظرسنجی چالش‌هایی را که دانشگاه‌های اروپایی برای سبزتر شدن با آن روبه‌رو هستند، برجسته کرد.

۵۳ درصد از پاسخ‌دهندگان فقدان بودجه کافی و ۴۶ درصد فقدان بودجه خاص را برشمردند. همچنین ۳۷ درصد عدم مشارکت کارکنان را ذکر کردند و ۳۴ درصد نیز تاکید کردند فعالیت‌ها به اندازه کافی راهبردی نشده است و حدود یک سوم نیز عدم هماهنگی در سراسر موسسه را به عنوان مانع اعلام کردند.

حدود دو سوم پاسخ‌دهندگان افزایش بودجه و حمایت ملی را عامل اصلی برای غلبه بر چالش‌ها عنوان و حدود نیمی از آن‌ها به یادگیری و تعامل بیشتر با سایر موسسات اشاره کردند و یک سوم نیز گفتند ابتکار اروپایی برای حمایت از چنین فعالیت‌هایی در زمینه سبز شدن در آموزش عالی مفید خواهد بود.

مایکل گیبل، مدیر سیاست آموزش عالی انجمن دانشگاه‌های اروپایی(EUA)، عنوان کرد: این یافته‌ها ثابت می‌کند بسیاری از موسسات آموزش عالی در تلاش هستند جای پای خود را سبز کرده و با طیف گسترده ای از شرکا(جوامع محلی، شبکه‌های جهانی دانشگاه و صنعت) مشارکت کنند.

وی گفت: در حقیقت اکثر قریب به اتفاق موسسات به پایداری و سبز شدن محیط‌ زیست به‌ عنوان موضوعی از ارزش‌های نهادی خود می‌پردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha