• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400070301060
  • خبرنگار : 50294

آموزش مجازی؛ فاتح میدان نبرد آموزشی

آموزش مجازی؛ فاتح میدان نبرد آموزشی

ایسنا/کردستان این روزها وقتی از کلاس‌های درس و بازگشایی مدارس حرف می‌زنیم دیگر از گچ‌های سفید و رنگا و رنگ و یا ماژیک‌های رنگی و تختە سیاە خبری نیست.

این روزها صفحە تبلت‌ها و موبایل‌ها خود بە تنهایی یک دنیای آموزش محسوب می‌شود، دنیایی کە دروازەای جدید در آموزش کشور محسوب می‌شود.

حدود دو سال از عمر کرونا در کشور می‌گذرد و امسال دومین سال تحصیلی است کە باید کلاس‌های درس از پشت دنیای سرد و بی‌روح مجازی از سر گرفتە شود، دنیایی کە اگر یک مزایا داشتە باشند، چندین معایب را در خود دارند.

دنیای مجازی، دنیایی کە دروازەهای ارتباط اجتماعی را بر روی دانش‌آموزان بستە و امکان همدلی و همفکری در آن بە صفر رسیدە است.

یکی از والدین دانش‌آموزان در خصوص آموزش مجازی می‌گوید: دخترم سال گذشته کلاس اولی بود و آموزش‌ها هم مجازی، اما دختر من کە هنوز درک درستی از درس و مشق و مدرسە نداشت چگونە می‌توان انتظار داشت کە درک درستی از آموزش آن هم از نوع مجازی داشتە باشد؟

ادامە می‌دهد: پایە تحصیلات هر فردی از همان ابتدای کلاس اول محکم می‌شود، با این اوضاع چطور می‌توان از فرزند خود انتظار داشت کە گام‌های اول تحصیلی خود را بهتر بردارد؟

یکی دیگر از والدین هم می‌گوید: پسرم  کلاس پنجم بود و همیشە شاگرد اول کلاس بود، اما حال با آمدن کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها دیگر انگیزەای برای درس خواندن و تلاش کردن ندارد، امتحان‌های پایان ترم را از روی کتاب و یا از روی دوستانش انجام می‌دهد، حتی حوصلە نوشتن تکالیفش را هم ندارد.

یکی دیگر از والدین می‌گوید: طی این دو سال کە از عمر کرونا می‌گذرد، هروقت صحبت از بازگشایی مدارس می‌شود، تن و بدنم می‌لرزد، بچەای کە درکی از آموزش مجازی ندارد، درکی از درس و مشق و امتحان ندارد و حتی بە زور هم پای کلاس‌های مجازی نمی‌نشیند، بە ناچار مجبورم همە کارهای درس و مشقش را خودم انجام دهم!

یکی دیگر از والدین هم می‌گوید: آموزش‌های مجازی هم بد نیست، دیگر نگران رفت و برگشت فرزندان خود و سلامت آنان نیستیم، اما هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.

یکی از معلم‌ها هم می‌گوید: کاش بستری فراهم شود تا هرچە زودتر کلاس‌های حضوری برپا شود، طی این دو سال شاهد افت تحصیلی اکثر دانش‌آموزان بودەایم.

این معلم ادامە می‌دهد: آموزش مجازی امکان برقراری روابط اجتماعی، گفت‌وگوهای چهرە بە چهرە، همدلی و همفکری را از دانش‌آموزان گرفتە است.

وی بە دیگر معایب کلاس‌های مجازی اشارە کرد و افزود: با حضوری شدن کلاس‌ها دانش‌آموز تلاش بیشتری برای یادگیری و قبولی در پایان ترم خواهد کرد، اما در آموزش مجازی متاسفانە شاهد آن هستیم کە جواب امتحانات پایان ترم کپی برابر اصل خود کتاب است و جواب اکثر دانش‌آموزان درست مثل هم است، کە این نشان از راحت طلبی و کاهش اشتیاق دانش‌آموزان بە یادگیری و در نتیجە افت تحصیلی است.

این معلم می‌گوید: آموزش مجازی در نوع خود می‌تواند دارای مزایای بسیاری هم باشد، اما متاسفانە در کشور ما بە صورت ناگهانی و بدون هیچ زمینە و بسترسازی اتفاق افتاد، در زمانی کە پیش از آن هیچگونه زمینە آموزش مجازی وجود نداشت و هیچ آگاە سازی در این زمینە انجام نشدە بود.

وی افزود: از کاهش انگیزە و افت تحصیلی کە بگذریم، شاهد ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزانی هستیم کە قادر بە تهیە تبلت و یا گوشی‌های هوشمند نیستند، دانش‌آموزانی کە گاها در روستاها زندگی می‌کنند اما نبود امکانات و عدم آنتن‌دهی مانع از ادامە تحصیل آنان شدە است.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به آسیب‌های اجتماعی دوری دانش آموزان از محیط‌های آموزشی، از خانواده‌ها خواست با همکاری مدرسه بستر آموزش حضوری دانش آموزان را فراهم کنند.

رشید قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با ورود ویروس کرونا متاسفانه حضور دانش آموزان در مدارس کم رنگ شد؛ ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدواریم امسال شاهد حضور دانش آموزان در مدارس باشیم.

وی اول مهرماه را بهار تعلیم و تربیت دانست و گفت: امروز تجارب بین المللی بیانگر این است که عدم حضور دانش آموز در مدرسه می‌تواند هم از لحاظ علمی و تربیتی آسیب‌های اجتماعی زیادی برای دانش آموزان داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه رویکرد کلان دولت و وزارت آموزش و پرورش  و مسئولین بر این است که امسال مدارس به صورت حضوری برگزار شود؛ خاطرنشان کرد: مدارس روستایی کم جمعیت از روز شنبه اول مهر ماه به صورت حضوری تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است که از اواخر مهر ماه مدارس به صورت نیمه حضوری و ترکیبی تشکیل شود؛ گفت: اصل بر حضوری بودن کلاس‌ها است، چرا که فضای مجازی و کم تحرکی آسیب‌های زیادی به دنبال داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش بر بستر سازی خانواده‌ها برای حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس تاکید کرد و گفت: با حضوری شدن مدارس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید است.

قربانی از فراهم شدن بستر واکسیناسیون برای دانش آموزان خبر داد و گفت: خوشبختانه براساس آماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیماری کرونا زیاد دانش آموزان را تهدید نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha