• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400072618231
  • منبع : نمایندگی زنجان

آغاز ثبت‌نام شهروندان زنجان و ابهر در سامانه ملی املاک و اسکان

آغاز ثبت‌نام شهروندان زنجان و ابهر در سامانه ملی املاک و اسکان

ایسنا/زنجان معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: مردم دو شهرستان زنجان و ابهر در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت‌نام کنند.

سعید شاهین‌فر، شب گذشته (۲۵ مهرماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اظهار کرد: این سامانه در راستای اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵۴ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تهیه شده است که مسئولیت آن برعهده وزارت راه و شهرسازی بوده و برای انجام خوداظهاری مالکان و مستاجران فعال است و ثبت‌نام در این سامانه پیامدهای مثبتی را به دنبال دارد.

وی آدرس این سامانه را amlak.mrud.ir اعلام کرد و گفت: داشتن تحلیل آماری، از تبعات مثبت ثبت‌نام در این سامانه است. این اطلاعات در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد. براین اساس شهروندان تا پایان مهرماه فرصت دارند نسبت به خوداظهاری در این سامانه اقدام کنند و در این راستا ثبت‌نام در دو شهر ابهر و زنجان انجام می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه ثبت‌نام در این سامانه باعث شفافیت اطلاعات در حوزه مسکن، تسهیل فرآیند خانه‌دار شدن اقشار جامعه، ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن که منجر به اجرای سیاست‌های اعمال مالیات و پرداخت یارانه‌های هدفمند مردم می‌شود، تاکید کرد: اتخاذ سیاست‌های بهینه توزیع و تخصیص بودجه و درآمد و اثرات کلان اقتصادی آن به عموم مردم و پیشگیری از فروش و اجاره یک واحد مسکونی به چند نفر از مزایای ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور است و با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد کاهش پیدا می‌کند.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور باعث کنترل سوداگری‌های مسکن و کاهش انباشت واحدهای مسکونی خالی از سکنه می‌شود، افزود: متاسفانه وجود خانه‌های خالی از سکنه تبعات بسیار مضری را به حوزه مسکن وارد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که در این سامانه ثبت‌نام نکنند مشمول جریمه خواهند شد، گفت: برای خانه‌های خالی در شهرهای با جمعیت صد هزار نفر، در طول سال اگر بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول جریمه از ۶ تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره شده و از سال اول تا سوم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد. در صورت عدم ثبت اطلاعات ملک و طبق الزامات قانونی، آن واحد مسکونی خالی تلقی خواهد شد و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت عدم پرداخت، مشمول جرایم مالیاتی می‌شود.

شاهین‌فر تصریح کرد: اگر مالک، خانه‌ای را به فرزند و یکی از اقوام خود اجاره داده و کرایه نمی‌گیرد و قولنامه منعقد نشده است، باید در سامانه خوداظهاری ثبت‌نام کرده و اگر لازم شد قرارداد اجاره‌ای هم نوشته شود تا مشمول جریمه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه بسیاری از خدمات از جمله افتتاح حساب، صدور چک، خرید انشعابات برق، آب، فاضلاب منوط به ثبت اطلاعات در سامانه است. همچنین وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق را برای کنتور واحدهای مسکونی که خود اظهاری ندارند را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha