• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401041207769
  • خبرنگار : 50176

/یادداشت/

امر به معروف و نهی از منکر؛ مراقبت اجتماعی

امر به معروف و نهی از منکر؛ مراقبت اجتماعی

ایسنا/لرستان امر به معروف و نهی از منکر از بارزترین اثرات فرهنگ و منش عاشورایی است.

یکی از مهم‌ترین واجبات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر بوده و نکته‌های بسیار مهمی در این فریضه وجود دارد که واکاوای زوایای آن بسیار ضروری است.

در امر به معروف و نهی از منکر، مهم‌تر از ادبیات، نتیجه است، یعنی باید به گونه‌ای صحبت کنیم که نتیجه مورد نظر از انجام کار حاصل شود.

پیشگیری، بنای اصلی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه محسوب می‌شود. در امر به معروف باید شأن و منزلت انسان‌ها رعایت شود.

باید دقت کنیم وقتی امربه معروف و نهی از منکر انجام می‌دهیم به صورت جامع و کامل به آن توجه کنیم، یعنی هم به موضوعاتی که مظاهر منکرات است توجه کنیم و هم ریشه‌های اساسی منکرات موجود را مورد توجه قرار دهیم.

در زمانی قرار داریم که باید تقویت نظام اسلامی به عنوان مهمترین امر به معروف و نهی از منکر مدنظر قرار گیرد چرا که بارزترین اثرات فرهنگ و منش عاشورایی است.

امر به معروف و نهی از منکر مراقبت اجتماعی است، برای تحقق مراقبت اجتماعی باید به ارزش‌های دینی باور داشته باشیم، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را بشناسیم و پس از آن خواهان اجرای ارزش‌ها باشیم.

آیات متعددی از قرآن در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد. در آیه ۱۷ سوره لقمان می‌خوانیم «یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَاصْبِرْ عَلَیٰ مَا أَصَابَکَ ۖ إِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» ؛ امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی، همگانی و مردمی است.

خیلی از افراد جامعه بر این باور هستند که امر به معروف و نهی از منکر آثار و برکات معنوی، اقتصادی، اجتماعی و… دارد ولی به دنبال امر به معروف و نهی از منکر، تأکید شده که ممکن است در مقابل این امر، عکس‌العمل مخالفی هم صورت بگیرد.

امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد، در امر به معروف و نهی از منکر باید صبور باشیم و دیگران را هم به صبر و استقامت در مسیر باید دعوت کنیم، این قبیل کارها اراده مستحکمی می‌خواهد.

امر به معروف و نهی از منکر نوعی نظارت ملی است و می‌طلبد در این راستا امر به معروف و نهی از منکر به صورت مستدل، منطقی، با آمار و… صورت گیرد.

منافقین و مشرکین امر به منکر می‌کنند و از امور شایسته، معروف و خیر را نهی می‌کنند، اگر کسی ما را به معروفی دعوت و از منکری باز داشت، او را دوست خود بدانیم، از خصوصیات مؤمنین و مومنات این است خوبی‌ها را به همدیگر پیشنهاد می‌کنند، کسانی هستند که مورد رحمت الهی واقع می‌شوند، خداوند دست آنها را می‌گیرد و به مقصد می‌رساند.

وی با بیان اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد، اصول اعتقادی و دین هم در جامعه کمرنگ و گاهی منتفی می‌شوند و اعتقادات باطل و بیهوده جای آنها را می‌گیرد، امر به معروف و نهی از منکر بستر را برای خوب و صالح شدن انسان فراهم می‌کند.

ترویج امر به معروف و نهی از منکر ان قدر مهم و راهبردی بوده که خیلی‌ها معتقدند می‌تواند ضامن اجرای عدالت در جامعه باشد. ترویج امر به معروف و نهی از منکر، ضامن اجرای عدالت در جامعه بشری و احیای ارزش‌ها و حقوق انسانی است.

متاسفانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به دلایلی مغفول مانده که همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شده است. از جمله نتایج ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه انجام گناه به صورت علنی و بدون پرده است.

پیامبر (ص) در این‌باره می‌فرمایند: گناه در خفا باعث گرفتاری خود شخص می‌شود، ولی گناه علنی و آشکارا باعث گرفتاری جامعه می‌شود، از این رو باید امر به معروف و نهی از منکر جدی گرفته شود.

در جامعه امروزی ما امر به معروف و نهی از منکر یک اصل است ولی اجرای نادرست این فریضه الهی گاهی اوقات سرمنشا بسیاری از مشکلات در جامعه می‌شود.

 باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا مردم بی‌تفاوت شده‌اند. یکی از دلایل این مساله، هجمه‌ها و جنگ نرم دشمن است. اینکه رهبر معظم انقلاب روی جنگ نرم و شبیخون فرهنگی و جنگ شناختی دشمن تأکید داشتند یک مساله حیاتی است که باید با این جنگ مقابله کنیم.

جنگ شناختی، امروز به جنگ ترکیبی و هیبریدی مبدل شده است، دعوت مردم به امربه‌معروف باید با ایجاد رغبت باشد تا اکراه و اجبار.

توجه به فلسفه قیام عاشورا و پیامدهای آن، نشان از جایگاه مهم امر به معروف و نهی از منکر دارد، ترویج امر به معروف و نهی از منکر، ضامن اجرای عدالت در جامعه بشری و احیای ارزش‌ها و حقوق انسانی است. به واسطه این فریضه واجب، سایر واجبات احیاء و برپا خواهد شد.

امر به معروف و نهی از منکر به معنای سرک کشیدن در زندگی مردم نیست چراکه شما عمل کننده را از منکری که آشکار و برملاست، نهی می‌کنید ولی روش تذکر دادن در انجام این فریضه واجب اهمیت دارد. تذکر دادن باید از موضع رفاقت، انس و الفت باشد.

اگر امربه‌معروف در جامعه ما همگانی و همه‌گیر شود اولین کسانی که از این جریان سود می‌برند، مردم هستند و مشکلات و موانع برطرف می‌شود. فلسفه امربه‌معروف و نهی از منکر راحتی و رفع مشکلات مردم است و اگر در جامعه ما همگانی و همه‌گیر شود اولین کسانی که از این جریان سود می‌برند، مردم هستند و مشکلات و موانع برطرف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha