• یکشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401113021911
  • خبرنگار : 50534

مدیر امور اراضی استان زنجان عنوان کرد

یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی زنجان راهکاری برای توسعه مکانیزاسیون

یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی زنجان راهکاری برای توسعه مکانیزاسیون

ایسنا/زنجان مدیر امور اراضی استان زنجان گفت: در سال آینده یکپارچه‌سازی اراضی جزء سیاست‌های کاری سازمان جهادکشاورزی استان زنجان است.  

داود حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سازمان جهادکشاورزی با جدیت به دنبال این است که به سمت‌وسوی یکپارچه‌سازی اراضی برود، اظهار کرد: در همین راستا دستورالعمل ابلاغی و مشوق‌هایی برای این‌کار پیش‌بینی شده است.  

وی افزود: به طور مثال اگر یک کشاورزی ده قطعه زمین در نقاط مختلف روستا دارد با توافق همسایگان می‌توانند در یک نقطه اراضی‌شان را تجمع کنند.در این راستا اگر نیاز به آب داشته باشند، اخذ مجوزشان را در اولویت قرار می‌دهیم.  

حیدری با اشاره به اینکه در استان زنجان حدود ۸۳۰ هزار اراضی کشاورزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر تجهیز و نوسازی لازم بر اجرا نیاز باشد، صدور سند رایگان خواهد بود و یا اگر تسهیلات نیاز است به صورت یارانه‌دار تسهیلات پرداخت خواهد شد؛ این‌گونه خدمات و سایر موارد، مشوق‌هایی هستند که به کشاورزان زنجانی ارائه خواهیم داد که امیدواریم در این دستورالعمل ابلاغی کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است در ایران حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی وجود دارد که اغلب به صورت قطعات پراکنده و در اندازه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. پراکندگی قطعات اراضی کشاورزی سنتی ایران در نظام ارباب و رعیتی و قبل از اصلاحات ارضی، به علت عوامل طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به‌وجود آمد. این پراکندگی، استفاده از دستاوردهای علمی و فنی و تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، ارتباطات، نهاده‌های کشاورزی را دچار مشکل و گاهی غیرممکن می‌سازد. امروزه پراکندگی قطعات زمین، مانع اساسی راه پیشرفت و توسعه کشاورزی و جامعه روستایی است.

گفتنی است یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به معنای یکپارچه‌سازی و یا هماهنگ کردن همه فعالیت‌های کشاورزی اعم از آماده‌سازی زمین، تهیه بذر، کود، سم، ماشین‌آلات کشاورزی، نگهداری و استفاده صحیح از آنها، مدریت صحیح مزرعه و بازاریابی محصولات کشاورزی است، به نحوی که بتوان ضمن بالا بردن توان تولید، نوع کشت و محصولات را مطابق با نیازهای جامعه هدایت کرد.

لازم به ذکر است پراکندگی اراضی باعث می‌شود که استفاده از عوامل تولید با دشواری صورت گیرد. افزایش عملکرد در واحد سطح و سطح زیرکشت، افزایش مبادلات و ارتباطات و درآمد بهره‌برداران و بهبود سطح زندگی روستائیان، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سرمایه‌گذاری جهت انجام امور زیربنایی، از بین رفتن مرزهای غیرضروری، کاهش تعداد قطعات پراکندگی اراضی (آبی و دیم)، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها، مکانیزه شدن کشاورزی، استفاده از دستاوردهای و تجهیزات علمی و فنی پیشرفته، صرفه‌جویی در مصرف آب و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی از جمله مزایای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha