• پنجشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012312248
  • خبرنگار : 50105

مسلمانان ایتالیا چگونه مراسم عید فطر را برگزار کردند؟

مسلمانان ایتالیا چگونه مراسم عید فطر را برگزار کردند؟

ایسنا/خراسان رضوی عید فطر، جشن بزرگ اسلامی و پایان ماه مبارک رمضان است؛ عید سعید فطر هر سال در تاریخ اول شوال در ایتالیا برگزار می‌شود.

عید سعید فطر زمان شادی، شکرگزاری و با هم بودن است و برای مسلمانان در همه جا، به ویژه در ایتالیا، عید فطر ۲۰۲۴ یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی است.

مراسم عید فطر، جشن آخرین روز ماه مبارک رمضان و دوره یک ماهه روزه و عبادت است. با توجه به اینکه هر ملتی برنامه خود را برای روز آغاز و پایان ماه مبارک دارد، بررسی تاریخ عید فطر در ایتالیا نیز کشوری با جمعیت قابل توجه مسلمان رو به افزایش مهم است.

رصد هلال ماه تعیین‌کننده روز عید فطر است و ملل مختلف اسلامی روش‌های مختلفی برای رؤیت هلال ماه دارند که برخی از رؤیت شرعی استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به محاسبات نجومی وابسته هستند.

جامعه اسلامی در ایتالیا متکی به رؤیت هلال شوال است. تاریخ عید سعید فطر پس از شناسایی هلال ماه شوال توسط انجمن اسلامی پیشوایان و راهنمایان ایتالیا به‌طور رسمی اعلام شد.

با توجه به محاسبات نجومی برای برگزاری عید در روز چهارشنبه ۱۰ آوریل، روز سه‌شنبه ۹ آوریل ۲۰۲۴، مسلمانان ایتالیا همزمان با تمیز کردن خانه‌های خود، جشن گرفتن عید فطر را با تهیه لباس نو و هدیه کودکان آغاز کردند.

عید فطر، به‌عنوان جشنواره افطار نیز شناخته می‌شود و برای مسلمانان ایتالیا و سراسر جهان اهمیت زیادی دارد. عید سعید فطر به‌عنوان پایان ماه مبارک رمضان، ماه روزه و دعا و تفکر، زمان شادی، شکر و اجتماع است. در ایتالیا، مسلمانان مشتاقانه منتظر این مناسبت ویژه هستند که خانواده‌ها و جوامع را در جشن گرد هم می‌آورد.

مقدمات عید سعید فطر

در روزهای منتهی به عید فطر، مسلمانان ایتالیا به مناسبت این روز تدارکات مختلفی را انجام می‌دهند. خانه‌ها تمیز و تزئین و لباس‌های جدید خریداری یا طراحی و وعده‌های غذایی ویژه برنامه‌ریزی می‌شود. عید زمان انتظار و هیجان است زیرا خانواده‌ها آماده می‌شوند تا برای نماز، ضیافت و جشن دور هم جمع شوند.

رصد هلال شوال

تاریخ دقیق عید فطر در ایتالیا با رویت هلال ماه شوال مشخص می‌شود. انجمن اسلامی پیشوایان و راهنمایان ایتالیا نقشی حیاتی در تایید رؤیت و اعلام تاریخ رسمی عید فطر دارد.

مسلمانان ایتالیا چگونه مراسم عید فطر را برگزار کردند؟

نماز و خطبه‌های عید

در صبح روز عید فطر، مسلمانان ایتالیا در مساجد، مراکز اجتماعی یا مکان‌های نماز مشخص شده جمع می‌شوند تا نماز عید بخوانند. نماز عید فطر معمولاً به جماعت و به امامت امام جماعت برگزار می‌شود. پس از اقامه نماز، خطبه‌ای ایراد و بر اهمیت شکرگزاری، انفاق و برادری تاکید می‌شود.

عید سعید فطر، فرصتی برای انفاق به جامعه و کمک به نیازمندان است. در ایتالیا، مسلمانان در فعالیت‌های خیریه مختلف مانند اهدای غذا، پوشاک و پول به افراد کم برخوردار شرکت می‌کنند. زکات فطره، قبل از نماز عید نیز داده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه می‌توانند در جشن‌ها شرکت کنند.

تبادل و وحدت فرهنگی

یکی از جنبه‌های زیبای عید فطر در ایتالیا تبادل فرهنگی و وحدتی است که از طریق آن ایجاد می‌شود. مسلمانان با پیشینه‌های مختلف گرد هم می‌آیند تا ایمان و میراث مشترک خود را جشن بگیرند. مسلمانان ایتالیا در کنار هموطنان خود در جشن‌های عید شرکت می‌کنند و چهارچوب غنی از فرهنگ‌های موجود در این کشور را به نمایش می‌گذارند.

عید فطر ۲۰۲۴ در ایتالیا نوید می‌دهد که مناسبت شاد و به یاد ماندنی برای مسلمانان سراسر این کشور است. همانطور که آنان گرد هم می‌آیند تا پایان ماه مبارک رمضان و برکت عید را جشن بگیرند، تعهد خود را به ایمان، خانواده و اجتماع تأیید می‌کنند. مسلمانان ایتالیایی از طریق دعاها، ضیافت‌ها و اعمال خیریه، روح واقعی عید فطر را به نمایش می‌گذارند.

عید فطر که در پایان ماه مبارک رمضان جشن گرفته می‌شود، جشن جهانی در میان مسلمانان است که نماد پایان دوره یک ماهه روزه، تفکر و تجدید معنوی است. این جشن از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و جوامع را در نمایشی پر جنب‌وجوش از ایمان، شادی و همبستگی گرد هم می‌آورد.

در سراسر کشورهایی مانند عربستان سعودی، ژاپن، استرالیا، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، اندونزی، تایلند و هند این جشن برگزار شد و  از سنت‌های فرهنگی و مذهبی از دعاها و اعیاد جمعی گرفته تا مبادله هدایا و سنت‌های مختلف، هر کشوری طعم متمایز خود را به جشن‌ها افزود و مضامین زیربنایی سپاسگزاری، اجتماع و اتحاد را تقویت کرد.

منابع

auswhn.org.au

hamariweb.com

y۲۰india.in

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha