• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403022316658
  • منبع : نمایندگی سمنان

استقبال ۱۰ هزار نفری از جشنواره گل غلتان در عمارت دختر ناصرالدین‌شاه

استقبال ۱۰ هزار نفری از جشنواره گل غلتان در عمارت دختر ناصرالدین‌شاه

ایسنا/سمنان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان در شهر امیریه دامغان با حضور بیش از ۱۰ هزار نفر برگزار شد.

مجتبی اکبرپور ۲۳ اردیبهشت‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان با شرکت بیش‌ از ۱۰ هزار نفر از علاقه‌مندان و گردشگران و با حضور استاندار سمنان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در محل بنای تاریخی ارگ سپه‌سالار و عمارت دختر ناصرالدین‌شاه شهر امیریه، پایتخت گل غلتان ایران از توابع شهرستان دامغان از تاریخ ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه جشنواره طی سه روز و با برنامه‌های آیینی، سنتی و شاد برگزار شد، افزود: گل غلتان نوزادان، گلاب‌گیری، اجرای استندآپ کمدی، ترانه‌سرایی، برگزاری مسابقات شاد و متنوع، اجرای گروه نوای دل، گروه ستارگان کویر، اجرای برنامه‌های طنز، اجرای بازی‌های بومی و محلی، اجرای موسیقی محلی گروه‌ آیین زندگی سوادکوه، پخت نان تنوری و کرباس‌بافی، ازجمله برنامه‌های این جشنواره بود.

اکبرپور با اشاره به اینکه سالیانه هزاران نفر از هم‌وطنان، از سراسر کشور، برای مطهر کردن نوزادان زیر یک سال خود در گلبرگ‌های گل محمدی و تماشای این آئین در جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه حضور می‌یابند، گفت: خانواده نوزادان از ۱۰ استان سمنان، گلستان، مازندران، تهران، قم، اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی، فارس و کرمان برای شرکت در این جشنواره میهمان مردم این شهر بودند.

او با بیان اینکه جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان یک آیین معنوی بیش از ۱۰۰ ساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند، افزود: در پانزدهمین جشنواره ملی گردشگری گل غلتان امیریه بیش از ۱۰۰ نوزاد گلبرگ‌های گل محمدی غلتانیده شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: نمایشگاه سوغات و صنایع‌دستی شهرهای استان به‌ویژه صنایع‌دستی و سوغات شهر امیریه در ۴۵ غرفه برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد.

اکبرپور افزود: در آیین گل غلتان، نوزاد را پس از استحمام، با تنی مرطوب و عریان در پارچه‌ای سپید می‌پیچند و او را در میان گل‌های محمدی غلت می‌دهند و بنا به اعتقاد بسیاری از مردمان دیار امیریه، تمامی حساسیت‌های فصلی و بیماری‌های مربوط به فصول بهار و تابستان را از نوزاد دور می‌کنند و سبب حفظ طراوت و شادابی نوزادان می‌شوند.

او گفت: در باور اهالی منطقه غلتاندن بدن نوزادان زیر یک سال، در میان‌ برگ‌های گل محمدی باعث حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به‌ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: جشنواره گل غلتان می‌تواند علاوه بر زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن و اصیل گذشتگان با شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهر امیریه، گامی مؤثر در افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری گردشگری در این شهر باشد.

اکبرپور با بیان اینکه اشاعه ترویج آداب سنت‌های ایران اسلامی و ایجاد شورونشاط اجتماعی محور و هدف اصلی این جشنواره بوده است، افزود: آیین گل غلتان نوزاد در شهر امیریه در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز است که به ثبت ملی رسیده است.

شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha