• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404092718160
  • خبرنگار : 51012

وحدت حوزه و دانشگاه؛ راهبرد امام خمینی(ره) برای جامعه‌سازی و پیشرفت علمی

وحدت حوزه و دانشگاه؛ راهبرد امام خمینی(ره) برای جامعه‌سازی و پیشرفت علمی

ایسنا/اصفهان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر اینکه گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه ریشه در نگرش راهبردی حضرت امام خمینی(ره) دارد، گفت: هم‌افزایی عالمانه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نه‌تنها از ضرورت‌های پیشرفت علمی کشور است، بلکه نقشی تعیین‌کننده در تثبیت انقلاب اسلامی، تولید اندیشه و تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن عارضی، به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری گفتمان «وحدت حوزه و دانشگاه» اظهار کرد: منشأ و مبنای این بحث، نگرش عمیق و راهبردی حضرت امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) بود. در حقیقت چند سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امام به این جمع‌بندی رسیدند که همراهی و هم‌افزایی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برای دستیابی به افق‌های جامعه‌ساز، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: بر همین اساس، حضرت امام خمینی(ره) توصیه‌های روشنی به هر دو نهاد داشتند؛ ایشان حوزویان را به تقویت ارتباط با دانشگاهیان فراخوانده و تأکید می‌کردند که نباید نسبت به دانشگاه رویکردی انکاری یا صرفاً تدافعی داشت. از سوی دیگر، امام(ره) نسبت به دیدگاه «اسلام منهای روحانیت» در برخی محافل دانشگاهی انتقاد داشتند و از دانشگاهیان خواستند با حوزه‌های علمیه تقارب بیشتری پیدا کرده و در مسیر همگامی حرکت کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: این نگاه راهبردی، اراده‌ای قوی در میان نخبگان حوزوی و دانشگاهیِ وفادار به امام و انقلاب اسلامی ایجاد کرد و همین هم‌افزایی فکری و عملی، نقش مهمی در تداوم و استحکام مسیر انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایفا کرد.

حجت‌الاسلام عارضی با ارزیابی منصفانه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در مقام عمل، شاهد کامیابی‌ها و موفقیت‌های نسبی بوده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش فاصله میان شیوه‌های آموزشی و پژوهشی دو نهاد، تبادل استاد و دانشجو، شکل‌گیری گروه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی و پیدایش رشته‌های جدید علمی با رویکرد تطبیقی و جامع اشاره کرد.

وی ادامه داد: طرح گسترده مباحث علوم انسانی و اجتماعی در حوزه‌های علمیه، گسترش نگاه ارزشی و تطبیقی در دانشگاه‌ها، تولید مشترک اندیشه، تألیف کتاب‌های علمی، انتشار مجلات تخصصی و تعامل اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در مسیر تثبیت انقلاب اسلامی از دیگر دستاوردهای مهم این گفتمان بوده است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در عین حال به آسیب‌ها و موانع پیش‌روی تحقق کامل وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: نخستین آسیب، شکل‌گیری تصورات کلیشه‌ای دو طرف نسبت به یکدیگر است. گاه برخی حوزویان دانشگاهیان را در دینداری ضعیف می‌پندارند و در مقابل، برخی دانشگاهیان نیز حوزویان را متحجر و ناآشنا با مسائل روز جهان تلقی می‌کنند؛ این نگاه‌های قالبی، مانعی معرفتی برای اعتماد و هم‌گرایی است.

حجت‌الاسلام عارضی دومین آفت را نبود مدارا و سعه‌صدر دانست و افزود: ممکن است استاد یا پژوهشگری در حوزه یا دانشگاه سخنی نادرست یا نابجا بیان کند که با مبانی دینی سازگار نباشد، اما مواجهه صحیح با این موارد، برخورد شتاب‌زده نیست، بلکه باید با شرح صدر، گفت‌وگوی منطقی و نقد عالمانه، خطاها را اصلاح و از تعمیق شکاف‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به رویکرد مسئله‌محور دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی محصول انقلاب اسلامی است و اینکه امروز این مجموعه علمی توان و ظرفیت دانشگاهیان را در مسیر حل مسائل و اولویت‌های جامعه به کار گرفته، اقدامی مبارک و ارزشمند به‌شمار می‌رود که می‌تواند به الگویی برای سایر مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی تبدیل شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: در گام نخست، شناخت صحیح دانشجویان از محیط طلبگی ضروری است؛ چرا که بسیاری از دانشجویان آگاهی دقیقی از فعالیت‌های علمی طلاب ندارند و تصور می‌کنند طلاب صرفاً به منبر و نقل حدیث مشغول‌اند، در حالی که طلاب علاوه بر دروس حوزوی، با علوم روز نیز آشنایی دارند. به همین میزان، آگاهی حوزویان از نظام آموزشی دانشگاه نیز یک ضرورت است.

حجت‌الاسلام عارضی خاطرنشان کرد: گام بعدی، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی در این زمینه است. مقام معظم رهبری همواره بر حضور عالمانه روحانیون و علما در دانشگاه‌ها تأکید داشته‌اند. حضور طلاب در دانشگاه، چه در قالب تحصیل همزمان و چه در عرصه تدریس، باید دارای شاخصه‌ها و معیارهای مشخص باشد و همین‌طور اگر دانشجویی قصد تحصیل همزمان در حوزه را دارد، باید از آمادگی‌های لازم برخوردار باشد.

وی در پایان گفت: این حضور عالمانه و هدفمند، می‌تواند نقش مؤثری در تحقق سبک زندگی اسلامی در میان دانشجویان ایفا کند و گام بلندی در تعمیق وحدت حوزه و دانشگاه به‌شمار آید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha