• جمعه / ۱۷ آبان ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 92081710583
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

/گزارش/

افزایش درآمد کشاورزان با تولید محصولات باکیفیت

افزایش درآمد کشاورزان با تولید محصولات باکیفیت

ایسنا/آذربایجان شرقی بخش کشاورزی در فرآیند توسعه‌ی اقتصادی نقش خود را به‌صورت تکیه‌گاه مهم امنیت غذایی و حیات اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

بخش کشاورزی در فرآیند توسعه‌ی اقتصادی نقش خود را به‌صورت تکیه‌گاه مهم امنیت غذایی و حیات اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی می‌تواند هم به ارزآوری برای کشور کمک کند و هم سبب افزایش درآمد کشاورزان شود.

سرمایه‌گذاری نامناسب در بخش کشاورزی به تجهیز نکردن و نوسازی ناکافی اراضی، نبود توجه کافی به زیرساخت‌های بخش کشاورزی، عدم سرمایه‌گذاری مناسب و کافی در زیرساخت‌های توسعه‌ی کشاورزی و دسترسی پایین کشاورزان به دانش فنی و فناوری‌های برتر و نوین منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی،«مسعود محمدیان»، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تولید پایدار در صنایع کشاورزی رابطه‌ی مستقیم با تجاری‌سازی کشاورزی دارد و اهمیت دادن به تولید کیفی محصولات با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی تولید را در عرصه‌ی تجاری پایدار می‌کند.

وی، افزود: بهره‌برداران استان با رعایت توصیه‌های کار‌شناسی در کنار افزایش سطح آگاهی و دانش تولید با به‌کارگیری دانش حاصل از دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، باید بتوانند علاوه بر ارتقاء بخشی به کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و درآمدیابی بیشتر، سازمان را در تحقق اهداف توسعه‌ی این بخش مهم اقتصاد کشور و استان، یاری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تولیدات کشاورزی در ایران در قالب یک بازار سنتی است و در آن درجه بسته‌بندی، کیفیت محصولات و ثبات تولید حکمفرما نیست.

محمدیان با اشاره به‌نحوه‌ی توسعه‌ی الگوی کشت یادآور شد: سازمان بر نحوه‌ی توسعه‌ی الگوی کشت در مناطق قابل کشت، نحوه‌ی به‌کارگیری بذر و استفاده از کودهای لازم به میزان معین، نظارت کاملی را با بهره‌گیری از توان کار‌شناسی اعمال می‌کند و تلاش بر این است در راستای حمایت از تولیدکنندگان مشکلات مراحل کاشت، داشت و برداشت به کم‌ترین سطح آن کاهش یابد.

وی رعایت الگوی کشت را در ارتقاء کیفی تولیدات تاثیرگذار دانست و گفت: رعایت الگوی کشت توسط بهره‌برداران از کارآمد‌ترین راه‌های تداوم تولید و ارتقاء کیفی محصولات تولیدی بخش‌های باغی و زراعی است و با توجه به شرایط اقلیمی استان و هدف‌گذاری‌های سازمان کاملاً ضروری و علاوه بر تضمین استفاده‌ی بهینه از منابع تولید، در افزایش درآمد حاصل از تولید و بهره‌وری نقش تعیین کننده‌ای دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با تولید محصولات کشاورزی کنترل شده می‌توان در تامین سلامت و افزایش ضریب امنیت غذایی جامعه گام‌های موثری برداشت.

به گزارش ایسنا،‌«ایوب ایرانی‌فام» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ایسنا گفت: آثار سوء این پدیده بر کمیت و کیفیت محصولات زراعی و باغی و محیط زیست به‌عنوان یک تهدید مطرح است به‌طوری‌که همه‌ی فعالیت‌های فیزیولوژیک گیاه که به تولید محصول منجر می‌شود تابع تغییرات دما و رطوبت است و هر تغییر وسیع که سبب دگرگونی اقلیمی شود بر تولید اثر مستقیم دارد.

وی گفت: یکی از عوامل محدودکننده‌ی دیگر این بخش، غیراقتصادی بودن رشته‌ی فعالیت‌های کشاورزی است که پایداری بخش کشاورزی را تهدید می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: در شرایط طبیعی، افزایش تولید محصولات کشاورزی از دو طریق افزایش سطح زیرکشت و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح امکانپذیر است.

ایرانی‌فام ادامه داد: دسترسی به هدف افزایش تولید محصولات کشاورزی از طریق بهبود عملکرد در واحد سطح با تکیه بر حفظ منابع پایه، مستلزم شناخت محدودیت‌ها و مشکلات موجود در تولید این محصولات و سعی در برطرف کردن آنهاست.

وی با اشاره به دانش بومی افزود: از تجارب ارزشمند کشاورزان و دانش بومی نیز نباید غافل بود چون به‌عنوان نیروهایی ارزشمند در کشاورزی پایدار قابل اتکّا هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: هزینه‌ها در کشاورزی علمی کاهش یافته و کمّیت و کیفیّت این محصولات و رقابت‌پذیر شدن آنها در بازارهای جهانی نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، «سعدالله اسکندری»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ایسنا گفت: توجّه بیشتر در تغذیه درختان و استفاده‌ی بهینه در کودهای ریزمغذی هم‌چنین نوع مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها قطع به یقین محصولاتی باکیفیّت را برای باغداران دارد.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای افزایش متوسط تولید محصولات باغی در استان نیز از برنامه‌های کارشناسان سازمان در سال جاری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزایش بهره‌وری را در سایه‌ی استفاده‌ی صحیح از نها ده‌های تولید برشمرد و افزود: افزایش بهره‌وری در استفاده‌ی صحیح از نهاده‌هایی نظیر آب، کود و سموم با مصرف مطلوب، بهینه و ضروری دور از انتظار نیست.

اسکندری اظهار کرد: مهم‌ترین اصل در راستای افزایش عملکرد تولید و در نتیجه تولید پایدار، برنامه‌ریزی علمی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی در جهت افزایش پتانسیل تولید در واحد سطح با حفظ منابع پایه است.

براساس این گزارش،«احمد بایبوردی»، مدیر دفتر محیط زیست و توسعه‌ی پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی آموزش را در افزایش کیفی تولیدات تاثیرگذار دانست و گفت: لازمه‌ی تحقق «حماسه‌ی اقتصادی» در بخش کشاورزی، افزایش کمّی و کیفی تولیدات کشاورزان آموزش دیده و ماهر است.

وی گفت: به‌طور کلی آموزش بهره‌برداران توان رقابت آنها را در عرصه‌های محلّی، ملّی و بین‌المللی افزایش می‌دهد و در نهایت تولید و صادرات محصولات باکیفیّت کشاورزی جایگزین صادرات نفت می‌شود.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه‌ی پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی افزود: کشاورزان آموزش دیده آشنایی بیشتری با راه‌های افزایش کمّی و کیفی محصولات خود دارند.

بایبوردی ادامه داد: کشاورزی را باید از مهم‌ترین بخش‌های بهره‌ور اقتصاد و سهیم در تولید ملّی، عرضه‌ی کالاهای کشاورزی و رسیدن به مرز امنیت غذایی و فراتر از آن صدور این محصولات به بازارهای جهانی در نظر بگیریم.

وی گفت: «حماسه‌ی اقتصادی» را می‌توانیم بهانه‌ای برای برنامه‌ریزی صحیح در تولید محصولات، حفظ کیفیّت و افزایش عملکرد قلمداد کنیم.

بایبوردی خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی با افزایش تولیدات باکیفیّت افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، تولید محصول باکیفیت در سطح باغ‌ها و مزارع را می‌توان به نوعی با سربلندی و موفقیّت در «حماسه‌ی اقتصادی» مرتبط بدانیم و توجّه بیشتر در استفاده‌ی بهینه از کودهای ریزمغذی هم‌چنین نوع مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها قطع به یقین محصولاتی باکیفیت را برای زارعان و باغداران پدیدار می‌کند.

گزارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha