• یکشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97103016480
  • منبع : نمایندگی همدان

ثبت ملی غار سراب و منطقه الوند

ایسنا/همدان مدیرکل اداره محیط‌زیست استان همدان از ثبت ملی غار سراب و منطقه الوند خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید «عادل عربی» یکشنبه ۳۰ دی در نشست هم‌اندیشی با دبیران سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی به‌مناسبت روزملی هوای پاک با اشاره به انجام سرشماری در سال‌جاری، گفت: پرندگان آبزی، غیر آبزی و پستانداران امسال مورد سرشماری قرار گرفتند، بر اساس این سرشماری، شاهد رشد ۱۷ درصدی پستانداران در استان بوده‌ایم.

وی از پیگیری حق‌آبه تالاب آق‌گل خبر داد و خاطرشان کرد: ظرفیت‌سازی مدیریت و آموزش مسائل محیط زیستی از جمله موارد پیگیری‌های درحال انجام اداره‌کل محیط زیست در سال‌جاری است.

مدیرکل اداره محیط‌زیست استان همدان بابیان این‌که امسال در همه شهرستان‌ها با کاهش ۵۰ درصدی روزهای آلوده نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، افزود: در سطح استان ۵ ایستگاه پایش کیفی هوا وجود دارند که شهروندان می‌توانند هرروز کیفت هوا و میزان آلاینده‌ها را در این تابلوها مشاهده کنند.

عربی از رتبه سوم کشوری استان همدان در حوزه پژوهش خبر داد و گفت: برای نخستین بار از امسال طرح پژوهشی با کمک دانشگاه ملایر در حوزه پیدایش منشأ گرد و غبار آغاز شده است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.

مدیرکل اداره محیط‌زیست استان همدان با اشاره به پایش‌های انجام شده در رابطه با فاضلاب‌ واحدهای صنعتی، تصریح کرد: پروژه پژوهشی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان برای تأثیر فاضلاب بر منابع آب‌های زیرزمینی آغاز شده است، هم‌چنین نمونه‌برداری از رودخانه و سدها هم‌چنان در حال انجام و پیگیری است.

عربی از بی‌خطر کردن ۱۰۰ درصدی پسماندهای پزشکی دولتی خبر داد و گفت: پسماندهای پزشکی خصوصی کمی با مشکل مواجه است که برای حل آن برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بازگرداندن پسماندهای صنعتی ویژه در خط تولید استان و سایر استان‌ها، خاطرنشان کرد: در نظر داریم ۵۸ هزار تن پسماند صنعتی‌ویژه در خط تولید سایر استان‌ها به‌کار گرفته شود از این رو روزانه ۵۰۰ هزار تن پسماند فولاد ویان در راه‌سازی استان اصفهان استفاده می‌شود.

عربی ادامه داد: همچنین ۵۰۰ تن پسماند گچی لاله‌جین درحال انتقال به کارخانه سیمان اکباتان است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه استاندار فعلی همدان نخستین استانداری است که به محیط‌زیست اهمیت می‌دهد، تصریح کرد: استاندار همدان با استناد بر برنامه ششم توسعه اداره‌کل محیط‌زیست را مکلف به ارائه گزارش و برنامه‌های گوناگون کرده است و اهمیت ویژه‌ای نسبت به محیط زیست می‌دهد.

عربی اهمیت آموزش و نهادینه کردن فرهنگ محیط‌زیستی را در جامعه الزامی دانست و گفت: پیش‌نیاز اجتماعی کردن مسائل محیط‌زیستی آموزش است، استان همدان نخستین استان کشور در حوزه آموزش اعضای شورای اسلامی روستاها و دهیاران  هم‌چنین آموزش ساکنین حاشیه تالاب‌ها بوده است.

وی از ایجاد ۳ تفاهم‌نامه با نیروی‌انتظامی، معاونت پیشگیری از شروع جرم دادگستری و شورای شهر خبر داد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مدیران و دستگاه‌های اجرایی با محوریت مدیریت سبز و همکاری با اداره آموزش‌وپرورش باموضوع زباله از جمله اقدامات و همکاری اداره محیط زیست با سایر ارگان‌ها بوده است.

مدیرکل اداره محیط‌زیست استان همدان اولویت اصلی مباحث آموزش را، آموزش عمومی برای عامه مردم دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات این اداره فرهنگسازی و تغییر عادت مردم به نفع محیط زیست است چراکه ایران مردمانی پرمصرف هستند.

عربی با اشاره به الزام اهمیت مردم به محیط زیست براساس بند۱ اصل ۵ قانون اساسی، افزود: حفاظت از محیط‌زیست وظیفه عمومی است که متأسفانه فراموش شده است. مردم باید به این اصل توجه کنند، چون باتوجه به وارونگی دعوا در آینده‌ای نزدیک استلن همدان همانند اراک تبدیل به استانی آلوده می‌شود.

وی بابیان این‌که ۲ برنامه تا پایان سال‌ پیش‌بینی شده است که هنوز به اجرا نرسیده، یادآور شد: برگزاری کارگاه آموزشی برای شکارچیان و سمن‌های محیط زیستی از دو برنامه‌های اجرا نشده است که باید تا پیش سال‌جدید برگزار شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha