• دوشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 98020200378
  • منبع : نمایندگی لرستان

آخرین وضعیت سیلاب لرستان به روز رسانی می‌شود؛

خسارت 8000 میلیاردی سیل به زیرساخت‎های استان

خسارت 8000 میلیاردی سیل به زیرساخت‎های استان

ایسنا/لرستان بعد از گذشت یک ماه شرایط استان سیلزده لرستان کم کم دارد به روال عادی بازمی گردد هنوز مشکلاتی چون خاموشی قطع آب و نبود سرپناه وجود دارد اما خدماتی چون احداث راههای جدید توزیع غذا و پوشاک احداث مهدکودک و ارائه خدمات اجتماعی و روانشناسی تا حدودی در کاهش آلام و خسارات و بازگشت امید به زندگی مردم این منطقه موثر بوده است.

مدیرکل بهزیستی لرستان از راه‌اندازی ۲۱ مهدکودک در مناطق سیل‌زده استان خبر داد.
 
فاطمه توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کودکان جز کسانی هستند که در بلایا و حوادث آسیب بیشتری می‌بینند و یکی از خدمات ما ارائه خدمات به کودکان بود که در این راستا ۲۱ مهدکودک در این مناطق که درگیر سیل بودند برپا شد.
 
وی تصریح کرد: در این راستا ۱۲۸۰ کودک در این مهدها خدمات دریافت می‌کنند و غذای گرم می‌گیرند.
 
مدیرکل بهزیستی لرستان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن سعی شده لحظات شادی را برای کودکان با اعزام گروه‌های نمایشی ایجاد کنیم که مورد استقبال قرار گرفته شده است.
 
توکلی اضافه کرد: با توجه به مشارکتی که از سایر استان‌ها داشته‌ایم توانستیم ۵ دستگاه کانکس برای همین مهدهای کودک در شهرهای معمولان، پل‌دختر و نورآباد جذب کنیم.
 
وی بیان کرد: همچنین یک نانوایی سیار اعزام شده بود که در نورآباد مستقر شد.
 
مدیرکل بهزیستی لرستان ادامه داد: خدمات سازمان تا زمانی‎که احساس شود شرایط تثبیت شده و شرایط بهتری حکم‌فرما شده است ادامه خواهد داشت.
 
توکلی اظهار کرد: امید می‌رود کمک‌ها همچنان ادامه پیدا کند.
 
وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که نیازهای جدید مردم را بعد از بحران در  مرحله با مشارکت خیرین و سایر همکاران در سایر استان‌ها در این مناطق تامین و توزیع کنیم.

عروسی در سیل

استاندار لرستان گفت: احداث راه و ساخت منازل سیل‌زدگان نیازمند زمان است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، سید موسی خادمی بیان کرد: مردم در وضعیت پس از سیل اُمید به زندگی دارند.

وی افزود: پیشنهاد تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی لرستان به رئیس‌جمهور ارائه شد.

استاندار با بیان اینکه بر اثر سیل خسارات زیادی به لرستان وارد شده است، افزود: برخی مردم اکنون سرپناه ندارند، برخی دیگر اقتصاد و کشاورزی‌شان از بین رفته و برخی دیگر که در مسیر جاده‌ها تجارت و شغلی داشتند کُل امکاناتشان از بین رفته و یا دچار رکود شده‌اند.

وی با بیان اینکه به‌طور طبیعی یک سری مشکلات را سیل برای لرستان به وجود آورده و خسارات سیل بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روحیه مردم خوب است و روال عادی زندگی جریان دارد.

استاندار یادآور شد: خرم‌آباد هم جزو شهرهایی است که بخش‌هایی از آن براثر سیل خسارت‌دیده است اما مردم با روحیه در حال زندگی هستند.

خادمی با اشاره به اینکه در روستای چم‌مهر پل‌دختر مراسم عروسی هفت زوج برگزار شده است، تصریح کرد: امروز هم روز نیمه شعبان و ولادت امام زمان (عج) است و از آن‌جایی که ما به انتظار اعتقاد داریم همین باعث شده که امیدواری در بین مردم بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: سفر آقای رئیس‌جمهور به لرستان نیز به امید مردم کمک کرد چراکه رئیس‌جمهور با مردم سیل‌زده صحبت کرد به آن‌ها قول داد که هم نظام هم دولت مشکلات مردم را حل می‌کنند.

استاندار لرستان با بیان اینکه کارهایی که از دست استان برمی‌آمده تاکنون انجام شده است، اظهار داشت: اما بخش مشکلات بلندمدت وجود دارد، مثلاً پل‌هایی داریم که طول آن ۱۳۰ متر بوده و از بین رفته است لکن باید این پل‌ها را تأمین اعتبار، طراحی و مجدد احداث کنیم.

خادمی گفت: البته برخی از آن‌ها به‌صورت موقت در حال اتصال هستند اما روال بازسازی پل‌ها نیازمند زمان است.

وی ادامه داد: جاده پل‌دختر که دچار مشکل شده به‌طور موقت و امدادی وصل کرده‌ایم اما این جاده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد اعتبار می‌خواهد که برای احداث آن، تونل بزنیم جاده را اصلاح کنیم و... این‌ها زمان می‌برد!

استاندار لرستان گفت: موضوع اسکان سیل‌زدگان بسیار اهمیت دارد و اما ساخت منازل نیاز به زمان دارد.

خادمی افزود: برخی از نقاط برای تأمین مسکن بایستی زمین هم تأمین بکنیم چراکه زمین برخی نقاط از بین رفته است.

استاندار با بیان اینکه برخی از امورات زمان‌بر است و مردم باید تحمل کنند، افزود: سرعت عمل ما نیز بایستی بیشتر شود اما به‌هرحال طبع برخی از کارها نیازمند زمان است و در کوتاه‌مدت قابل انجام نیست.

وی اظهار کرد: سیل سال‌ها لرستان را عقب برده است اما اگر  کمک‌هایی که هست بیشتر شود و مردم هم کمک کنند امیدواریم بتوانیم ظرف مدت یک سال آینده بحث اسکان و برخی موارد اساسی را حل بکنیم و سرعت آن‌ها را بیشتر بکنیم که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

وی گفت: به ریاست جمهور پیشنهاد داده‌ایم بودجه عمرانی لرستان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری تخصیص ۱۰۰ درصدی داشته باشد که سرعت امورات ساخت منازل و زیرساخت‌ها بیشتر شود.

چهار روستای لرستان همچنان بی‌برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان آخرین آمار وضعیت برق‌رسانی روستاهای بی‌برق شده ناشی از سیل استان را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مهندس فریدون خودنیا گفت: از مجموع ۱۱۴۵ روستای بی‌برق شده در سیل اخیر سطح استان ، ۱۱۴۱ روستا برق‌دار شده د است.

وی ادامه داد: ۸ اکیپ اجرایی جهت برق‌رسانی به روستاهای بی‌برق مشغول انجام وظیفه هستند.

خودنیا تعداد خانوارهای بی‌برق در روستاها را ۲۰ خانوار اعلام کرد و گفت: متأسفانه تنها مشکل سر راه ما برای تأمین برق ۴ روستای باقیمانده نبود جاده برای تردد وسایل نقلیه سنگین مانند جرثقیل و تریلر است که بتوانیم تیرهای برق و دیگر تجهیزات را به آن‌سوی رودخانه منتقل کنیم.

این مسئول اظهار کرد: اگر این مشکل مرتفع شود این چهار روستا برق‌دار خواهند شد.

۲۰ محوطه تاریخی لرستان زیر آب رفته است

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان گفت: بیشترین آسیب به محوطه‌های باستانی در حاشیه رودخانه سیمره وارد شده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا محمدیان بیان کرد: از آنجا که ارتفاع آب در سد سیمره بالا آمده، بسیاری از آثاری که در شهرستان کوهدشت قرار دارند، زیر آب رفته‌است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰ محوطه تاریخی لرستان در سیمره زیر آب رفته است، افزود: در میان محوطه‌ها و آثاری که در نزدیکی سیمره زیر آب رفته‌اند ۱۷ محوطه و اثر ثبت ملی هستند و ۳ محوطه هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند.

این مسئول با تاکید بر اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی برای سنگ نگاره‌های کوهدشت به وجود نیامده است، افزود: با وقوع سیل تپه‌های تاریخی زیر آب می‌روند، دچار آب‌شستگی می‌شوند و لایه‌های باستانی آنها نیز از بین می‌رود.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان ادامه داد: نفوذ آب سبب آشفتگی لایه‌های باستانی می‌شوند و از آنجا که بسیاری از این محوطه‌ها کاوش نشده‌اند، دیگر امکان کاوش در آنها وجود ندارد هرچند سال‌های گذشته و پیش از آبگیری سد سیمره، شاهد کاوش‌های اضطراری در منطقه بودیم.

محمدیان همچنین درخصوص وضعیت سایر محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی لرستان که هم اکنون زیر آب هستند و دچار رانش شده‌اند، گفت: به غیر از کوهدشت که بیشترین میزان خسارت را در این زمینه متحمل شده است، در سایر شهرستان‌ها نیز شاهد آب‌شستگی و رانش آثار تاریخی بودیم چنانکه یک اثر در پل دختر و دو اثر در روستای فهره الیگودرز که دربرگیرنده تپه و قلعه تاریخی بود، دچار ریزش شد.

وی ادامه داد: همچنین ، ۵ اثر در تپه ده محسن خرم آباد، ۴ اثر در درود، ۴ اثر همچون تپه سراب چنار در الشتر و ۲ اثر از جمله تپه شرف آباد در نورآباد با مشکلات سیل زدگی روبه‌رو شدند که البته آسیب ندیدند.

مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان، ریزش قلعه تاریخی بابا بهرام پل‌دختر و نیز ریزش تپه‌های بزازنا و طنجور بروجرد را از آسیب های ناگوار به آثار شاخص و ارزشمند لرستان در سیل اخیر یاد کرد و گفت: در این رویداد تلخ، خوشبختانه به آثار و محوطه‌های تاریخی رومشگان و ازنا آسیبی وارد نشده است.

استاندار لرستان:
فاجعه مالی و اقتصادی در استان رقم خورد

استاندار لرستان از امدادرسانی شورای شهر و شهردانی تهران به مناطق سیل‌زده استان تقدیر کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدموسی خادمی در جلسه با اعضای شورای شهر تهران اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر تهران از همان روزهای ابتدایی سیل به فکر مردم استان بودند و حضور آنان را در کنار خود حس کردیم.

وی با بیان اینکه آنها از معدود دستگاه‌هایی بودند که به لرستان آمدند، ادامه داد: امیدواریم در تداوم سازندگی‌ها لرستان نیز به کمک مابقی استان‌ها بیاید و قدردان زحمات همه به خصوص شهرداری و شورای شهر تهران هستیم.

خادمی با اشاره به اینکه با اتفاقی که در لرستان افتاد فاجعه مالی و اقتصادی در این استان رقم خورد، افزود: خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم اما با توجه به آمار، دبی آب رودخانه در جریان سیل اخیر طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و تابه‌حال این مقدار را نداشته‌ایم.

استاندار لرستان بیان کرد: قاعدتا با تمهیداتی که اندیشیده شده بود نمی‌توانستیم به طور کامل از وارد آمدن این خسارات جلوگیری کنیم و در مقابل این وضعیت بایستیم.

وی تصریح کرد: شهر به رودخانه تبدیل شده بود و حجم بالایی از خسارت و آسیب را به تاسیسات، راه‌ها و زیرساخت‌ها داشتیم.

خادمی گفت: نکته شیرین و مقابل این سیل حضور تمام ایران و امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده بود و باعث شد احساس کنند که تنها نیستند.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه از تمامی نهادها، گروه‌ها و مردم هر چه در توان داشتند کمک کردند.

وی سخت‌ترین کار را پاک‌سازی معابر و خانه‌ها عنوان کرد و گفت: شبکه‌های هدایت آب‌های سطحی مسدود شده بود و خارج کردن این حجم گل و لای مشکل بود که کمک‌های فنی، تاسیساتی و همچنین اقدامات شهرداری تهران در پیشبرد روند کار نقش بسزایی داشت.

خادمی با بیان اینکه تاکنون شورا و شهرداری تهران کمک‌های ارزنده‌ای به لرستان داشته‌اند، اضافه کرد: اگر این امدادرسانی‌ها تداوم داشته باشند لطف بزرگی به مردم می‌شود هر چند که تاکنون نیز خیلی خوب کار کرده‌اند و قدردان زحمات هستیم.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه لرستان هنوز نیازمند کمک است، ادامه داد: نیاز به این امدادها در بخش زیرساخت‌ها، ماشین‌آلات، منازل و اسباب و اثاثیه خانه به طور کامل حس می‌شود.

وی یادآور شد: بین استان‌های معین تقسیم کار شده و هر استان بازسازی یک منطقه سیل‌زده لرستان را برعهده گرفته است که شهرداری تهران نیز می‌تواند با این مدل کار کند.

خسارت 8000 میلیاردی سیل به زیرساخت‎های استان
 

رئیس شورای اسلامی لرستان گفت: زیرساخت ‎ های این استان بر اثر سیل 8000 میلیارد خسارت دیدند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا نصیری در جلسه بررسی مشکلات سیل استان که با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: در جریان سیل اخیر کل خسارات به زیرساخت‌های لرستان حدود 8000 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: به 18 شهراستان در جریان سیل آسیب جدی وارد شد.

نصیری افزود: 2751 واحد مسکونی نیز در جریان سیل اخیر در لرستان تخریب شدند و نیاز به احداث جدید دارند.

رئیس شورای اسلامی لرستان ادامه داد: 10 هزار و 507 واحد در استان نیز در سیل 12 فروردین آسیب دیده‌اند که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

وی گفت: 75 درصد این تخریب‌ها در حوزه شهرستان پلدختر بوده است.

نصیری خاطر نشان کرد: انتظاریم داریم برای جبران خسارات سیل، توجه خاصی به لرستان صورت گیرد تا بتوانیم حداقل به حالت قبل از سیل برسیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان:

در جریان سیل اخیر دستمان از تجهیزات خالی بود
 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: در جریان سیل اخیر دستمان از تجهیزات خالی بود.

به گزارش ایسنا ، احمد مرادپور در جلسه بررسی مشکلات سیل استان که با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: لرستان استانی کوهستانی با شیب تند و پرآب است، این پرآبی خوب است اما به محض آنکه بارش‌ها زیاد می‌شود تبدیل به سیلاب می شود.

وی ادامه داد: هشت میلیارد مترمکعب تولید آب استان است که 4 میلیارد مترمکعب ورودی بوده و مصرف و برداشت ما از این آب ناچیز است.

مرادپور با بیان اینکه هر بار که بارش‌ها بیشتر می‌شود، جبران کردن خسارات ناشی از سیلاب بیشتر است، اضافه کرد: در سال 85 در استان سیل داشتیم و هنوز مشکلات ناشی از آن جبران نشده است و سال گذشته نیز در دو  مرحله سیل به وقوع پیوست و امسال نیز سیل در دو مرحله به فاصله چند روز اتفاق افتاد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به تجریبات گذشته، شناخت از استان و اطلاعات خوبی که هواشناسی به ما داد و با کمک  مدیریت استاندار تشخیص درست دادیم که سیلاب چه مناطقی را فرا می‌گیرد و از این بابت کمترین تلفات جانی داشتیم.

وی یادآور شد: در جریان سیلاب اخیر و وقتی که منازل را آب فراگرفته بود، دست خالی بودنمان را از تجهیزات دیدم و در کل شهر خرم ‌باد تنها سه یا چهار لودر بیشتر نداشتیم.

مرادپور با تشکر از زحمات شورای تهران گفت: محمود صادقی، نماینده لر تبار تهران در مجلس نیز روزانه پیگیر سیلاب در استان بود.

ولادت 74 نوزاد در مناطق سیل‌زده لرستان
 

مدیرکل ثبت احوال لرستان از ولادت 74 نوزاد در مناطق سیل‌زده استان خبر داد.

مصطفی امانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ، اظهار کرد: از 12 فروردین به بعد تاکنون در پلدختر و معمولان، 52 واقعه ولادت به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در دیگر منطقه سیل‌زده لرستان(شهرستان چگنی) 22 واقعه ولادت در این مدت ثبت شده است.

امانی‌پور یادآور شد: طی این مدت 221 مورد تعویض شناسنامه در پلدختر داشته‌ایم و 160 مورد تاییدیه کارت ملی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان بیان کرد: طی این مدت تعویض شناسنامه در چگنی نیز 10 مورد بوده است.

وی گفت: طی این مدت خدمات ثبت‌احوال در لرستان متوقف نشده و خوشبختانه تمام کارها طبق برنامه پیش رفته است.

با وقوع سیلاب شهرداری خرم‌آباد 10 سال عقب‌تر افتاد

شهردار خرم‌آباد گفت: با وقوع سیلاب شهرداری این شهر 10 سال عقب‌تر افتاد.

 به گزارش ایسنا، وحید رشیدی در جلسه بررسی مشکلات سیل استان که با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: در جریان سیل اخیر در استان، خساراتی که به شهر خرم‌آباد وارد شد، فراموش شد درحالی‌که در سیلاب 20 درصد شهر را فرا گرفته بود.

وی ادامه داد: سیل خسارات جدی به زیرساخت ‎ ها، معابر و دیواره‌های ساحلی در خرم‌آباد وارد کرد.

رشیدی اضافه کرد: برای مهار سیلاب مجبور شدیم که سه پل موقت در خرم‌آباد را تخریب کنیم و در حال حاضر پنج پل از این شهر از بین رفته است.

شهردار خرم‌آباد یادآور شد: متأسفانه شهرداری خرم‌آباد تجهیزات ایمنی بروز ندارد و دستگاه‌هایی هم که داریم، فرسوده شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما از ابتدای وقوع سیلاب پای‌کار بود و 1600 آب‌گرفتگی در منازل و پارکینگ‌ها داشتیم.

رشیدی افزود: با وقوع سیل در خرم‌آباد، شهرداری این شهر 10 سال عقب افتاد، باید به‌اندازه 10 سال کار کنیم تا به شرایط قبل از سیلاب برسیم.

50 روستای الیگودرز همچنان دچار بحران هستند

نماینده لرستان در شورای عالی استان ‎ ها گفت: 50 روستای الیگودرز همچنان دچار بحران هستند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مراد حسین رضایی در جلسه بررسی مشکلات سیل استان که با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: وقوع سیل بسیاری از شهرها و روستاهای استان از جمله روستاهای شهرستان الیگودرز را دچار خسارات جبران ناپذیر مالی کرد.

وی ادامه داد: با گذشت 20 روز از وقوع سیل، همچنان راه ارتباطی 50 روستای الیگودرز دچار بحران است و ساکنین آنها حتی راه پیاده‌روی هم ندارند.

رضایی اضافه کرد: از مسئولین تقاضا داریم که شهرستان الیگودرز و خساراتی که به آن وارد شده است را نادیده نگیرند.

نماینده لرستان در شورای عالی استان ‎ ها خاطر نشان کرد: مردم این 50 روستا نیاز به جاده و راه ارتباطی دارند.

ادامه دارد.....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha