• چهارشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۹:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98113022884
  • خبرنگار : 50182

آغاز به‌کار کنگره سراسری انجمن پیوند سلولهای بنیادی در کرمانشاه

آغاز به‌کار کنگره سراسری انجمن پیوند سلولهای بنیادی در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه نهمین کنگره سراسری سالیانه انجمن پیوند سلولهای بنیادی و سلول درمانی و پرستاری پیوند ایران، با حضور اساتید و دانشجویانی از 19 استان دارنده مرکز پیوند مغز استخوان، از امروز(۳۰ بهمن) در کرمانشاه آغاز به کار کرد.

مهرداد پاینده دبیر علمی این کنگره در حاشیه آیین افتتاحیه آن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کنگره سلولهای بنیادی هرساله در یکی از استان های کشور برگزار می‌شود، گفت: این نهمین دوره کنگره است که کرمانشاه میزبانی آن را برعهده دارد.

وی با اشاره به برگزاری سه روزه این کنگره، گفت: امروز (30 بهمن) شاهد آغاز به کار این کنگره بودیم و طبق برنامه ریزی صورت گرفته برگزاری آن تا دوم اسفندماه ادامه خواهد داشت.

پاینده با اشاره به ارسال 55 مقاله به دبیرخانه این کنگره، گفت: از این تعداد 9 مقاله دانشجویی و 10 مقاله اساتید بصورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

وی افزود: همچنین 30 مقاله نیز در قالب پوستر در حاشیه این کنگره ارائه خواهد شد.

پاینده با بیان اینکه در کنار ارائه مقالات، سخنرانی اساتید در قالب موضوعات مختلف در حوزه پیوند مغز استخوان ارائه می‌‏شود، گفت: در مجموع 48 سخنرانی در سه روز برگزاری این کنگره خواهیم داشت.

دبیر علمی این کنگره هدف از برگزاری این دوره را تبادل اطلاعات میان مراکز پیوند مغز استخوان عنوان کرد وافزود: از کشور عراق هم برخی اساتید این حوزه اعلام آمادگی کرده و طی دو روز آینده به کنگره ملحق می شوند.

پاینده در ادامه با اشاره سابقه 30 ساله پیوند مغز استخوان در ایران، گفت: سابقه این پیوند در جهان 60 سال است و ایران با وجود اینکه بسیار دیرتر از کشورهای پیشرفته انجام این پیوند را آغاز کرده، اما در مدت زمانی کوتاه کیفیت انجام این پیوند و روش های آن را به سطح استانداردهای جهانی رسانده است.

وی با بیان اینکه امروز 70 تا 80 نوع بیماری با استفاده از پیوند مغز استخوان قابل درمان است، گفت: موفقیت پیوند به عوامل مختلفی از جمله وضعیت جسمی دهنده و گیرنده مغز استخوان و نیز به نوع بیماری و پیشرفت آن بستگی دارد و عمدتا موفقیت این پیوند بین 60 تا 70 درصد تخمین زده می‌شود.

پاینده با بیان اینکه در گذشته از استخوان لگن فرد دهنده برای برداشت مغز استخوان استفاده می‌کردند، گفت: در حال حاضر با وجود دستگاه های پیشرفته‌ای که وجود دارد، خون فرد دهنده وارد دستگاه شده و بعد از جداسازی سلولهای مورد نظر، خون مجددا به بدن فرد دهنده وارد می شود و این پروسه نهایتا سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.

این مسئول با اشاره به راه اندازی مرکز پیوند مغز استخوان در کرمانشاه در سال 1393، گفت: طی این مدت در مجموع 157 پیوند مغز استخوان در این مرکز انجام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha