• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99022114933
  • خبرنگار : 50081

 رئیس پارک علم و فناوری خراسان:

بحران کرونا باعث ایجاد شبکه‌ بین پارک‌ها شده است

بحران کرونا باعث ایجاد شبکه‌ بین پارک‌ها شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: بحران کرونا باعث ایجاد شبکه‌ای بین پارک‌ها و مراکز رشد شد که می‌توان در جهش تولید هم آن را به کار گرفت.

دکتر رضا قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برنامه‌ها و اهداف پارک علم و فناوری در سال جهش تولید اظهار کرد: به عنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم نوآوری و فناوری استان خوشحالم که شعارهایی به این صورت انتخاب می‌شوند و این امر مهم آموزنده است زیرا موضوع اصلی در حوزه دانش‌بنیان و فناوری، ارزش افزوده بسیار زیادی است که صنایع تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: شعار سال به عنوان جهش تولید نشان می‌دهد که اگر عزم جدی داشته باشیم، حداقل تمامی اکوسیستم‌های استان و جهش تولید را به درستی انجام می‌دهیم. باید در جایی تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم که امکان جهش تولید هم بیشتر شود و هم بتواند جهش بزرگی را ایجاد کند. همچنین بحران کرونا به ما آموخت که در شرایط سخت هم شرکت‌هایی می‌توانند در این دوران به سرعت استراتژی‌های خود را تغییر دهند و بر روی حل مسئله متمرکز شوند. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان تصریح کرد: این مجموعه با در نظر گرفتن شعار سال، دو فعالیت مهم را در این زمینه انجام می‌دهد و بنا به بحران کرونا شاید اندکی بیشتر، تمرکز تمامی شرکت‌ها بر روی رفع شدن آن باشد؛ به عنوان مثال شرکت‌هایی می‌توانند بر روی محصولات‌شان تولید جدید یا نوآورانه‌ای داشته باشند که منجر به حل مشکلات کشور شود چراکه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به عنوان شرکت‌های حل مسئله در تمام دنیا معروف هستند بدین معنا که می‌توانند به سرعت مسائل را شناسایی و حل کنند.

وی بیان کرد: ما با تحقیق و توسعه بر روی محصولات جدید، می‌توانیم تولیدات جدید داشته باشیم تا این تولیدات معضلی را از کشور حل کند یا افقی را برای کشور به وجود آورد. فعالیت دیگری که در این زمینه انجام می‌دهیم این است که محصولات موجود دانش‌بنیان که اکنون در اکوسیستم پارک قرار دارد، کدام یک از شرکت‌ها می‌توانند با تزریق پول، بازاریابی یا شبکه‌سازی تولیدات خود را افزایش دهند به عبارت دیگر اکنون محصولی تولید می‌شود اما امکان اینکه به یکباره تولید آن بنا به توسعه بازاری که برای شرکت به وجود می‌آوریم، افزایش پیدا کند. برای تحقق این امر باید محصول خود را شناسایی و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. 

قنبری عنوان کرد: ما در این زمینه مکاتباتی با وزارت علوم، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی انجام دادیم. همچنین جلساتی که با انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهش و فناوری و شورای علمی و فناوری پارک استان که متشکل از شرکت‌های منتخب است، برگزار کردیم تا در مورد این موضوعات صحبت کنیم و بتوانیم حمایتی همه‌جانبه و شبکه‌ای از این فرآیند داشته باشیم که به طور خاص روی این دو فعالیت به نتیجه خاص دست پیدا کردیم که با توسعه محصولات R&D و پیدا کردن محصولاتی که می‌توانیم با تمرکز خوب تولید آن را افزایش دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: شاید یکی از فعالیت‌هایی که در سال گذشته به عنوان رونق تولید در نظر داشتیم و در سال جاری حتما با جهش تولید انجام می‌دهیم، شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان ایده‌های خلاق، چابک، سریع و حل کننده مسئله در جامعه و صنعت باشد که باید چنین شرکت‌هایی را افزایش و آن‌ها را شناسایی کنیم. فعالیت دیگری که در این راستا انجام دادیم این است که شبکه‌ای بین پارک‌ها و مراکز رشد به وجود آوردیم و این امر را می‌توان از مزایای بحران کرونا دانست که صرفا به شبکه و اکوسیستم پارک متمرکز نباشیم و پارک‌های دیگر را هم در نظر بگیریم.  

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: اقدامی که ابتدا به دلیل بحران کرونا به وجود آمد را می‌توان در جهش تولید هم به کار گرفت؛ به عنوان مثال استانی نیازمند محصولی است که در این منطقه وجود ندارد، شرکت مورد نظر بنا به فرهنگی که وجود دارد به پارک علم و فناوری استان مراجعه می‌کند تا این موضوع را پیگیری کند و از آنجایی که پارک‌ها و شرکت‌های درون پارک علم و فناوری به عنوان یکی از حلال مشکلات در نظر گرفته می‌شوند، با پارک‌ استان‌های دیگر در ارتباط می‌شوند و محصول مورد نظر خود را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این اتفاق برای استان خراسان نیز رخ داد و ما محصولی را نیاز داشتیم و متوجه شدیم که در استان اردبیل این محصول وجود دارد و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دادیم. این امر باعث می‌شود تا به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم تا  جهش تولید اتفاق بیافتد. همچنین تولید دستگاه تنفس مصنوعی که در یکی از شرکت‌های خراسان صورت گرفت و بسیاری از استان‌های دیگر با پارک وارد تماس شدند و توانستیم با آن‌ها در ارتباط باشیم.

قنبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای تحقق شعار سال نیازمند انجام چه اقداماتی هستیم، عنوان کرد: دیدگاه ما به عنوان یک اکوسیستم است و اگر مشکل ریشه‌ای حل شود، از نظر ما برای جهش تولید اتفاق خوبی رخ داده است. شبکه‌سازی و اطلاع‌داشتن از بازیگران این شبکه از مزایای آن به شمار می‌رود و گاهی اوقات متوجه می‌شویم که با آن نیاز فاصله زیادی نداریم اما نمی‌دانیم و نمی‌توانیم ارتباط بگیریم. اگر این آگاهی در اکوسیستم اتفاق بیافتد تا حدودی می‌توان برنامه خود را در نظر گرفت که برای جهش تولید اتفاق خوبی است.

وی افزود: اگر صنایع از فناوری‌های استان خود آگاه باشند و از آن‌ها استفاده کنند باعث می‌شود هزینه‌ها کاهش پیدا کند و زمانی که هزینه‌ها کاهش پیدا کند، معمولاً تولید به صرفه‌تر می‌شود و ما یک مقاومت اقتصادی در استان خود پیدا می‌کنیم. این اقدام اصلی‌ترین موضوع است که می‌تواند به جهش تولید کمک کند. دولت با در اختیار داشتن ابزارهایی مانند پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری که در شهرک‌های صنعتی قرار دارند می‌تواند به این زنجیره کمک کند و از سوی تولیدگران که به عنوان بخش خصوصی فعال هستند، جهش تولید اتفاق بیافتد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص تحریم‌های به وجود آمده تصریح کرد: اگر بخواهم در حوزه دانش‌بنیان و فناوری و نوآوری توضیح دهم، واقعا تحریم‌ها فرصت خوبی است بدین معنا که تحریم‌ها باعث شد نگاه ما به درون و شرکت‌هایی که خصوصی هستند و بر پایه دانش فعالیت می‌کنند، افزایش یابد. تحریم‌ها به نوعی باعث شدند که ما بسیاری از نیازهای کشور را متوجه شویم و جوانان مستعد و پرتلاش این کشور می‌توانند در قالب بخش‌های خصوصی فعالیت داشته باشند.

قنبری خاطرنشان کرد: به عقیده من، تحریم‌ها از حوزه نوآوری و فناوری برای جهش ابتدایی بسیار خوب است. شرکت‌ها و فناوران زیادی در کشور وجود دارند که می‌توانند مسائل زیادی را حل کنند اما به هر حال باید دقت کنیم که بازار ایران یک بازار 70- 80 میلیونی ثابت است بنابراین بعد از گذشت زمان، تحریم‌هایی که برای نگاه کردن به تولید فناورانه فرصت بودند؛ اگر به فکر صادرات محصولات فناوری و دانش فنی نباشیم و زنجیره را خارج از منطقه پیش نبریم، حتما تحریم‌ها اثر شدیدی بر روی تولیدکنندگان می‌گذارند.         

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha