• دوشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99061006749
  • خبرنگار : 50163

/یازدهم محرم؛ اعلان وفاداری زنجانی‌ها به پیام‌رسان عاشورا/

زینب زینب زینب / کنز حیا زینب / کان وفا زینب

زینب زینب زینب / کنز حیا زینب / کان وفا زینب
عکس آرشیوی محرم سال 1398

ایسنا/زنجان کم‌تر جایی در کشورمان سراغ داریم که روایت دلدادگی زنجانی‌ها به اهل‌بیت (ع) و عزاداری‌های باشکوه‌شان را نشنیده باشد.

در ایام محرم، زنجان سراپا شور و شعور می‌شود و از محروم‌ترین نقاط شهر گرفته تا مرفه‌ترین منطقه، همه در این روزها هم‌صدا با هم یک‌نوا سر می‌دهند: اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

علاوه بر عزاداری هشتم محرم که به یوم‌العباس زنجانی‌ها مشهور است، روز یازدهم محرم «یوم‌الزینب» نیز از اقصی‌نقاط زنجان فریاد «یا زینب، یا زینب» شنیده می‌شود. یازدهم محرم برای زنجانی‌ها حال و هوای دیگری دارد. زنجانی‌ها در این روز با برپایی دسته زینبیه اعظم زنجان، پا به پای زینب کبری (س) بر سر و سینه می‌کوبند تا منادی پیام عاشورا برای نسل‌های بعد باشند اما امسال به علت شیوع کرونا این مراسم نیز مانند یوم‌العباس زنجانی‌ها برگزار نخواهد شد.

در همین رابطه مدیر اجرایی زینبیه اعظم زنجان می‌گوید: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امسال مراسم دسته‌روی زینبیه اعظم زنجان برگزار نخواهد شد.

فرید احدیان با تاکید بر اینکه امسال این مراسم در فضای باز زینبیه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ساعات برگزاری دسته اجرا می‌شود، می‌افزاید: ۳۵ اکیپ وظیفه جمع‌آوری نذورات را در مسیر عزاداری بر عهده دارند و پنج محل نیز برای ذبح قربانی اختصاص یافته است.

درباره زینبیه اعظم زنجان بیشتر بدانیم

زینبیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی استان است که همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان امام حسین (ع) از سراسر کشور است، عاشقانی که گرد هم می‌آیند تا وحدت و عظمت شیعیان را به گوش جهانیان برسانند.

از تاریخچه زینبیه زنجان اسناد مکتوب زیادی در دسترس نیست اما نقل قول‌های فراوانی سینه به سینه درباره این مسجد گفته شده است. یکی از این موارد این است که در روزگار گذشته باغچه‌ای درون کهن‌دژ زنجان قرار داشته است. صاحب باغچه هر روز از گوشه‌ای از باغچه که در آن گل‌های محمدی روئیده بود، صدای ناله و «یا زینب» می‌شنود، حتی گاهی گویی چراغی زیر گل‌ها روشن می‌شود. بدین ترتیب صاحب باغچه تصمیم می‌گیرد آن قسمت را به تکیه‌ای تبدیل کرده و نام آن را زینبیه بگذارد. از این رو محلی که باغچه در آن قرار داشت از آن زمان تاکنون به محله زینبیه معروف می‌شود.

به گفته یکی از هیئت امناهای قدیمی مسجد زینبیه، این اتفاق بین سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۲ هجری‌قمری رخ داده است و تا زمانی که صاحب باغ زنده بود هر ساله در ایام محرم و صفر به مدت دو ماه محل مذکور را سیاه‌پوش می‌کرده و مراسم عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان در آن محل برگزار می‌شد. او در زمان حیات خود وصیت می‌کند پس از وفاتش، مراسم عزاداری را همه ساله برگزار و هزینه آن را از عایدی باغچه تامین کنند.

مسجد زینبیه سه بار تجدید بنا شده است، بار اول در سال ۱۰۹۲ هجری‌قمری زینبیه با تیر چوبی تجدید بنا می‌شود، بار دوم در سال ۱۲۹۲ بانویی به نام «زینب خانم» هزینه تبدیل آن را به مسجد متقبل می‌شود و برای سومین بار در سال ۱۳۹۵ هجری‌قمری مطابق با سال ۱۳۵۴ شمسی به همت مردم زنجان و عاشقان اهل‌بیت (ع) این مسجد تجدید بنا شده است.

در چند سال اخیر نیز برای رفع کمبود فضا، برخی از ساختمان‌های هم‌جوار مسجد خریداری شده و در توسعه مسجد زینبیه اعظم زنجان از آن استفاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha