• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070704729
  • خبرنگار : 50243

پای استاندار خراسان رضوی به وزارت صمت باز می‌شود؟

عزم «رزم» و ماجرای وزارت صمت

عزم «رزم» و ماجرای وزارت صمت

ایسنا/خراسان رضوی کرمان، کانادا و بروکراسی؛ این‌ واژه‌ها همواره برای او یا «حاشیه» در پی داشته یا «گلایه»، علیرضا رزم حسینی کرمان را با موجی از حاشیه‌هایی که از «کانادا» نشات می‌گرفت کنار گذاشت، اگر هم او را بشناسید قطعا می‌دانید شاه کلید سخنرانی‌هایش یک کلمه است؛ بروکراسی و مثلث توسعه اقتصادی.

شهید زنده، مرد سازندگی و جهاد اقتصادی، مرد توسعه کرمان، پیوند دهنده بخش دولتی و خصوصی، استاندار پورشه سوار و دو تابعیتی القابی است که موافقان و منتقدانش برای توصیف او به کار می‌برند، اما استاندار سابق کرمان و فعلی خراسان رضوی چگونه این روزها به تیتر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری تبدیل شده است؟

«کرمان»

علیرضا رزم حسینی سال 92 استاندار کرمان شد، او سه سال بعد در گفت‌وگو با خبرنگاری در پاسخ به این سوال که آیا تصور می کردید روزی استاندار کرمان شوید؟ گفت «هیچ وقت چنین فکری نمی‌کردم» و ادامه داد: مدت زمانی که پیشنهاد استانداری کرمان به من مطرح شد و دولت تصویب کرد، 10 روز طول کشید، فکر نمی کردم بروکراسی اداری اینقدر چسبندگی دارد و موانع در مسیر کار وجود دارد.

البته وقتی انتقادات به او اوج می‌گرفت به این مساله اشاره کرده بود که به توصیه سردار سلیمانی استاندار کرمان شده است، موضوعی که بعدها توسط دفتر سردار سلیمانی تایید نشد اما حداقل هم‌رزمی با سردار و نزدیکی با او همواره به عنوان برگ برنده‌ای در کارنامه رزم‌حسینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در کرمان در حالی که اجرای طرح «مثلث توسعه اقتصادی» در روستای قلعه‌گنج و استاندار برتر شدن در حوزه گردشگری و پدافند غیر عامل در مهر و آذر ماه 96، او را حسابی بر سر زبان‌ها انداخته بود گاه و بی‌گاه شایعه استعفایش مطرح می‌شد، در دوران مدیریتش در کرمان دو بار استعفا کرد که بار آخر آن بلاخره با موافقت وزیر کشور همراه می‌شود و رزم‌حسینی خرداد ماه سال 97 از استانداری کرمان خداحافظی می‌کند.

استعفای او ظاهرا یک مساله عادی نبود به خصوص زمانی که شایعه دوتابعیتی بودن و سفرش به کانادا در فضای مجازی حاشیه‌ساز شده بود، در حالی که رزم‌حسینی فشارکاری و مشکلات خانوادگی را علت استعفای خود اعلام کرده بود، پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس با اظهار تاسف نسبت به این موضوع، دو سناریو را برای استعفای استاندار کرمان مطرح کرد و گفت: یک موضوع این است که او به خاطر جو سیاسی موجود در کرمان و مانور برخی از جریان‌های تندور اصلاح طلب تحت فشار، مجبور به استعفا شده‌اند.

پور ابراهیمی سناریوی دوم را در بحث مربوط به چگونگی تفویض اختیارات به یک استاندار دانست و توضیح داد: در این بخش خود مجلس هم همسو با تقویت گستره اختیارات استانداران در برنامه ششم توسعه صراحت دارد. به نظر می رسد ایشان این حجم از واگذاری اختیارات به یک استاندار را متناسب با شرح وظایف ندانسته و به همین دلیل استعفا کردند.

رزم‌حسینی در مراسم تودیع‌اش در استانداری کرمان در حالی که به نظر می‌رسید از برخی موضوعات رنجیده است، گفت: سوالم از عده‌ای این است که چه گناهی برای کرمانی‌ها کردم و جای چه کسی را گرفته بودم و تنگ کرده بودم که این همه شایعه و حرف و حدیث را برای من درآوردید؟

«ماجرای رزم‌حسینی و وزارت صمت از کی شروع شد؟»

سه ماه بعد از استعفای او از استانداری کرمان و در اوایل مهر ماه سال 97 که زمزمه‌های استیضاح و استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشاکش تایید و تکذیب رسانه‌ها بود، خبرگزاری فارس 15 مهرماه به نقل از یک منبع آگاه از دیدار رزم‌حسینی با رئیس جمهور خبر داد و گفت: استاندار سابق کرمان شب گذشته با حضور در پاستور با حسن روحانی درباره تصدی وزارت صنعت و معدن و تجارت گفت‌وگو کرده است، اما برای او در وزارت صمت اتفاقی نیافتاد تا وقتی که پایش به خراسان رضوی باز شد.

«خراسان رضوی»

وقتی اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان به تصویب مجلس رسید و خراسان رضوی را «بی‌استاندار» کرد، برای خراسانی‌ها، رزم‌حسینی غیرقابل پیش‌بینی‌ترین گزینه‌ای بود که می‌توانست مطرح شود، به خصوص با توجه به استدلالی که او برای استعفایش از استانداری کرمان مطرح کرده بود؛ مشکلات خانوادگی و فشار کار، سایه دوتابعیتی بودن هم که همچنان دست از سر او برنمیداشت و همین باعث می‌شد تردیدها درباره عدم حضورش در خراسان بیشتر باشد.

او اما 12 دی ماه 97 رسما به عنوان استاندار خراسان رضوی اعلام شد و در اولین گفت‌وگویش با ایسنا اعلام کرد که من برای اقتصاد مقاومتی به این استان آمده‌ام.

رزم‌حسینی با رویکردی محافظه‌کارانه وارد یکی از مهمترین استان‌های کشور شد، شرایط خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد به واسطه کانون‌های مختلف قدرت، وجود مخالفان سرسخت دولت در مشهد و ... چالش‌های مدیریتی در این استان را دو چندان می‌کند، اما استاندار سابق کرمان که خود اساسا با «حاشیه»‌ بیگانه نبود، در خراسان رضوی چه رویکردی در پیش گرفت؟

رویکرد استاندار جدید خراسان رضوی از همان ابتدا که به سوالات سیاسی هم پاسخ اقتصادی می‌داد مشخص شد، در تمامی اظهار نظرهایش از موضع‌گیری سیاسی دوری می‌کرد و حتی شنیده شده در برخی جلسات گفته بود من به امور سیاسی کاری ندارم، دغدغه من اقتصاد است، بدین ترتیب علی رغم رفت‌وآمدهای فراوانی که در استانداری خراسان رضوی با حضور مسوولان کشوری صورت می‌گرفت در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی استراتژی و برنامه مدونی از سوی نماینده عالی دولت در استان دیده یا شنیده نمی‌شد.

پر بیراه نیست اگر این تحلیل را مطرح کنیم که در طول یک سال و اندی که خراسان رضوی علیرضا رزم حسینی را در قامت مدیریت خود دید چه از سوی شخص استاندار و چه از سوی مدیران استان اظهار نظر و یا مصاحبه به خصوص درباره مسائل سیاسی و فرهنگی صورت نمی‌گرفت تا فضای استان در حالتی به ظاهر بدون حاشیه‌ در امان بماند.

رزم‌حسینی درست چهار روز پس از اینکه به عنوان استاندار خراسان رضوی انتخاب شد، اولین حضورش در جلسه مجمع نمایندگان استان را در بهارستان برگزار و با علی لاریجانی رییس وقت مجلس هم دیدار کرد که این دیدار سال بعد هم تکرار شد.

در اولین روزهای حضورش در خراسان رضوی در حاشیه جلساتی که در استانداری برگزار می‌شد میان مدعوین بروشورهای معرفی او و خدماتی که در کرمان انجام داده بود-به ویژه طرح مثلث توسعه اقتصادی- توزیع می‌شد و با تغییر تیم روابط عمومی استانداری، تیتر اخبار استانداری هم از محوریت بر موضوعات و مسائل استان به محوریت بر شخص استاندار تغییر جهت داد.

به تدریج رفت و آمد نمایندگان مجلس و روسای کمیسیون‌هایی همچون کمیسیون اقتصادی مجلس به استانداری بیشتر می‌شد، برخی از جلسات مثلث توسعه اقتصادی و شورای اداری استان با حضور آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در استانداری برگزار می‌شد و معمولا قبل از جلسات رسمی کلیپ‌هایی از خدمات استاندار در کرمان و خراسان رضوی به نمایش گذاشته می‌شد.

او از زمانی که به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد نشست خبری و مطبوعاتی با خبرنگاران برگزار نکرد، به جز یک مورد که به دلیل تشریفاتی شدن و نحوه برگزاری جلسه و عدم امکان پرسش‌ مستقیم خبرنگاران از استاندار با انتقاد فراوان رسانه‌ها همراه بود و برای دقایقی به حاشیه کشیده شد.

بازنگری همه اینها از همان اول نشان می‌داد رزم‌حسینی احتمالا استانداری ماندنی برای خراسان رضوی نیست، او که در اخرین اظهارنظرش گفته برای قبول وزارت صمت فداکاری کرده است و علی‌رغم اینکه حتی با تکذیب برخی نمایندگان مجلس از جمله ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت مجلس  درباره دوتابعیتی بودن او، این سایه همچنان بر سرش سنگینی می‌کند، حالا باید منتظر بماند تا ببیند جواب بهارستان‌نشینان به او برای حضور در وزارت صمت چه خواهد بود؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha