• چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99070906680
  • منبع : نمایندگی اردبیل

یک نویسنده:

دفاع مقدس گنجینه‌ ارزشمندی از درس‌های زندگی است

دفاع مقدس گنجینه‌ ارزشمندی از درس‌های زندگی است

ایسنا/اردبیل وبینار آموزشی و فرهنگی «ادبیات دفاع مقدس» در جهادانشگاهی اردبیل برگزار شد

نهم مهرماه به مناسبت هفته دفاع مقدس، وبینار آموزشی و فرهنگی «ادبیات دفاع مقدس» به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل برگزار شد.در این وبینار مسئول واحد ادبیات پایداری حوزه هنری اردبیل ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: وقایع و خاطرات این دوران ارزشمند باید در راستای ماندگاری ارزش‌های دفاع مقدس ثبت و ضبط شود تا آیندگان به تاریخ کشورشان افتخار کنند.

محمود مهدوی با بیان اینکه ایران سرمایه­‌های گرانقدری چون خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان دارد، یادآور شد: در زمان هشت سال دفاع مقدس، دشمن به ادوات و تجهیزات جنگی و نظامی قدرتمندی خود افتخار می‌کرد اما کشور عراق با همه داشته‌هایش در مقابل ایمان، روحیه شهادت‌طلبی، ایثار و مقاومت جوانان کشور کم آورد و زانو زد.

وی بر ضرورت حفظ ارزش‌های دفاع مقدس تاکید و تصریح کرد: دفاع مقدس گنجینه‌ ارزشمندی از درس‌های زندگی است که باید از آن در تمام مراحل حیات الگوبرداری کرد و یاد و خاطره آن دوران را با ثبت و مرور خاطرات رزمندگان زنده نگه داشت.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات جنگ و دفاع مقدس یادآور شد: استان اردبیل از زمان جنگ تحمیلی 36 فرمانده شهید، 753 شهید دانش‌آموز، 63 شهید فرهنگی، قریب به 700 آزاده و 7 هزار جانباز به یادگار دارد که این امر ضرورت ثبت خاطرات ارزشمند آن دوران را دوچندان می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، با اشاره به این که عالم صرفا به کسی که علوم را یاد بگیرد و آن را به دیگران انتقال دهد، اطلاق نمی‌شود، گفت: علم و دانش، بهترین ابزار برای مبارزه با دشمنان اسلام است، عالم کسی است که با علم زندگی می‌کند، در نتیجه معارف الهی باید در انسان مجسم باشد.
وی افزود: بهترین وسیله برای مبارزه با دشمنان اسلام مجهز شدن به علم و دانش است.
مهدوی با بیان اینکه ادبیات مقاومت و روحیه جهادی رزمندگان ایران در دوران امروز هم زبانزد جهان است، تصریح کرد: ادبیات دفاع مقدس، مختص یک شهر و یک استان نیست و این مقاومت هم اجباری نبود بلکه رزمندگان ما با تکیه بر باورها و اعتقادات دینی خود دست به این مقاومت زدند و ایثار فقط محدود به دوران دفاع مقدس نیست.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از محورهایی که می‌تواند دستمایه پژوهش برای اهالی قلم باشد، شهید مرحمت بالازاده، است که حکم جهادش را از دستان مقام معظم رهبری گرفت و بیشتر اوقات در کنار فرماندهش «شهید مهدی باکری» بود.
سخنان شهید بالازاده دلنشین و جذاب و تأثیرگذار بود، وی با بیان شیرین و شیوای خود سخن می‌گفت و با فصاحت، پیام شهدای انقلاب اسلامی را بیان می‌کرد و مردم را آماده دفاع از دین و وطن خود می‌ساخت.
این شهید نوجوان در دوران اسارت مایه آرامش آزادگان و همچنین پیشبرد کارها بود، شکستن توطئه‌ها و نیرنگ‌ها، همدلی و همراهی، شوخ‌طبعی، تصویر منفی منافقین و خودفروخته‌ها و ارتباط عاطفی رزمندگان باهم و با خانواده‌هایشان، از دیگر محورهایی است که می‌تواند مورد پژوهش قرار گیرد و دستمایه خلق آثار فاخر شود.
مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری اردبیل، گفت: اهالی قلم به‌ویژه نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند، علاوه بر ثبت و ضبط خاطرات آزادگان به موضوعات مهمی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بیشتر بپردازند.
جنگ به معنای واقعی یک گنج بود، صحنه‌های واقعی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده و عناصر آن که امروز موجود است، می‌تواند دستمایه خوبی برای تولید آثار شاخص در قالب‌هایی همچون کتاب و فیلم باشد و هرکدام از ما در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کنیم بتوانیم به وظیفه خود در قبال این دلاوری‌ها عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha